/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Fjerne "KØR" kommando
Fra : carlarne
Vist : 1421 gange
300 point
Dato : 06-03-09 10:22

Jeg kører et gammelt dosprogram, som hedder Pcplus. Dette program kræver hos mig en "Canon LPT4" for at kunne printe (man skal kende printerens printerkoder og have disse indtastet i programmet).

Jeg kan imidlertid få Pcplus til at printe fra en windows printer ved at køre en kommando (START-KØR-KOMMANDO):

Net use lpt1 \\computernavn\printernavn1

Det virker ”hæderligt”, men der er en del syntaxfejl, mystiske tegn, forkerte sideskift mm. Så vil jeg prøve at printe fra en anden af mine printere (printernavn2). Derfor sætter jeg den til at være standardprinter og udfører kommandoen:

Net use lpt1 \\computernavn\printernavn2

Der udprintes stadig fra printernavn1. Jeg vil derfor gerne slette de 2 indtastede kommandoer, som jeg kan se ved at "browse" men det kan jeg ikke finde ud af. Der sker ikke noget ved at trykke delete.

Hvordan sletter jeg "KØR" kommandoerne?? I hvilken mappe anbringes de?? Et sted i ”Dokuments and settings” formodentlig, men hvor?? Hvis jeg ved det, kan jeg også slette dem.

Det er mit spørgsmål 1!!

Mit spørgsmål 2 er: Findes der en anden måde at få mit dos program, Pcplus, til at printe via en windows printer??

Kommentar
Fra : dk

Dato : 06-03-09 10:45

egenligt skal du køre det fra en bat fil.

det du har stående i "kør" er ikke noget som kørere men kommando der er udført.

du kan gøre flere ting

først åbn kommando prompt
start >>kør >>cmd >>ok

for at se hvad der deles og fra hvilken pc
taster du net view og tryk enter
for at stoppe f.eks Net use lpt1 \\computernavn\printernavn1
net use del lpt1 \\computernavn\printernavn1

dit andet sprøgsmål
der var en gang man kunne få en opdat til pcplus,

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 300 point
Dato : 06-03-09 12:54

Forslag i Kør linjen ryddes når du slette Seneste dokumenter, højre klik på Start og klik på Egenskaber, under fanen Menuen Start klikker du på Tilpas og klikker på fanen Avanceret, og klikker på Ryd liste

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 06-03-09 14:03

Go'e gamle Pcplus

Citat
Mit spørgsmål 2 er:

Findes der en anden måde, at få mit dos program; Pcplus til, at printe vha. en Windows printer?

Har du prøvet at højreklikke på din Pcplus genvej, vælge; Egenskaber -> fanen; Kompatibilitet -> osv. ???

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : carlarne

Dato : 07-03-09 09:37

Til:

Molekyle: Jeg anvender ikke en genvej. Jeg kører programmet via kommandolinien, så alt sker under dos-systemet, da Pcplus er et gammelt dos-program. Printerens egenskaber opbygges inde i programmet som en særskilt funktion, og alt hvad der sker i windows er pcplus skide ligeglad med!

O.V.N.: Dit forslag til et fjerne kommandoerne under "kør" lykkedes! Tak - jeg skal nok sikre dig nogle point, men jeg afventer lige, om der kommer et brugeligt svar angående

"Mit spørgsmål 2 er: Findes der en anden måde at få mit dos program, Pcplus, til at printe via en windows printer??"

DK: Dit forslag virker bare ikke - i hvert fald ikke for mig.

Kommentar
Fra : dk

Dato : 07-03-09 10:21

f.eks disse kommandoer her (skal køres fra Kommandoprompt )
husk printer skal være delt..

NET VIEW Viser Computere på Nettet
NET VIEW \\SERVER Delte enheder på \\SERVER
NET USE Viser tilsluttede enheder
NET USE F: \\SERVER\C /YES Tilslutter F: på \\SERVER
NET USE LPT2 \\SERVER\HP /YES Tilslutter LPT2 \\SERVER

og nej der ingen muligheder for at få pcplus til at spille sammen med "Windows printer menu"

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 07-03-09 19:42

Jamen... så lav dog en genvej til *.exe filen i aktuelle bibliotek !

...OG lav så derefter en kompatibilitets-'ting' til genvejen

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : carlarne

Dato : 08-03-09 13:48

Hej Molokyle.

Tak for dine indlæg. Men jeg tror ikke du har forstået problemerne angående DOS. Jeg kender godt til at lave en genvej. Det har jeg prøvet før. Jeg kender også til at anvende "kombatilitet". Men det nytter ikke at få et dos program til at køre "kombalitet" - i hvert fald ikke Pcplus! Jeg har prøvet dine forslag i dag - de virker ikke!
Pcplus printer til LPT1 med de koder, som er opsat internt i programmet. Man kan så gøre det, at man "knytter" LPT1 til en anden printer (windows) ved hjælp af "net use", og det virker også, men med en del fejl såsom marginer, syntax fejl ved overskrifter og mange andre småfejl, som får udskriften til at se dødsyg ud. Man kan også forsøge at få en rutine, som hedder "dosprt" til at fungere eller en anden, dosprint", som koster ca. 40$, men som desværre heller ikke virker.
Hvis ikke du tror mig, så prov at "google" på "dosprt" eller "dosprint". Der er man sikkert bedre til at forklare sig end jeg er.
Jeg er dig meget taknemmelig for dine forsøg på at hjælpe mig, men jeg tror desværre, at du har uret.

med venlig hilsen

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 08-03-09 14:08
Kommentar
Fra : carlarne

Dato : 09-03-09 12:40

Tak til "molokyle" for de mange links. Jeg vil studere dem nærmere for at se, om der er noget, som jeg kan bruge. Men jeg indrømmer blankt, at det virker noget "langhåret" for mig.

Jeg accepterer svaret fra o.v.n. om et par dage (når "molokyle" har svaret).

Jeg kan ikke give point til 2 med mindre jeg "snyder" systemet lidt. Og det gør jeg så.

Jeg har lavet et nyt spørgsmål under "windows" - "windows sommertid".

Hvis "molokyle" vil have 300 point skal han bare besvare det spørgsmål. Så vil jeg tildele ham 300 point for hans besvarelse/indlæg på mit spørgsmål "Fjerne "kør" kommando".

OK???

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 09-03-09 13:01

Citat
Jeg har lavet et nyt spørgsmål under "windows" - "windows sommertid".
er du ikke lidt kryptisk med dine ekstra spørgsmål ?

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 09-03-09 14:39

Takker og bukker

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : carlarne

Dato : 09-03-09 17:02

Tak for svaret o.v.n..

Som du måske har bemærket fik jeg "lusket" 300 point til "molokyle" også.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 09-03-09 23:12

Selv tak - jo det bemærkede både jeg og andre