/ Forside/ Teknologi / Hardware / Skærme / Spørgsmål
10  peet49 1562
Størrelse på fladskærm.
Fra : jøjø
Vist : 3333 gange
200 point
Dato : 06-03-09 21:04

Jeg skal have nyt fjernsyn, en fladskærm, og tænkte umiddelbart på et 32 ", som det gamle. Men er nu blevet interesseret i et 37".
Min bedre halvdel påstår dog, at 37" bliver for stort til vores stue, da vi kun sidder knap 3 meter fra skærmen.
Er det ikke blot en vanesag?
Har I nogen erfaringer med de store skærme?

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 06-03-09 21:12

Hej jøjø - ja det kan være lidt svært, men fandt lige lidt her, som jeg håber I kan bruge

Glem alt om de gamle husråd om skærmstørrelser i forhold til afstand til sofaen. Det var råd som at holde en knyttet hånd i strakt arm, og når den dækkede skærmen var den tilpas stor i forhold til afstanden - eller var den for lille?

I dag er TV et oplevelses-center. Det er ikke kun TV-Avisen og Otto Leisner, men shows, DVD-film og måske snart et mediecenter. Snart måske også HDTV, som en ny udfordrer til skærmens tekniske formåen.

En fladskærm eller et lærred kan næsten ikke blive stort nok, i forhold til at se indholdet. Så kan der være andre fysiske rammer i rummet der sætter begrænsningerne, men især hvis skal hænge på væggen så kan i roligt snuppe et nummer større hvis pengepungen tillader det.
http://www.recordere.dk/indhold/templates/design.aspx?articleid=843&zoneid=3

Hvad angår, hvor du vil se tv, bør du overveje, hvor meget plads du har, og hvor langt du sidder fra tv’et.
Som en tommelfinger regel bør du se tv fra en afstand svarende til omkring fem-seks gange tv’ets højde, hvad angår NTSC- og PAL-billeder i standardopløsning, mens afstanden ved HD falder til 3-4 gange tv’ets højde på grund af formatets større klarhed. Hvis du måler afstanden til tv’et, kan du bruge denne til at finde ud af, hvilken størrelse tv du bør kigge på.

http://www.plasma-lcd-fakta.dk/facts/

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 06-03-09 21:22

Hej med dig.
Citat
Er det ikke blot en vanesag?
Har I nogen erfaringer med de store skærme

Ja vi har erfaring.
Vores gamle røg sig en tur for 1½ år siden.
Ud til højre og ind og købe et nyt.
Det gamle var 32" og det nye er fladskærm 37".
Hold da op tænkte jeg da vi kom hjem
Det er alt for stort
I dag er jeg parat til at købe et nr. større. Det har vi aldrig fortrudt.
Vi sidder også ca. 2 til 3 m. fra og det er absolut ikke for stort.
Glæd dig

Kommentar
Fra : jøjø

Dato : 06-03-09 22:04

piaskov - må jeg spørge, har I plasma eller lcd-TV?
For nu har jeg lige læst, at lcd kun går til fladskærme under37", og alt fra 37" helst skal være plasma?
Endnu en ting at tage stilling til, for de 37", vi har set på, er alle lcd.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 06-03-09 22:13

Hvis du kigger på skærmene så kan du direkte se hvor langt fra man skal sidde. Det står på et klistermærke på skærmen.
Vi har en stue på 18 m² og vi er blevet anbefalet et 37".

Kommentar
Fra : myg

Dato : 06-03-09 23:31

Et 40 tommer i en ordentlig kvalitet (ikke varehus) passer fint til de 3 meter. Køb et Samsung eller Sony - dem har jeg gode erfaringer med.

Accepteret svar
Fra : myg

Modtaget 200 point
Dato : 06-03-09 23:40

Og det er selvf. LCD. Plasma er faktisk skarpere i billedet, men har så mange andre ulemper, at det ikke kan anbefales i de mindre skærmstørrelser (op til 50 tommer), når der også kan fås LCD - vel at bemærke i den gode kvalitet. Lad være med at købe for billigt - køb 40" fra 7 - 8000 og opad i de mærker jeg har nævnt før - har ikke erfaring med de næste, men har hørt at de skulle være næsten lige så gode: Panasonic, LG ......
Samsung er det eneste fabrikat, der har 100% pixelgaranti. Philips 100 Hz skulle ikke være gode - ellers er 100 Hz rigtig godt (Samsung er lige kommet med et 200 Hz).
Har et 46" Sony 46W4000 i familien og det er rigtig godt på 4 m. afstand - her er 3 m. for tæt efter min mening. Pas på Samsungs nye "glas"skærme hvis du døjer med sollys og spejlinger i din skærm. Det er ellers super gode skærme, men der skal helst ikke være noget, der kan spejle sig i dem - der er de "gamle" matte fladskærme bedre.

