/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Papegøjeplader
Fra : jesper.s
Vist : 3093 gange
100 point
Dato : 08-03-09 07:44

Hej.

Nu kan man få Papegøjeplader på bilen igen, nu er mit spørgsmål (af ren nysgerrighed), hvad er forskellen på dem og alm. plader /gule og hvide)? Er der nogen økonomisk fordel, som ved gule plader el. hvad er grunden til at have dem?

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 08-03-09 07:53

Biler på gule plader, som bliver brugt af private, der har betalt moms, har et klistermærke i bagruden, som viser dette.
Der har været meget svindel med de klistermærker, så derfor nu papegøjepladerne, som altså er en "gulplade bil, der har betalt moms"

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 100 point
Dato : 08-03-09 09:44

Citat
Er der nogen økonomisk fordel, som ved gule plader el. hvad er grunden til at have dem?

Mener at have hørt at den økonomiske fordel ved at køre privat i en gulpladebil bliver ændret, så der ikke bliver så meget at spare.

Men om papegøjeplader kan du læse her

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1660901

http://www.trafikken.dk/wimpnews.asp?page=document&objno=134241

Kommentar
Fra : ans

Dato : 08-03-09 10:23

Det er så kun på gulpladebiler, der er registreret 1. gang før juni 98, hvor der sker væsentlige ændringer økonomisk

http://epn.dk/privat/biler/article1624017.ece

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 08-03-09 13:04

Papegøjeplader er en erstatning af klistermærket som indikerer at man må anvende bilen privat.

Forskellen mellem en gulpladebil/papegøjeplader og en hvidepladebil er, at der ikke er bagsæder i gulepladebilen og derved spares en del i registreringsafgiften. Skal bilen bruges til privatkørsel hhv. blandet kørsel (privat/erhverv) må momsen ikke blive løftet (læs ingen momsfradrag for erhversvirk.)

Mvh. Ampere

Kommentar
Fra : alka

Dato : 08-03-09 16:15

Indtil 1972 kunne varebiler der blev brugt til privat brug, blive indregistreret på P-pøjelader. Der var en varevogn med bagsæde i, dvs. en st.car med blændede baggruder, der var plader, hvor der skulle være glas. Man skulle således betale afgift for at køre i sådan en karet.

Den gang måtte man slet ikke bruge en gulpladebil til persontransport, men kun- og alene til varetransport. Jeg kan ikke huske afgiftsatserne

Godkendelse af svar
Fra : jesper.s

Dato : 09-03-09 06:41

Tak for svaret ans.