/ Forside/ Teknologi / Hardware / Skærme / Spørgsmål
10  peet49 1562
DVB mpeg2???
Fra : mmoel02
Vist : 618 gange
300 point
Dato : 07-03-09 17:16

Jeg overvejer at købe et fjernsyn med 'dvb mpeg2' - hvad betyder det helt præcist?
Jeg er klar over, at det betyder, at jeg er nødt til at have en 'boks', som kan 'læse' det digitale signal, men hvad ellers? Vil mit fjernsyn være ubrugeligt efter 2012?

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 07-03-09 17:24

Tag et kig her, måske der er noget brugbart:
http://www.kandu.dk/tip19280.aspx

mvh klaudi

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 07-03-09 17:24

Alka havde denne side som tip i går: http://www.digitaliseringen.dk/ der kan du læse dig frem til hvad du ønsker at vide, jeg fandt lige ud af at mit gamle fjernsyn kan fortsætte mange år endnu

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 07-03-09 17:28

Det er kun dem med egen antenne som muligvis vil få problemer til efteråret. Alle os andre med kabel TV, vi får ingen problemer. Men så skal vi bare have et TV som kan køre DVB-C (C=cabel)

Kommentar
Fra : mmoel02

Dato : 07-03-09 17:51

Hvis tv-et kun hedder dvb-t og jeg har kabeltv, hvad så?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-03-09 18:07

DVB-T = til egen antenne
DVB-C = til antennecabel hvor antenne selskabet ikke laver det digitale signal om til analog.

Det var så dit TV......................men din optager skal være på samme måde.

En box leverer normalt kun et digitalt signal og hvis du vil optage på en anden kanal så har du brug for to boxe eller en box som deler ud til to.

Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 07-03-09 19:31

For at være fremtidssikret, så køb et fjernsyn med MPEG4. Ellers vil du ærgre dig om et par år.

Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 07-03-09 19:36
Kommentar
Fra : mmoel02

Dato : 07-03-09 21:06

Jeg kan desværre ikke åbne ovenstående link.
Hvis jeg har tænkt mig at købe en hd-boks, vil det så gøre en forskel, hvis jeg køber et dvb-t tv fremfor et dvc-t tv?????? Hvad er forskellen? Jeg er teknikmongol, så jeg har virkelig brug for hjælp!

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 07-03-09 21:46

Hvis du har egen antenne på taget, så skal du have et DVB-T fjernsyn og så gerne et TV der kan køre med JpG4. Så er du fremtidssikret også til om 5 år.

Hvis du har kabelTV, altså ingen antenne på taget, så skal du bruge DVB-C og så betyder det ikke noget om dit TV er det ene eller det andet med JpG for udbyderen sender meget længe i det gamle format, og så er dit nye TV slidt op.

Accepteret svar
Fra : rotw

Modtaget 300 point
Dato : 08-03-09 08:11

for at gøre snakken kort
du skal gå efter et tv med indbygget dvt-T mpeg4 tuner og CA-modul indbygget og FULD-HD (1080p) for at få det optimale ud af signalet hvis du modtager signalet via luft antenne
eller
dvt-C mpeg4 tuner og CA-modul indbygget og FULD-HD (1080p) for at få det optimale ud af signalet hvis du modtager signalet kabel tv

løsning 2.
hvis du vil have en boks (med CA-modul/kort læser) hdmi. så er det ALLER VIGTIGSTE AT TV'ET er FULD-HD 1080p hvilken tuner der er i tv'et er bedøvende lige meget for så bruger du en eksterne tuner og så er det den der bestemmer (boksens tuner skal dog være mpeg4 for at understætte fuld hd)

så ang. dit spg. med boks vil dit tv også virke efter 2012 så er svaret JA

men hvis du vil undgå boksen skal tv'et være mpeg4 med CA-modul indbygget og om det så er T / C tuner kommer an på hvor du for dit signal fra.

Godkendelse af svar
Fra : mmoel02

Dato : 08-03-09 19:19

Tak for svaret rotw.