En jungle at finde rundt i - jeg har prøvet i et år nu. Stadig uden at købe, men det gør ikke så meget, for de bliver hele tiden billigere og bedre.
Pøj pøj med det.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 07-03-09 05:30

køb et af god kvalitet med mpeg4 tuner og (til ca modul)

havde et 40 tommer er gået op på et 46" nu passer meeget fint til ca 3 3.5 meter

ville også anbefale sony eller samsung 7 8 9 serien.
http://www.hifiklubben.se/produkter/bild/lcd-tv/samsung_le46a866s1w_lcd_tv_svart_.htm

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 07-03-09 05:47
Kommentar
Fra : myg

Dato : 07-03-09 09:17

MPEG2 eller 4 er kun aktuelt hvis du har antenne/parabol efter 2011 -2012. Lige nu er det lidt ligegyldigt, for har du den samme skærm til den tid med den fart teknologien går ?

Har du fiber er det endnu mere ligegyldigt, da de alligevel sender til din settopboks.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 07-03-09 10:10

Citat
For nu har jeg lige læst, at lcd kun går til fladskærme under37",

Ja det er LDC vi har og vi er meget glade for det.
God weekend.

Kommentar
Fra : Coligor

Dato : 07-03-09 10:29

Den eneste fejl du kan gøre er at købe for lille en skærm (nåh ja, du kan også købe et lcd-tv - hehe).
Jeg har en usandsynlig lille stue og sidder ca. 2-2½ meter fra skærmen. Vi bøbte et 42" plasma sidste år - og har ikke fortrudt det ét eneste sekund. Den første uge var det godtnok lidt overvældende, men det vænnder man sig hurtigt til. Selv min hustru er glad for den store skærm og med HD-materiale er det bare perfekt.
Lige nu kan du købe Panasonic's PX-80 til omkring 5000,-. Det er et fantastisk 42" tv til prisen, du vil ikke blive skuffet (det fåes også i 37", men prisen er den samme).

Kommentar
Fra : myg

Dato : 07-03-09 10:41

Coligor har ret i, at i 2 meters afstand med en 42" tommer skærm dur det ikke med LCD. Der har plasma et bedre billede, og har du råd til at udskifte dit TV noget tiere, så vælg gerne plasma. Du skal op på 2,5 - 3 meter ca. med et 40/42". I fagbranchen siger de, at efter ca. 3 år begynder plasma at være udskiftningsmodent, dvs. billedkvaliteten daler, da det slides på en anden måde end LCD, og der er risiko for burn-in på skærmen.
Der kan så tales for og imod, for om 3 år er der helt sikkert kommet endnu bedre skærme og endnu bedre teknologi generelt og priserne er sikkert dalet.
LCD kan holde længere, hvis du ikke går så meget op i disse ting.
Men en jungle er og bliver det.
Køb et, som du synes har et godt billede (på antennesignal - forlang det i butikken) og en god pris, og lev med det så længe det holder / eller du gider have det. Det ultimative TV er uhyre svært at finde (og betale).

Kommentar
Fra : myg

Dato : 07-03-09 10:46

For øvrigt er LCD i dag udmærket op til ca. 50" bare afstanden til fjernsynet passer hertil. Sidder du for tæt på et LCD virker billedet ringere. Her er plasma bedre.
Det med de 37 tommer er jo fordi, at LCD så er i en størrelse, hvor du stort set aldrig kommer til at sidde for tæt på.

Meget firkantet udtrykt:
Store LCD - stor afstand til skærmen.
Små LCD - vilkårlig afstand til skærmen.
Plasma - altid vilkårlig afstand tilskærmen.

Godkendelse af svar
Fra : jøjø

Dato : 07-03-09 19:11

Tak for alle svarene.
Vi har købt et Sony 37" lcd og er allerede begge glade for det. Det er overhovedet ikke for stort.

Kommentar
Fra : myg

Dato : 08-03-09 09:12

Til lykke med det. Sony er et godt valg.