/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Telefonsalg
Fra : Nordania
Vist : 1038 gange
200 point
Dato : 02-04-03 11:36

Jeg har tidligere haft et spørgsmål vedr. telefonsalg. Jeg håber en kan hjælpe mig da firmaet nu truer med at trække mig i retten.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 02-04-03 11:42

Øhhh! Hvad drejer det sig om (andet end noget du har købt) ??

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 02-04-03 11:48
Kommentar
Fra : majbritt05

Dato : 02-04-03 11:49

Jeg tror det er dette spørgsmål, som Nordania henviser til:
http://www.kandu.dk/dk/spg/8224

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 02-04-03 11:51

og i sidste instans kan du prøve at rette henvendelse hos

http://www.ret-raad.dk/

Håber dit problem løses
Søren

Kommentar
Fra : majbritt05

Dato : 02-04-03 11:57

Ellers spørg evt. på www.familieadvokaten.dk

Det har jeg selv haft stor glæde af i andre sammenhænge. De ved lidt af hvert.

Held og lykke med det.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 02-04-03 11:59

OK! Hvis det er den som stadigvæk spøger, så skriv din historie til http://www.ret-raad.dk/neobuilder.200101221853_2518_3a6c73aa7f9eb.html udskriv dit retursvar fra advokaten og send så en kopi til det pågældende blad-fidus-firma.
Bare klø på... ikke give op, ikke før du fra 3-part har det sort på hvidt, at der ikke er andet at gøre, end at 'bide i det sure æble', men giv endelig ikke op bare fordi de truer med torden, død og ødelæggelse

Lykke til
Søren

Kommentar
Fra : PowerRanger

Dato : 02-04-03 12:42

Jeg står ved det jeg skrev i det tidligere spørgsmål.

Hvordan konkret vil de slæbe dig i retten? Er du blevet stævnet? Hvis ja, hvad står der i stævningen?

Kommentar
Fra : Nordania

Dato : 02-04-03 13:45

Jeg er ikke blevet stævnet endnu, men firmaet har sendt sagen til advokat, dem har jeg så sendt et brev til, men ikke fået noget ud af det. Beløbet er nu steget til 574,50 kr og de truer nu med at indbringe sagen for retten.

Kommentar
Fra : PowerRanger

Dato : 02-04-03 14:23

Jeg vil anbefale dig, at kontakte den advokat som har fået overdraget sagen, og fortælle ham/hende, at du ikke har accepteret at få bladene (du har jo ikke indvilget i noget), og du således ikke ser dig bundet på nogen måde.
Du bør nok bruge telefonen, det er nemmere når advokaten er i røret..

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 02-04-03 14:35

Hej Nordania

Jeg holder nu stadigvæk på at du skal skrive til netadvokaten (gratis) på http://www.ret-raad.dk/neobuilder.200101221853_2518_3a6c73aa7f9eb.html så har du i det mindste noget på skrift. Lad for guds skyld være med at benytte 'modpartens' advokat for han 'arbejder' IKKE for dig - tvært imod.

Kommentar
Fra : Nordania

Dato : 02-04-03 14:47

Jeg har nu skrevet til til netadvokaten ved Ret & Råd og også fået svar tilbage. De skriver følgende:

Umiddelbart mener jeg, at du har ret, men du kan naturligvis få bevisvanskeligheder med hvad telefonsælgeren sagde til dig eller ej.
Derudover syntes hun jeg skal undersøge om forbrugerklagenævnet har sager mod det pågældende forlag.

Men hvordan jeg gør det må jeg så til at finde ud af.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 02-04-03 14:51

Ha' så har du dem jo... hvordan vil de bevise det modsatte - du har jo ikke underskrevet noget (lige for lige) - jeg søger lige 'derude' og kommer tilbage.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 02-04-03 14:59

Holey smoke... der er mange på http://www.fs.dk/

Under jura fandt jeg følgende som bør kunne sammenlignes til en hvis grad, men du må nok ind og surfe lidt selv

