/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Morakker
Fra : svendgiversen
Vist : 2799 gange
57 point
Dato : 06-03-09 08:29

Min nabo er allerede begyndt med forårsarbejdet i haven. Og jeg kaldte ham en morakker.

Men, alle i kandu morakkere, hvorfor siger man sådan?

Accepteret svar
Fra : brokke44

Modtaget 67 point
Dato : 06-03-09 08:34

Wikipedia siger: Udtrykket morakker bruges om en person, som ved hjælp af hårdt, vedholdende arbejde dygtiggør sig inden for sit felt for at opnå andres gunst. Udtrykkene stræber og nørd (fagnørd) kan ofte bruges synonymt med morakker. Udtrykket høres almindeligvis i en nedsættende betydning om fx kolleger, der arbejder ekstra før eller efter den normale arbejdstid - især på steder, hvor kutymen er, at man slipper arbejdet ved den fastsatte fyraftenstid, selvom det måske ikke er færdiggjort, for først at genoptage det næste morgen.

[redigér] Definition
Politikens store nudanske ordbog definerer begrebet således:

morakke verb. -r, -de, -t 1. (neds.): arbejde el. studere mere intensivt end andre for at komme frem el. gøre sig gunstigt bemærket.

! morakk-e ¯ nedertysk marakken 'udmatte

Hentet fra "http://da.wikipedia.org/wiki/Morakker"

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 06-03-09 08:59

Hej Svend.
Citat
Men, alle i kandu morakkere, hvorfor siger man sådan?

Aner det ikke ....men i så fald er Leif også morakker.
Han startede i går med at klippe roserne

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 06-03-09 09:02

Kan i hvert fald ikke bruges om mig - min have ligner noget, der er løgn

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 06-03-09 09:37

Foreløbig tak...

Men >nedertysk marakken
det synes jeg ikke ser særlig tysk ud?

Er sigøjnerne, taterne, rakkerne, så også beslægtede??
De morakker i hvert fald ikke.

Min have har det som bjørnen, den er endnu i hi...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 06-03-09 09:43

Sjovt nok får jeg ingen mail advi om jeres svar.

Gør I heller ikke det?
Er det stofanet, kandu eller min PC opsætning, der svigter??

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-03-09 09:44

Jer er ikke morakker men nærmere en moradsmaker....................... Naboerne snakker om braklægningstilskud, når de kigger på min have.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 06-03-09 10:02

svendgiversen -> Jeg får 'e-miler' fra kandu.dk

Da du ikke kan fjerne flueben for abonnering på egne spørgsmål, så er det nok et andet sted den er gal. Tjek opsætningen af din klandu.dk profil. Hér kan man vist slå besked om indlæg fra ifbm. fravær, ferie og deslige.

Iøvrigt: En liste over morakkere finder du her:

http://www.kandu.dk/topmonth.aspx?mode=1

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 06-03-09 10:24

Jeg tror det er stofanet, der ikke sender mails i øjeblikket?

Min nabo har klaget over det samme, og han er ikke på kandu.
Mærkeligt nok har han den opfattelse, at kandu ikke er seriøs??

Men rart at vide at så mange på kandu er større morakkere end én selv.
Selvom nogen kommer lettere til points end andre...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 06-03-09 12:50

Og nu fik jeg alle advi om kandu indlæg på engang...

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 06-03-09 13:45

Ok.

Jeg har TDC erhverv

..altså; sammen med alle de andre hér i andelsboligforeningen

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 06-03-09 16:03

Ææh, piaskov.....

Leif må altså ikke klippe i roserne før der bliver mindre chance for nattefrost

Kommentar
Fra : ans

Dato : 06-03-09 17:46

Sproghjørnet siger at morakke faktisk betyder at "arbejde som en hest"

Du kan høre udsendelsen her ... uge 13 2008

http://podcast.dr.dk/p4/rssfeed/sproghjoernet.xml

"At arbejde som en hest" kan jo så blive det næste spørgsmål

Kommentar
Fra : ans

Dato : 06-03-09 17:49
Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 06-03-09 21:30

Fandt selv dette:

morakke, (vistnok af platty. marachen, marakken udmatte, sik afmarachen, afmarakken anstrenge sig (forgæves)), nedsættende arbejde mere end krævet og i et hastigere tempo end ens arbejdsfæller.

her:
http://www.denstoredanske.dk/Special:Opslag?opslag=morakker

Kun fordi jeg ikke syntes: marakken 'udmatte', så rigtig tysk ud.

bedre med: marachen.
Meine Meinung nach...

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 07-03-09 10:14

Citat
Leif må altså ikke klippe i roserne før der bliver mindre chance for nattefrost

Det er da for sent at sige det nu

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 07-03-09 11:36

Tak for svaret brokke44.

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 07-03-09 15:57

Selv tak Svend - normalt er jeg ikke tilhænger af disse indlysende links, men det var det eneste, der var tilgængeligt i dette tilfælde, og jeg vidste det faktisk ikke. En gang imellem er Kandu til at blive klogere af