/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Hvem er Hr. Pastor AXELIUS ROD
Fra : 2601
Vist : 955 gange
200 point
Dato : 04-03-09 20:40

Jeg har en vielse i Sct. Petri hvor brudgommen er en Hr. Pastor AXELIUS RODBERG Sognepræst til ?

Det er Sct. Petri Kirkebog side 288 nr. 4. Opslag 149, 1728-1767.

Hvor er han Sognepræst henne??

På forhånd tak for hjælpen

Kommentar
Fra : senta

Dato : 04-03-09 21:47

har du prøvet
Wiberg: Almindelig dansk Præstehistorie ?

http://www.tom-stryhn.com/wiberg/Wiindex.php
senta

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 04-03-09 21:57

Til senta.

Ja men jeg kan ikke finde ham. Jeg kan heller ikle rigtig forstå hvad det er for et sogn han er Sognepræst til.

Mvh.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 04-03-09 22:24

Han bliver i hvert fald gift i København:

AXELIUS RODBERG Marriages:
Spouse: CHRISTIANA MARGAR. WITTROCH Family
Marriage: 08 FEB 1760 Sankt Petri, Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 04-03-09 22:40

Og du er sikker på han ikke hed Rødberg?

Mormonerne har jo ikke ø, og der er mange Rødberg, især i Norge, og nogen kommer herned...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 04-03-09 23:15

Jeg forstår ikke: side 288 nr. 4. Opslag 149

AO viser jo ikke sider men opslag og 1760 begynder på opslag 303,
så ca. opslag 305? Eller er der noget helt galt?

Kommentar
Fra : jyttemor

Dato : 05-03-09 04:58

Der står Rødberg og jeg læser det som Scholborg, mere senere. Skal på arbejde..
Hilsen Jytte

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 05-03-09 07:29

Til Svendgiversen.

Det er Sct. Petri Kirkebog Opslag 149, 1728-1767. nr. 4.

Jyttemor mener at han staves med Ø.

Med venlig hilsen

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 05-03-09 07:33

Til jyttemor.

Hedder han Rødberg, det var fint tak for det. Jeg siger også tak for sognet selv om jeg ikke ved hvor det ligger.

Jeg venter spænt.
Med venlig hilsen

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 05-03-09 07:49

Hvis det er Skjoldborg er det langt væk fra St. Petri:

Skjoldborg sogn, Hundborg herred, Thisted amt

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 05-03-09 09:36

Så var det Rødberg, med norsk ø, det anede mig...
Og der er jo ikke så langt fra Norge til Thy.

Hvis du kigger rigtigt i Wibergs Præstehistorie under Rødberg, finder du ham nok der?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 05-03-09 09:53

Nu fandt jeg det; jeg havde set under D "døbte" samme årstal...

Og der står jo helt tydeligt Rödberg, men med svensk ö, og helt tydeligt Sch i Scho?borg.
Det følgende ser mere tysk end svensk ud, så nu bliver jeg i tvivl med hans norske aner??

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 05-03-09 09:56

Til svendgiversen

Når jeg kikker i: http://www.tom-stryhn.com/wiberg/Wiindex.php

Side 218 neders kan jeg kun finde en der hedder mener jeg Alsel Joachimsen Rønberg.

Så vidt jeg kan se er han født 1758.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 05-03-09 10:12

dette link viser at Skoldborg på tysk bliver til Scholborg;
http://web4.vs163224.vserver.de/leichenbuecher/indilist.php?nachname=Scholborg%20(Skoldborg)

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 05-03-09 10:28

Hvis han er født i 1758 kan han jo ikke blive gift i 1760, og der står helt tydeligt Rödberg.
Hvis de fik børn ville de jo så først være født i 1760 erne...

Så nok ikke ham?
Hvad med Skåne, hørte det til Danmark dengang??
Eller Hertugdømmerne???

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 05-03-09 10:44

Prøv at se om du kan vække arla, han ved alt om præster,
og så bor han tæt på Sch erne...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 05-03-09 10:46

Prøv at se om du kan vække Varla...

Sorry
Svend

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 05-03-09 15:33

Til svendgiversen.

Jeg har søgt i Krebsens stednavne efter "skoldborg" uden at finde noget. Er det et sted i Jyllans eller?

mvh

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 05-03-09 15:53

Ud fra dette tror jeg Skjoldborg engang hed Skoldborg;

Præst i Skjoldborg. Der fortælles om ham, at han blev afsat for Kogleri og døde ti Aar efter i ..... afløst (stod aabenbar Skrifte) her i Skoldborg Kirke, ...