Ulovligt dørsalg
?
Det er desværre en lang og kedelig historie. I sommer var der en konkurrence i vores lokale center, hvor man kunne vinde noget vin, hvis man gættede rigtigt. Jeg deltog i gættekonkurrencen og lagde resultatet sammen med min adresse ned i en kasse. For en måneds tid siden blev jeg ringet op af en støvsugeragent, der sagde, at han havde mit navn og adresse fra konkurrencen i sommers, og nu ville han gerne komme og demonstrere en støvsuger for mig. Da min støvsuger godt kunne trænge til at blive skiftet ud, sagde jeg ja til det.
Da han kom, startede han med at sige, at det drejede sig om en støvsuger, der kunne meget mere, end man var vandt til. Inden jeg havde set mig om, havde jeg skrevet under på en slutseddel på over 8 tusinde kroner samt en ansøgning om finansiering af de 8.000 kr. Han ville komme med støvsugeren om 5 dage.
Samme aften skrev jeg til ham, at han ikke skulle komme med støvsugeren, og jeg har heldigvis ikke hørt noget siden.
Men er det egentlig lovligt at ”bondefange” folk på den måde?
!
Nej det er bestemt ikke lovligt, idet loven forbyder, at sælgere uopfordret henvender sig til forbrugere personligt eller telefonisk.
Den konkurrence, du deltog i, giver på ingen måder ham ret til at kontakte dig for at få dig til at købe en støvsuger.
Hvis du ikke havde nået at skrive til ham, kunne du alligevel have annulleret aftalen, idet den som nævnt ovenfor var ugyldig.
De eneste, der lovligt kan gå rundt ved dørene, er folk, der vil sælge bøger, aviser, tidsskrifter, Falckabonnementer og forsikringer. De må også kontakte dig telefonisk.
Jeg håber, du har kopi af dit brev. Jeg synes også, du skal skrive til finansieringsselskabet, og forklare selskabet, at lånet annulleres. Du skal henvise til, at kontrakten med støvsugersælgeren er indgået ulovligt efter lov om visse forbrugeraftaler (Dørsalgsloven), og at du i brev af xx har annulleret kontrakten med støvsugersælgeren.

Kommentar
Fra : PowerRanger

Dato : 02-04-03 19:19

Godt at du har fået svar fra Netadvokaten. Men korrekt er det jo, at kan det ikke bevises at du har skrevet under, så er aftalen ugyldig (det er jo den som hævder en aftale findes, der skal bevise den findes).

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 03-04-03 08:55

Man er uskyldig til det modsatte er bevist (hvis der da ikke er tale om Told og Skat... og det er det jo ikke her). Bevisbyrden ligger hos 'blad-fidusen'.

Kommentar
Fra : Nordania

Dato : 03-04-03 13:17

Ja, jeg må jo vente og se hvad der sker. Hvis jeg skal kontakte en advokat og forhøre mig nu, koster det jo en masse penge.

Accepteret svar
Fra : CLAN

Modtaget 200 point
Dato : 13-04-03 12:08

Hej
Sidder lige og rydder op i alle mine åbne / udestående svar. Kan se din stadig er åben, derfor disse spørgsmål:
- Var vores/mit svar ikke fyldestgørende?
- Har du bare glemt at acceptere svar/kommentar (til højre for kommentar)?
- Ønsker du stadig dit spørgsmål stående som åben?

God påske...
Søren

Kommentar
Fra : witzel

Dato : 24-04-03 15:11

jeg ved det er et sent svar/kommentar men jeg ved ikke om du har løst problemet, så jeg vil komme med denne lille kommentar:

der står følgende i dørsalgsloven:

§ 2. Erhvervsdrivende må ikke uden forudgående anmodning herom rette personlig eller telefonisk henvendelse til en forbruger på dennes bopæl, arbejdsplads eller andet sted, hvortil der ikke er almindelig adgang, med henblik på straks eller senere at opnå tilbud eller accept af tilbud om indgåelse af aftale.
Stk. 2. Stk 1 gælder ikke for henvendelser om
1)   salg eller bestilling af varer, som efter næringslovens § 12, stk. 1, litra a, og stk. 2, samt § 13 kan sælges ved omførsel,
2)   bestilling af bøger,
3)   tegning af abonnement på aviser, ugeblade og tidsskrifter,
4)   tegning af forsikring eller
5)   tegning af abonnement, der omfatter redningstjeneste eller sygetransport, hos en virksomhed, med hvilken én eller flere kommuner har indgået aftale om udførelse af rednings- og slukningsarbejde ved ildebrand.

§ 2a. Ved henvendelse som nævnt i § 2, stk. 2, skal forbrugeren ved begyndelsen af samtalen have oplyst den erhvervsdrivendes navn, samt at henvendelsen sker med henblik på straks eller senere at opnå tilbud eller accept af tilbud om indgåelse af aftale.

og skulle det alligevel være sket at et firma der ikke er undtaget i § 2a, så er der følgende regel:

§ 3. Et løfte afgivet af forbrugeren ved en erhvervsdrivendes henvendelse i strid med § 2 er ikke bindende.

håber du har eller får løst dit problem...

- Witzel

ps. skulle der være sneget sig et tal ind omgivet af en parantes, så se bort fra det, jeg har kopieret loven fra Karnovs lovsamling og tallene henviser til et bogmærke

Godkendelse af svar
Fra : Nordania

Dato : 03-02-06 13:13

Tak for svaret CLAN...bedre sent end aldrig. Jeg har aldrig hørt mere fra dem efter jeg ringede og skrev til deres advokat.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 03-02-06 14:29

Det var da rart at høre... altså at du slap ud af deres kløer
Go' weekend... og takker for points
Søren