/ Forside/ Karriere / Offentlige / Andet offentlige / Spørgsmål
10  jakjoe 697
Førekort
Fra : nilsen
Vist : 1274 gange
50 point
Dato : 08-03-09 06:45

gm
Måske et uvanlig spørsmål fra en gammel uvidende nordmann.
Må man i Danmark, når man kører bil, ha med en legeattest i tillegg til førerkort når man har passert 70 år.
mvh
Nilsen

Accepteret svar
Fra : LuffeA

Modtaget 25 point
Dato : 08-03-09 08:01

Mener jeg ikke.

Men kørekortet skal fonyes hvad der hver gang kræver lægeundersøgelse, og med mindre interval efterhånden Du bliver ældre.
http://www.vallensbaek.dk/Page-275.aspx

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-03-09 08:59

Du skal ikke have en lægeerklæring med i bilen

Du skal som LuffeA skriver, have fornyet dit førerbevis når du bliver 70år..

Syntes din læge at det er uforsvarligt at du fortsætter med at køre bil, får du det inddraget af politiet

Du får en lægeerklæring af lægen, som du selv skal indleverer til politiet, så kikker politiet på erklæringen, og enten får du et nyt førerbevis, eller bedsked om at det er inddraget

Kommentar
Fra : ans

Dato : 08-03-09 08:59
Kommentar
Fra : Teil

Dato : 08-03-09 09:08

Citat
Du får en lægeerklæring af lægen, som du selv skal indleverer til politiet, så kikker politiet på erklæringen, og enten får du et nyt førerbevis, eller bedsked om at det er inddraget

Numer er det kommunens borgerservice der ordner nyt kørekort.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-03-09 09:30

Citat
Numer er det kommunens borgerservice der ordner nyt kørekort.

Men det er vel stadig politiet der afgør om man må fører bilen?

Kommentar
Fra : nilsen

Dato : 08-03-09 09:34

gdi
Jeg takker for interessen og svarene.
Saken er imidlertid at jeg bor ca 6 mnd i Spanien og 6 måneder i Danmark, jeg har imidlertid adresse i Norge, og har derfor et norsk kjørekort.
Førekort i Norge er litt spesielt, eksempelvis - den første gang man får førekort, noteres fødselsåret, og deretter gjelder kortet i 100 år, dvs for mit vedkommende født i 1938, gjelder kortet til 2038, men hvis jeg kjører i Norge med min alder skal jeg i tillegg ha lege-attest, som viser at alt er iorden, jeg vil vel formode at det danske politi i første omgang kun vil se på gyldigheten av kortet????
Nilsen

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 08-03-09 09:47

100 års gyldighed

Godt nok lever danske mænd ifølge statestiken ikke så længe som resten af Europa....men alligevel

Kommentar
Fra : ans

Dato : 08-03-09 09:51

Citat
jeg bor ca 6 mnd i Spanien og 6 måneder i Danmark, jeg har imidlertid adresse i Norge, og har derfor et norsk kjørekort.

???

Citat
jeg vil vel formode at det danske politi i første omgang kun vil se på gyldigheten av kortet????

Det skal du da ikke være sikker på.

Når du kører i Danmark, er det så i din egen bil ?? Hvor er den indregistreret?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-03-09 10:26

Når vi kører med campingvogn i udlandet, er det de danske regler for kørekort der er gældende, også selv om der er andre regler i udlandet

Det må være det samme for dig, altså at det er de norske regler der er gældende når du kører i udlandet

Dette er selvfølgelig noget vi har undersøgt før vi tog til udlandet

Kommentar
Fra : ans

Dato : 08-03-09 11:10

Citat
Saken er imidlertid at jeg bor ca 6 mnd i Spanien og 6 måneder i Danmark, jeg har imidlertid adresse i Norge, og har derfor et norsk kjørekort.

Hvis det er på 1 år, så bor du jo ikke i Norge.

Kunne du ikke uddybe det noget mere.

Men regler skal du da holde dig til, så politiet i Danmark vil da undersøge om du har overholdt reglerne, hvis du bliver standset.

Så det vil sikkert være en god idé at have lægeerklæringen med , hvis det er de norske regler, der skal overholdes.

Men du kan jo kontakte http://www.norsk.dk/info/embassy.htm eller Borgerservice i Danmark.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 08-03-09 12:42

Jeg vil mene at hvis dit norske kørekort kræver en supplerend lægeattest, vil det også gælde i Danmark (når du kører med det norske kort) .

Men du skal ikke regne med at en gemen dansk politimandt kender den norske ordning, og spørger efter attesten.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 08-03-09 12:49

Citat
Men du skal ikke regne med at en gemen dansk politimandt kender den norske ordning, og spørger efter attesten.

Politiet i Danmark vil da undersøge om kørekortet er lovligt.

Godkendelse af svar
Fra : nilsen

Dato : 08-03-09 13:03

Tak for svaret LuffeA.
Ikke helt det jeg var på jakgt efter, men ingen andre kunne svare 100%, så syntes du skulle ha poengene.
mvh
Nilsen

Kommentar
Fra : ans

Dato : 08-03-09 13:10

Og det accepterede svar i denne situation er ikke en "disse" værd

Kommentar
Fra : nilsen

Dato : 08-03-09 13:12

gdi
Jeg takker alle for interessen, det var ingen som kunne si med sikkerhet hva som var riktig. Jeg kan nevne at det er mange nordmenn som ikke kjenner regelen, vi får ingen beskjed fra myndighetene, men må finne ut av dette selv.
Jeg bor ikke i Norge, men har adresse i Norge (betaler altså skatt til Norge), Danmark får sine penger fra min kone, som er dansk, og betaler sine 50%.
Jeg ble tatt med 0,5 promille i Danmark for mange år siden, dengang var grensen i DK 0,8, og politiet sa ingenting om at jeg etter norske regler var i grenseland, her var det altså de danske regler som ble lagt til grunn, selv om bilen var utelandsk registrert.
mvh
Nilsen

Kommentar
Fra : ans

Dato : 08-03-09 13:14

Dengang var du jo heller ikke fyldt 70 år

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 08-03-09 13:31

>>ans

Næh, måske er mit svar ikke noget værd.
Det fremgik dog ikke om kortet var erhvervet i DK.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 08-03-09 13:44

LuffeA

Jeg retter ingen kritik mod dig

Men nordmanden Nilsen bør da vide, at han ikke lovligt kan føre en bil, hvis kørekortet ikke er gældende, og det uanset hvilket land han kører i.

Hvis det norske kørekort kræver at han har en lægeattest på sig, eller på anden måde kan bevise at han har ret til at føre en bil, så er det de regler der gælder.

Han kan da ikke gemme sig i Spanien eller Danmark, så længe han har adresse i Norge, for at undgå en lægesttest.