/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Nominel restgæld.?
Fra : Finance
Vist : 3679 gange
20 point
Dato : 10-03-09 12:43

Hej.

Sidder med en skoleopgave, som jeg er lidt i tvivl om.

En familie har taget et kontantlån hos et realkreditinstitut i forbindelse med ejendomshandel.
Kontantlånet er baseret på obligationer.

Restgæld på kontantlånet: 1.100.000 kr
Obligationernes nominelle restgæld: 1.200.000 kr
Obligationernes kursværdi: 1.000.000 kr

Hvordan er det obligationernes nominelle restgæld og deres kursværdi hænger sammen?
I opgaven skal jeg beregne familiens aktiver og passiver. Hvilke beløb skal jeg bruge som deres passiver i forbindelse med ejendomshandlen.?

På forhånd tak

Accepteret svar
Fra : wacher

Modtaget 20 point
Dato : 10-03-09 18:18

Det er jo lige før at det er en historieopgave... Det må en gammel bog.

Da man optog realkreditlånet lånte man hovedstolen. For at fremskaffe penge til at kunne udbetale hovedstolen solgte man obligationer til en eller anden kurs. Derved fik kontantlånet en obligationshovedstol. Hver gang man betaler af på lånet bliver både den nominelle restgæld og obligationsrestgælden nedskrevet. Hvis man vil indfrie lånet så skal man indfrie den bagvedliggende obligationsrestgæld så derfor må du skulle bruge kr. 1.000.000 i din formueopgørelse idet det er denne sum lånet kan indfries med før tid.

Godkendelse af svar
Fra : Finance

Dato : 10-03-09 18:51

Tak for svaret wacher.