/ Forside/ Karriere / Erhverv / Udlejning / Spørgsmål
10  katekismus 460
Er jeg forkert på den?
Fra : pea123
Vist : 596 gange
240 point
Dato : 04-03-09 22:49

Jeg har lejet et hus af en privatperson.
Nu viser det sig at det er for dyrt og jeg har opsagt lejemålet til fraflytning 1. maj.

Jeg har betalt 1 eksra husleje ind med det formål at bo gratis den sidste mdr. er er i boligen. (står i lejekontrakt)

Huset skulle efter udlejers ord være lejet ud pr. 1 april. så jeg skal altså være ude der.

Har jeg så ikke ret til at bo marts mdr. gratis?

Han vil have at jeg skal betale husleje til april og det kan jeg slet ikke forstå når huset er lejet ud til anden side, til den tid.

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 04-03-09 23:23

SELVFØLGELIG KAN DU BO I HUSET, OEVNIKØBET INDTIL 3 MÅNEDER EFTER, DU HAR SENDT EN SKRIFTLIG OPSIGELSE TIL UDLEJER.

UDLEJER HAR INGEN RET TIL AT SMIDE DIG UD 1. APRIL.

OG HAR DU INDBETALT 1 MDR. FORUDBETALT LEJE, SKAL DU HELLER IKKE BETALE HUSLEJE FOR DEN SIDSTE MÅNED, ALTSÅ APRIL.

HVIS DU HAR OPSAGT DIT LEJEMÅL FØR DEN 1.3.09 TIL FRAFLYTNING 1.5.09, ER DET KUN 2 MÅNEDERS OPSIGELSE, OG DU HAR IFLG. DIN LEJEKONTRAKT 3 MDR. OPSIGELSE, SÅ HVIS HUSET IKKE ALLIGEVEL ER LEJET UD TIL 1. MAJ. SKAL DU BETALE INDTIL 1.6.09.

MEN UDLEJER HAR PLIGT TIL AT GØRE ALT, FOR AT FÅ LEJET HUSET UD SÅ HURTIG SOM MULIG HELST TIL 1.5.09 SOM DU HAR MEDDELT AT DU FLYTTER.

HVIS DET ER RIGTIG, AT UDLEJER ALLEREDE HAR UDLEJET HUSET, ER DER INGEN PROBLEMER FOR HAM, UD OVER AT HAN IKKE KAN DISPONERE OVER HUSET, FØR DU ER FLYTTET UD TIL 1.5.09.

OG DU BEHØVER IKKE FLYTTE FØR, HAN KAN IKKE SMIDE DIG UD.

HELD OG LYKKE MED DET HELE.
VENLIGST
AG112

Accepteret svar
Fra : alka

Modtaget 240 point
Dato : 05-03-09 09:24

Den ekstra måneds husleje, er det efter boligoverenskomsten en sikkerhed for betaling af leje, eller er det også en "form for indskud"? til fx dækning ef "vedligeholdelse ved fraflytning"?

Du kan disponere over boligen til den dag du har opsagt lejemålet. Normalt skal man være fraflyttet lejemålet ca. 14 dage før sidste lejedag, så boligen kan nå at blive istandsat til den næste lejers indflytning til den 1.

Hvis der er tale om istandsættelse af boligen, skal du senest 14 dage efter den 1. - hvor den nye lejer er indflyttet, have modtaget en fraflytningsopgørelse for istandsættelse. Har udlejer ikke fremsendt en sådan inden for de 14 dage, har han tabt sit krav til dig, og du skal ikke betale noget.

Umiddelbart, som du fremstiller sagen, skal du kun betale til- og med sidste bo-dag, så enten skal du ikke betale - eller også skal du have leje tilbagebetalt.

Kommentar
Fra : pea123

Dato : 05-03-09 09:25

Det er sådan at jeg har opsagt lejemålet den 1. feb. og har bedt udlejer leje det ud så hurtigt som muligt.

Han har så meddelt at huset er lejet ud pr 1 april.
problemet er så at han vil have at jeg betaler husleje i marts mdr som så reelt er den sidste mdr jeg bor her. Det er det jeg ikke kan forstå.

Godkendelse af svar
Fra : pea123

Dato : 05-03-09 09:28

Tak for svaret alka.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 05-03-09 13:59

Selv tak pea123