/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Hvilket objektiv
Fra : pve
Vist : 724 gange
350 point
Dato : 04-03-09 18:48

Skal have et nyt objektiv til mit Canon spejlrefleks. Har længe set på Ef-s 17-55 (http://www.canon.dk/For_Home/Product_Finder/Cameras/EF_Lenses/Image_Stabilization_Lenses/EF-S_17-55_f28_IS_USM/index.asp) da jeg tror på at det vil være en fordel at have 2,8 i hele zoomintervallet. Men vil høre om der er andre der har gode erfaringer med andre objektiver i samme størrelse.

Jeg søger kvalitet, men ikke til 10.000 kr. eller mere, og gerne mest kvalitet til færrest penge

Jeg er ikke umiddelbart interesseret i andet end Canon.

Mvh

pve

PS: læg mærke til at jeg skriver erfaring - jeg kan selv søge på google mv.

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 04-03-09 19:00

JEG HAR ET CANON EOS40D, HVORTIL JEG HAR EN EFS 17-85MM,
SAMTIDIG HAR JEG EN 70-300MM LINSE,
SOM JEG ER UTROLIG GLAD FOR, DET ER FOR DET MESTE DEN, DER SIDDER STATIONÆR PÅ APPERATET.

MEN, DET KOMMER JO UTROLIG MEGET AN PÅ HVORDAN DU BRUGER DIT APPERAT, JEG BRUGER DET MEST UDENDØRS, DERFOR DEN STORE LINSE.

TIL INDENDØRS BRUG, I ALMINDELIGE HJEM ER DET RIGELIGT MED EFS 17-85 MM.

ELLERS PRØV AT BESØGE EN FOTOFORHANDLER, DER KAN DU FÅ LOV AT PRØVE DIN ØNSKELINSE AF, SÅ KAN DU SAMMENLIGNE, OG FINDE UD AF HVAD DER PASSER DIG BEDST.

HELD OG LYKKE MED DET
VENLIGST
AG112

Kommentar
Fra : dova

Dato : 04-03-09 19:25

Jeg synes så det er forholdsvis for mange penge for at få en fast blænde på et 17-55. (i hvert fald når det er modellen med image stabilizer, der koster 7125,-)

Jeg kan sagtens se fordelen ved den store blænde i visse tilfælde, men alligevel, der skal være meget dårlige lysforhold før en lidt mindre blænde og måske en opjustering af ISOen ikke er tilstrækkeligt til at opnå gode lukkertider alligevel...og det er en meget lille dybdeskarphed du opnår ved blænde 2,8
Så min mening er, at jeg ikke synes du får nok for de flere penge det koster, eks. i forhold til "standardobjektivet" EF-s 18-55 IS, der koster 1300,- eller et EF-s 17-85 IS til 3600,-

Men det afhænger selvfølgelig meget af hvad du bruger det til, altså hvilke motivtyper??

Kommentar
Fra : pve

Dato : 04-03-09 19:46

Jeg vil nok bruge det til lidt af hvert, men hovedsaligt bybilleder samt naturbilleder og en sjælden gang i mellem indendørs . Jeg har også set på 17-85'en men har både læst og hørt at kvaliteten ikke er den samme samt at der er hel del forvrægning i enden af zoomområderne.

PS det findes og til 6.900 kr. omend der ikke er den store forskel.

18-55 har ikke USM og det tror jeg, at jeg vil blive træt af i længden.

Tak for de konstruktive indlæg ind til videre

Kommentar
Fra : Rasmine-Rødvig

Dato : 04-03-09 19:56

Jeg tror jeg ville vælge en Canon EF-S18-200mm 3,5-5,6 IS hvil jeg skulle vælge en standart optik
jegb har selv købt et sæt 20D med efs 17-85 is usm kanon optik men der mangler lidt så jeg slæber også rundt
med en ef 90-300 ved siden af

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 06-03-09 10:08

Jeg synes det er en dårlig ide at blive med med at søge efter all round linser. De kommer næsten altid til at mangle en smule i at være optimale.

Jeg ville starte med at prøve at definere hvad det er for nogen motiver hvor min nuværende optik ikke slår til. Er det natur panorama billeder, er det øjet af en ørn på 300 meters afstand, er det indendørs portræt eller ? mulighederne er mange.

Når behovet først er defineret så gør det valget lettere.

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 350 point
Dato : 06-03-09 11:17

Citat
18-55 har ikke USM og det tror jeg, at jeg vil blive træt af i længden

Nu bruger jeg, blandt andre objektiver , også Canons 18-55 IS, og bemærker ikke mere støj ved autofokusering, end på de objektiver jeg har med USM.

Men du har ret i at kvalitetsmæssigt, altså selve "godset" , er objektivet ikke på højde med de noget dyrere objektiver.
Billedmæssigt er der ikke nogen forskel, medmindre du kommer op i de helt dyre objektiver.

Nu nævnte en et Canon EF-S18-200mm 3,5-5,6 IS , hvilket også lyder som et fornuftigt valg.
Det er billigt, 5900-.
Og m.h.t. "forvrængning", vignettering ses det altså på alle objektiver ved brug af stor vidvinkel.

Kommentar
Fra : pve

Dato : 06-03-09 11:21

Thomas.Haugaard, jeg er helt enig, men mener faktisk også jeg ovenfor har beskrevet at jeg ønsker mig et objektiv som ikke skal være et vanvitigt zoom-objektiv der kan fange en ørn på 300 m afstand. Jeg søger noget under 100mm, men ikke en macro. Jeg har ingen ønsker om all round objektiver der kan gå fra 18mm til 300mm da det er min erfaring at de ofte ikke er pengene værd.

Kommentar
Fra : pve

Dato : 08-03-09 21:49

Overvejer nu at bryde mit eget "løfte" og købe Tamron, nærmere betegnet Tamron 17-50 2.8, og for det sparede overvejer jeg så at købe Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM. Tror lige jeg vil bruge en dag eller to til at tænke lidt over det

Godkendelse af svar
Fra : pve

Dato : 09-03-09 10:28

Tak for svaret dova.