/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
grimme fuger ved vægfliser
Fra : tararam
Vist : 4583 gange
100 point
Dato : 05-03-09 10:09

Jeg har svært ved at få det helt pænt i fugerne omkring badeværelses fliserne. Især der hvor der tages brusebad. Jeg har snart prøvet alt, ligget med tandbørste og skrubet med alt fra kalk minus, eddike, ajax, cili-bang osv. Problemet er at mange tager bad hverdag, så det kommer hele tiden igen. Det samme gælder fugerne i brusekabinerne.
Hørte et sted man kunne få en slags farvestift, man kørte over fugerne.
Har nogen et tip.

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 110 point
Dato : 05-03-09 10:19

Den farvestift kan du købe i bl.a. Bauhaus.....

Andre byggemarkeder er sikkert også leveringsdygtige....

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 05-03-09 10:26

Det hedder en fugepen/fugefrisker og fås i mange forskellige farver.
Prisen er rimelig høj, men det virker godt, hvis forarbejdet er grundigt.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 05-03-09 10:28

Der er et råd her

http://www.handyman.dk/goderaad/goderaad_raad.asp?id=49

Det kan jo skyldes manglende udluftning.

Husk altid at tørre fliser og fuger af efter bad.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 05-03-09 10:30

Nu ved jeg ikke hvordan dine fuger er grimme.
Gætter på at de er med mørkerte pletter, og at det er skimmel.

Kalk fjerner og eddike ( og vistnok også c- bangtju) er syreprodukter som fugen ikke har godt af i længden. Den bliver ætset og mere ru og åben. Det fremmer kunvæksten af skimmel. Skimmel kan slås ihjel og bleges af klorin . Gerne ret koncentreret på en klud , Brug gummihandsker.

Klorin er alkalisk og skader hverken flise eller fuge.

Hvis fugen stadig ikke er pæn nok, så kan du dække den med en passende farve acrylmaling, af den skags til badeværelsesvægge. Men du skal have dræbt skimmelen først, ellers gror den ud gennem malingen.

Maling er nemt at udføre for du køre bare det overskydende af fliserne med en gummiskraber od eller en våd svamp, inden det tørrer.

De malede fuger er nemmere at holde rene, og baderumsmaling indeholder stof som hæmmer skimmel.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 05-03-09 10:32

Handyman siden handler om silikonefuger.

Dem burde der ikke være i en flisevæg.
Almindelig flisefuge er hård og kan ikke sådan bare skæres væk.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 05-03-09 10:52

transor ... jeg så godt at det omhandlede silikonefuger ...

Men at fugerne bliver så grimme skyldes sikkert manglende udluftning samt aftøring efter bad.

Ja tararam kan også købe fuge makeup, det fjerner så misfarvningen i et stykke tid.

Kommentar
Fra : tararam

Dato : 06-03-09 05:32

Det er bare svært at tørre op efter andre hele tiden. Det er vel 10 der tager bad hverdag i lige dette baderum. Og lejere tørrer aldrig op efter sig.

Kommentar
Fra : snerose

Dato : 07-03-09 11:17

Kode
Det er bare svært at tørre op efter andre hele tiden. Det er vel 10 der tager bad hverdag i lige dette baderum. Og lejere tørrer aldrig op efter sig.

Så må lære dem det!
- ellers må du jo true dem lidt med en lejeforhøjelse, fordi du har alt det besvær, og kan risikere at du er nødsaget til at få håndværkere på i sidste ende.

Godkendelse af svar
Fra : tararam

Dato : 17-04-09 06:46

Tak for svaret refi.