/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
hvorfor..
Fra : Sønder
Vist : 4682 gange
50 point
Dato : 09-03-09 18:27

Stod lige ved stegepanden og filosoferede over livets store spørgsmål, og kom til at tænke på:

Hvorfor "hakker" man egentlig hakkebøffer?

Kan selv tænke mig nogle muligheder:
*for at få dem til at hænge bedre sammen
*for at få dem ned i samme højde
* for ellers måtte man ikke kalde dem hakkebøffer..

I kan sikkert finde på mange flere sjove, men skulle der være en rigtig kok tilstede, eller én som har en oldemor eller lign., der rent faktisk ved det?

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 09-03-09 18:32

For at mørne kødet.. Man smadre de sidste sener og benstumper eller hvad der nu er tilbage
og det gør dem mere møre
( siger min slagter )

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 09-03-09 18:32

Jeg kan ikke svarere på dit spørgsmål, men har lige et tillægsspørgsmål - hvis jeg må??

Hvorfor hedder det en ko når den går på marken, men en okse når den ligger i fryseren?

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 09-03-09 18:39

Jeg går ud fra at det du mener er, at når man former hakkebøffen plejer man at hakke den let med en kniv?

Det holdt jeg op med for mange år siden og har aldrig kunnet mærke forskel, bøfferne falde alligevel ikke fra hianden, og er ligeså møre. Desværre laver jeg efterhånden sjældent hakkebøf, fordi man nu skal genenmstege hakket kød, og gennemstegt hakkebøf er ikke spændende!

Og til Nordsted1, hvor godt tror du ko ville sælge?

Okse lyder meget mere af kødkvæg end udslidt malkeko, men jeg har en fornemmelse af du selv kendte svaret

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 09-03-09 18:41

Ja sådan er der mange mærkelige ting.
Hvad har en benløs fugl med fugl at gøre?

hawaii7

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 09-03-09 18:41

tja.. jeg kender da flere mennesker uden rygrad.. det er jo nok lidt det samme..

Kommentar
Fra : refi

Dato : 09-03-09 18:53

Citat
Hvorfor hedder det en ko når den går på marken, men en okse når den ligger i fryseren?

Hvis ikke du parterer den hedder den stadig KO

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 09-03-09 18:57

Sønder:
Du hakker en hakkebøf efter du har kommet krydderier på den, så hakker du fordi krydderierne skal ned i bøffen og ikke bare ligge på overfladen. Derfor hedder det en hakkebøf.

Norsted1:
Jeg tror det okse hos slagteren fordi nogen har set en fordel i at lige meget hvor gammel og sej en ko er, eller en kastreret tyr, så kan kødet spises. Og så kalder de det bare oksekød fordi vi ikke skal protestere over hvad oksekød egentlig er.
Det er mit bud.

Kommentar
Fra : Sønder

Dato : 09-03-09 18:58

CCjunior : Det skulle altså være en slags sene-skræk??

Kommentar
Fra : k1975

Dato : 09-03-09 19:01

Jeg ved ikke hvorfor man hakker en hakkebøf. Men hakker man ded ikke, så har jeg da oplevet at bøffen hæver. Når der så bliver sat kniv og gaffel i, svup og "væden" ud på tallerkenen. Bøf i halv størrelse

Når jeg "hakker" bøffen, så "kryber" den ikke så meget. Sur over alt det kødet bliver pumpet med.

Citat
Hvorfor hedder det en ko når den går på marken, men en okse når den ligger i fryseren?

En okse er en en ko, tyr el. kvie der bruges som slagtekvæg.

En ko er hunnen hos kvæg og andre okser.

Kommentar
Fra : Sønder

Dato : 09-03-09 19:01

granner01 : så kan jeg godt se, jeg gør helt forkert. Jeg kommer krydderierne på panden først og varmer panden inden jeg kommer olie på...

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 09-03-09 19:01

Kommentar
Fra : tjasse

Dato : 09-03-09 19:10

En ko er en ko til den dør
Eet skridt frem og to til-bage
til der hvor jeg var ligefør
Uhhh… Såd’n er det ofte med køer.

Hakkebøf er vel fordi det er HAKKET kød, og ikke et helt stykke kød fx. engelsk bøf ???

Kommentar
Fra : Sønder

Dato : 09-03-09 19:12

Det lyder da næsten helt fornuftigt, tjasse. Jeg har altid tænkt på "hakke" som det man selv gør, men...

Kommentar
Fra : Sønder

Dato : 09-03-09 19:14

-så skulle det altså oprindeligt have heddet hakketbøf?

Kommentar
Fra : tjasse

Dato : 09-03-09 19:14

Citat
Hvorfor "hakker" man egentlig hakkebøffer?

Havde lige glemt det egentlige spørgsmål. Men Sønder har vel selv givet svaret

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 09-03-09 19:14

Der er vel ikke italienere i italiensk salat eller

Kommentar
Fra : Sønder

Dato : 09-03-09 19:16

tjasse: men hvordan giver man sig selv points??

Accepteret svar
Fra : tjasse

Modtaget 60 point
Dato : 09-03-09 19:18

Hvis du nu giver mig dem, kan jeg jo oprette et spørgsmål hvor du får dem tilbage ????

Godkendelse af svar
Fra : Sønder

Dato : 09-03-09 19:26

Tak for svaret tjasse. Ja i denne tråd må det vel være passende med en "studehandel"
For øvrigt tror jeg dit svar måske er det rigtige, selv om vi ikke har set nogen beviser.

For øvrigt burde det vel hedde "kandufindeudafdet.dk" ?! Der er få, der rent faktisk ved noget og mange der er rigtig gode til at finde ud af det. Og hvad kan vi så lære af det???

God appetit!

Kommentar
Fra : tjasse

Dato : 09-03-09 19:39

Taxi
Nyt spørgsmål er oprettet.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 09-03-09 19:47

Citat
Ja i denne tråd må det vel være passende med en "studehandel

Det må man ikke siger kandu politiet

Kommentar
Fra : snerose

Dato : 09-03-09 20:35

Det er for at få krydderierne ned i kødet, for helt ærligt.... så smager en hakkebøf jo ikke godt uden salt og peber - derfor.

Kommentar
Fra : Sønder

Dato : 10-03-09 09:39

snerose: undskyld, var jeg for hurtig til at afslutte?
Det kunne være sjovt at vide: Hvor ved du det fra? din mor/bedstemor/egen erfaring/læst i en bog/ etc... Mon der egentlig er nogen, der ved det?
Med al respekt
Sønder