/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Ny system harddisk i bærbar
Fra : Vatos
Vist : 1075 gange
200 point
Dato : 03-03-09 21:32

Min harddisk bliver ved med at klage over for lidt plads, så nu overvejer jeg at udsikfte min harddisk.

Hvad skal jeg tænke over i denne sag?

Værktøjer til kopiere hardisk
Vista genaktivering?
Hvilken harddisk til Acer Travelmate 2480?

På forhånd tak

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 03-03-09 23:13

Citat
Værktøjer til kopiere hardisk

Med dette værktøj kan du lave en nøjagtig kopi af din nuværende harddisk http://www.blumaise.org/blog/archives/2007/10/download-telecharger-hiren-boot-cd-9-3.html du skal blot brænde det ned på en cd.
Du kan læse lidt om det i denne tråd http://kandu.dk/Spg130779.aspx#1493124 det kræver dog at du har et f.eks. eksternt USB-drev hvor du kan lagre det image som programmet laver.
Det image som du har lavet kan du lægge ind på din nye harddisk med samme program og Vista skal ikke genaktiveres ved denne metode.

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 200 point
Dato : 04-03-09 09:29

Du skal bruge:
En 80 eller 120 GB 2,5 harddisk for det er ikke sikkert din comp. kan klare mere.

En http://www.sandberg.it/product.aspx?id=133-43
Eller denne: http://www.sandberg.it/product.aspx?id=133-23
Som kan bruges til lager med den gamle harddisk bagefter.

Et cloneprogram eks. det som allerede vist.
http://www.blumaise.org/blog/archives/2007/10/download-telecharger-hiren-boot-cd-9-3.html
Her er Acroniss nok det bedste.

Men sig til naar eller hvis du starter, for tungen skal holdes lidt lige i munden.

Kommentar
Fra : kj

Dato : 04-03-09 09:40

Jeg bruger Norton Ghost, men det er desværre ikke gratis.

Kommentar
Fra : Vatos

Dato : 04-03-09 10:38

Ok er dette rigtigt forstået

1. Køb 2,5" harddisk på max 120 gb
2. Lav en kopi af den gamle harddisk med Hiren BootCD på CD (eller usbdisk?)
3. Skift harddisk
4. Indlæs kopi på ny disk
5. Alt er bedre

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 04-03-09 11:52

Citat
5. Alt er bedre
Du har mere plads, men din vista installation er nøjagtig som på den mindre disk.
Citat
2. Lav en kopi af den gamle harddisk med Hiren BootCD på CD (eller usbdisk?)

Du skal boote din computer fra en Hiren BootCD på CD, for at lave kopien af din harddisk som evt. kan lagres på en ekstern Harddisk.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-03-09 13:29

Hvad fylder indholdet af dit C: drev.

Kommentar
Fra : Vatos

Dato : 04-03-09 14:03

Eyvind: 25 gb

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-03-09 16:30

Måske kan en 16 GB pendrive klare det.............

Men du kan benytte den harddisk som alligevel skal bruges.

Enten med USB / harddisk converterstik.

eller et USB ekstern harddisk hus (som kan bruges bagefter)

Metode:
Ny harddisk sat til via USB
Clone hele partitionen over med Acronis
Sætte ny harddisk i og starte op.

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 04-03-09 18:01

Vatos - du siger at indholdet på din harddisk fylder 25 Gb.

Så vidt jeg har fundet på nettet, burde din PC vær udstyret med 60 Gb - er det rigtigt, se på Egenskaber.

Hvis der tilfældet - kan det ikke være pladsmangel på din HD!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-03-09 18:41

God idé IBM760

Vatos du kan se det her:

Start > h-klik på denne computer > vælg administrer > diskhåndtering.

Den hedder Disk 0
Hvad er størrelsen.

Kommentar
Fra : Vatos

Dato : 04-03-09 21:21

Arrh, lidt styr på det har jeg

Ja det er en 60 gb harddisk, men den er delt i 2 partitioner på 25 gb plus 10 gb skjult. Hvis jeg skal samle de 2 partitioner så skal den ene (så vdit jeg ved) formateres. Det ønsker jeg ikke.

Det er en bedre løsning at få mere plads på disken, når jeg bliver ved med at fylde familiefotos på den.

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 04-03-09 21:36

Dvs. du har 2 partioner, hver på 25 Gb - er de begge 2 fyldt ud?

Og hvor gemmer du dine familie billeder og andre data?
Hvis drev D ikke er særligt meget udfyldt kunne du jo gemme på dette drev
eller evt. købe en USB disk i 2,5" format.

Du har formodentlig USB 2.0 på PC'en - så burde den kunne trække en sådan lille ekstern HD.

Kommentar
Fra : Vatos

Dato : 04-03-09 21:38

Det er en bærbar så en usb disk er ikke en god løsning.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 04-03-09 21:44

Citat
så skal den ene (så vdit jeg ved) formateres. Det ønsker jeg ikke.

Det kan Eyvind hjælpe dig med, så du ikke behøver at formatere. Der skal bruges et program der hedder gparted så vil du kunne udvide dit C-drev uden formattering.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-03-09 21:48

Alt andet en USB overførsel til den nye harddisk er ret besværligt.

Den comp. kan vist også køre med Vista, så der er et USB 2 stik og sikkert også 2 stik for det er bedst.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-03-09 21:50

Er du sikker på at den skjulte partition ikke er en backup.

Godkendelse af svar
Fra : Vatos

Dato : 24-03-09 21:59

Tak for svaret Eyvind.

Jeg har nu clone min disk og kører nu med 120 gb! Lækkert

Kommentar
Fra : Eyvind