/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
el-forbrug tørretumbler
Fra : momomo
Vist : 1308 gange
100 point
Dato : 04-03-09 15:54

har et værelse udlejet og lejeren vil gerne låne tørretumbleren, hvad er rimelig betaling for en gang tørring?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 04-03-09 15:55

det koster 5 kroner

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 04-03-09 16:07

Det kommer meget an på hvor vådt tøjet er/centrifugering.

En kraftig centrifugering i vaskemaskinen (over 800 omdrejninger/min.) nedsætter energiforbruget og tørretiden. Energiforbruget ved tørring af 4,5-5 kg tøj efter centrifugering med forskellige omdrejningstal kan se sådan ud:
800 omdrejninger/minut 3,6 kWh*=5,50 kr.
1200 omdrejninger/minut 2,7 kWh*=4,00 kr.
1400 omdrejninger/minut 2,5 kWh*=3,75 kr.

http://www.ens.dk/sw2353.asp

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 04-03-09 16:10

Alt efter hvilken model tørretumbler du har og hvor effektiv vaskemaskinen er til at slynge koster det imellem 3 og 7kr pr tørring. Så kommer der snart nye energi afgift.

Samtidig med at du lægger maskine til, og står med udgiften hvis den skal skiftes imorgen, vil jeg uden at blinke med øjnene tage 8 - 10,- kr pr tørring.

På denne hjemmeside, kan du selv se hvad det koster og vurdere ud fra din tørretumbler, hvor mange Kw/h den bruger:
http://www.ens.dk/sw2353.asp

Accepteret svar
Fra : HelleBirgitte

Modtaget 110 point
Dato : 04-03-09 16:11

P.S glemte at skrive at jeg nok ville bede om 20,- pr gang

Kommentar
Fra : JRST

Dato : 04-03-09 18:19

Citat
hvad er rimelig betaling for en gang tørring?

Det kommer vel an på din samvittighed.
HelleBirgitte har jo foræret dig en kostpris og så er det op til dig om du mener at du i forvejen tjener nok på at udleje værelset eller du vil kræve et beløb for den øgede slitage der kommer på din maskine.
Hvis det er en studerende du har boende er 20 kr da lidt halvdyrt efter min mening.

Kommentar
Fra : Bassebo

Dato : 05-03-09 21:19

Find en gammel polet automat og polleter og sæt den op og forlang 15 kr pr. gang...
Det er hvad de udlejer tager som jeg har monteret automater for........

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 05-03-09 21:58

@Bassebo, det lyder som en god mellemvej. 15,- kr lyder også bedre end 20,- eller 10,-kr det er trælse psykologiske tal.

Godkendelse af svar
Fra : momomo

Dato : 06-03-09 20:02

Tak for svaret HelleBirgitte. jeg synes godt jeg kan være bekendt at tage 20 kr. selv om hun er studerende, hun kan jo bare hænge tøjet op det er gratis, det gør jeg også selv da jeg er folkepensionist

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 06-03-09 20:48

Tak for point momomo

Jeg er ganske enig med dig, og lige om lidt kan vi allesammen også få glæde af solenergien