/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
RC led eller diode kontaktbesk
Fra : ibt
Vist : 1078 gange
100 point
Dato : 10-03-09 16:24

Er der nogen som kan fortælle mig lidt om kontaktbeskyttelse ved induktive laster.
Skal beskytte relæ hovedkontakter ca. 4-8 amp (12v dc motor) hvad er bedst her
Skal beskytte relæ hjælpe kontakter ca 80 mA (12v dc spole) hvad er bedst her
RC led: Hvordan skal bestykningen være i uF og ohm (Nogen universiel løsning)
Diode: hvilken type og data( skal der modstand til også) (hvor stor) Også gerne en universiel løsning her

På forhånd tak

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 10-03-09 19:01

Skal vi lave dine lektier.

Man kan slukke gnisten med et magnetfelt.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 10-03-09 20:03

Tør luft kan også slukke gnisten

Kommentar
Fra : ibt

Dato : 11-03-09 20:40

Er der ikke nogen som er istand til at give et fyldestgørende svar

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 11-03-09 20:45

find du bøger på bib, der ligger løsningen

Accepteret svar
Fra : BertelBrander

Modtaget 50 point
Dato : 11-03-09 23:47

På spole siden af relæet skal du have en diode. Typisk bruger man en 1N4007. Husk at vende den rigtigt. Der er ikke brug for en modstand her.

På kontakt siden er jeg mere i tvivl, jeg tvivler lidt på at det er nødvendigt med noget her. Hvis relæet tænder og slukker tit kan det være en ide at sætte støjdæmpning på, en kondensator på f.eks. 100 nF.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 12-03-09 07:53

Jeg ville spørge en industrielektrikereller elektroingeniør ang dit konkrete tilfælde. Har selv som svagstrømsmand arbejdet sammen med sådan nogle fyre -de regnede aldrig på det men brugte normalt diode på spoleside ( husk kun for jævstrømspoler) og så en komponent hvor en højspændingskondensatorog modstand i serie var støbt sammen til en komponent ( RC-led ) over udgangskontakterne. Ofte klarede det problemerne jo længere tidskonstant man valgte RC leddet med. Ikke sjælden måtte der eksperimenteres på driftsstedet da interrferens fra andre maskiner også har betydning-det kan faktisk være vældig drilagtigt som støj jo også kan på svagstrømssiden

Godkendelse af svar
Fra : ibt

Dato : 12-03-09 22:57

Tak for svaret BertelBrander.