/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Limning af muffe på PVDF
Fra : MonieJacobsen
Vist : 593 gange
100 point
Dato : 10-03-09 08:20

Kan man anvende 2-komponent epoxy lim på materialer: PVDF
Skal havde limet en messing muffe på et PVDF-rør, kan det lade sig gøre, med en god styrke og hæfteevne?

Med venlig hilsen
Monie

Kommentar
Fra : Frank322

Dato : 10-03-09 08:56

Er PVDF ikke plastik? Er der ikke noget med epoxy og plastik, at de to ikke passer sammen? Jeg er ikke sikker, men jeg mener at expoxy vil opløse plastik'en.

Kommentar
Fra : MonieJacobsen

Dato : 10-03-09 09:05

Hej Frank322

Det er derfor jeg stiller spørgsmålet

Med venlig hilsen
Monie

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 110 point
Dato : 10-03-09 09:13

PolyVinyliDenFluorid er én af de "fedtede" plasttyper: Jeg tror ikke, du får lim til at binde på den, selvom jeg i dit sted ville forsøge med en kombination af CA-aktivator og CyanoAcrylat-lim allerførst. Hvis det ikke binder, kan man tørre det af med et stk. papir (ellers klæber fingrene sammen!). Men i dit sted vil jeg håbe på, at rørdimensionen er sådan, at du kan bruge en almindelig klemfitting til PEX-rør. Hvis rør- og muffe-størrelserne ellers passer, kan du jo også med forsigtig opvarmning (varmepistol på ½ kraft) varme rørenden op, så den kan krænges over muffen. PVDF smelter ved under 200 gr., så blødgøringstemperaturen må være en del lavere. Så må du i forvejen have forberedt spændebånd eller bindetråd, så du kan klemme røret fast om studsen.
mvh
pbp

Godkendelse af svar
Fra : MonieJacobsen

Dato : 10-03-09 09:21

Tak for svaret pbp_et.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 10-03-09 09:25

Velbekomme - men giv et praj om hvilken metode, du bruger og får held med. Jeg har det selv som line på et par af mine fiskehjul. Der hedder det "fluorocarbon"