Fundet her:
http://www.thistedmuseum.dk/historisk%20%C3%A5rbog/%C3%85rgang%201933/Sortfeldt%20S.%20C.%20Pr%C3%A6sterne%20i%20Skjoldborg%20og%20deres%20Tid.pdf

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 05-03-09 15:59

Stod præstens vugge her og ikke i Norge:

http://sv.wikipedia.org/wiki/R%C3%B6dberg

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 05-03-09 16:19

Til svendgiversen.

Der var ikke krig mellem Danmark og Sverig på den tid. Stor nordiske krig sluttede 1721 så at en svensk præst bliver gift i Danmark kunne ske - MEN?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 05-03-09 16:33

Nej, men hvis han nu var præst i Skjoldborg i Thy?

Så må han jo have skevet noget i Kirkebogen.
Prøv at gå ind i AO deroppe...

Du vil i hvert fald se at Skjoldborg skrives Scholdborg, men med d.

Kommentar
Fra : senta

Dato : 06-03-09 14:29

kan det evt. være den præst du søger ??
fra DDA.1771
senta
1 poster fundet. Der vil blive vist max. 100 poster
Kilde: OE-1771
Mandens navn: Rødberg Mandens erhverv: Sogne Præst
Mandens alder: 47 Mandens civilstand: Gift
Mandens nr. ægteskab: 1 Mand død (ja/nej): Nej
Hustru død (ja(nej): Nej Hustrus alder: 45
Hustrus civilstand: Gift Hustrus nr. ægteskab: 1
Sogn: Ferslev Herred: Horns
Amt: Frederiksborg Stednavn: 4
Indtastningsnr: C3874 Løbenr.: 131

Accepteret svar
Fra : senta

Modtaget 200 point
Dato : 06-03-09 14:31

her frA DDA.1787
SENTA
Samtlige personer i husstanden

Frederiksborg, Horns, Ferslev, Ferslöw Bÿe, , 1, FT-1787, A4102
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Axel Rödberg 64 gift Hosbonde Sogne Præst og Provst
Christiane Margretha Witrochen 62 gift Madmoder
Daniel Gotlieb 17 ugift et Plejebarn Studerer
Hans Thorning Wellejus 22 ugift Informator
Sophie Geiss 45 ugift Husholderske
Ane Elisabeth Hansen 13 ugift Dat.af Præsteforpagt.Caspar Hansen ved Jægerspriis
Juliane Sophie Frederika Hansen 11 ugift Dat.af Præsteforpagt.Caspar Hansen ved Jægerspriis
Christen Jensen 89 ugift Tjenestekarl
Bodild Larsdatter 36 ugift Tjenestepige

--------------------------------------------------------------------------------

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 06-03-09 14:47

Det er helt sikkert ham, godt fundet senta...

Så kan det måske være lige meget hvor han var præst, da han blev gift 27 år tidligere?
Det var vist oprindeligt det spørgsmålet gik på.

Så er han altså født ca. 1723, men hvor??

Lidt gamle første gangs viede i 1760. Så måske ingen børn???

Kommentar
Fra : senta

Dato : 06-03-09 15:59

på denne side i
http://www.tom-stryhn.com/wiberg/Wiindex.php

nr. 259 frederiksberg amt ferslev -vellerup / hornsherred
finder du rodberg født i bergen norgen gift med wett:::: side 362
senta

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 06-03-09 16:22

Godt senta,
så havde jeg ret i at han var Nordmand...

Står der Wosfe, Bergen?

På Wossevangen der vil jeg bo...

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 06-03-09 16:32

Til senta.

Du er en rosenknop. Nu har jeg noget at bygge på. Må jeg sige dig mange tak

Godkendelse af svar
Fra : 2601

Dato : 06-03-09 16:34

Tak for svaret senta.

Jeg har søgt men ikke fundet ham så du skal have mange gange tak for hjælpen.

Kommentar
Fra : senta

Dato : 06-03-09 16:40

så lidt skal det være en anden x så spørger du kun, jeg hjælper gerne hvis jeg kan

senta

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 06-03-09 16:40

Til svendgiversen

Må jeg også sige dig tak for din hjælp. Jeg har nu set alle kirkebøger igennen fra Skjolborg herred men ikke fundet noget, men pyt med det.

med venlig hilsen

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 06-03-09 16:51

Selv tak,
der er både et Voss og et Woss ved Bergen, vist ikke samme by,
hvor Axel plus faderens navn sen plus Rödby sikkert er født i én af dem...

God fortsat søgning
Svend