/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
murmaling uden fungicider
Fra : husar
Vist : 1195 gange
100 point
Dato : 03-03-09 20:05

Hej alle.

Jeg har ny pudset mine kældervæge og har fået at vide at maxit at jeg skal enten kalke eller bruge en olieemulsion maling på mine væge.

Nogen der kender en olieemulsion/murmaling UDEN fungicider da jeg helst ikke vil kalke eller bruge en alm. maling.

Kommentar
Fra : lassethorsted

Dato : 03-03-09 22:09

Der er gode grunde til at murmaling indeholder fungicider. Det gør at svamp, mos og andet ikke kan gro på det - og giver derved et mere holdbart resultat. Du bør ikke bekymre dig om fungicider - og da slet ikke på udvendigt murværk!

hilsen maleren

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 03-03-09 22:43

Hvad er der i vejen med kalkning? Det giver en smuk og dødmat overflade, som er billig, nem og let at vedligeholde.
mvh
pbp
Og så kan du indfarve med "jordfarver", okker, siena, umbra, et par af de blå og grønne, og endelig kan du blande en smule jernvitriol i kalken, og så får du efter kort tid en nybodergul murflade. Og de kan allesammen ånde, så det ikke slår fra i store flager.
Hvis du har en kunstnerisk åre, kan du endda lave frescomalerier, så folk står i lange køer for at betale entre!

Kommentar
Fra : transor

Dato : 04-03-09 09:22

Jeg læser det nu som om det er indvendig i kælderen du har nypudsede vægge.
Der er en olieemulsionsmaling efter min opfattelse en dårlig ide.

Der er altid mere eller mindre fugtig jord udenom en kælder. Væggene er ikke absolut vandtætte , men en lille smule fugt vil diffundere ind i kælderen. For at holde vægoverfladen tør og fri for skimmel skal dende fugt kunne komme ud på overfladen og fordampe. Det kan en tæt maling forhindre. Resultatet bliver fugtophobning under malingen.
Den folkelige misvisende betegnelse er at væggen skal ånde. Men det har ikke noget med åndedræt at gøre.

Kommentar
Fra : husar

Dato : 04-03-09 19:56

Hej igen.

Ja det der indvendigt i min kælder jeg har pudset mine væge.

lassethorsted -> ja det ved jeg godt men det er nemlig til indvendigt jeg vil male med det.

pbp_et -> jeg overvejer også kalkning men jeg skal have en bar i rummet og jeg er bange for at kalkning ikke er stærk nok til fulde folk

transor -> efter hvad jeg har læst er en olieemulsionmaling en murmaling til udendørs som netop lader fugt komme ud men ikke ind men jeg kan ikke finde den uden fungicider så jeg kan bruge den indedørs.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 04-03-09 22:12

Det har virket til fulde og ædru folk de sidste 2000 år

Kommentar
Fra : husar

Dato : 05-03-09 21:35

pbp_et -> jeg har ikke prøvet at kalke før og en maler snakkede om at man kan få kalk maling ligesom alm. maling.

http://www.rockidan.dk/indhold/readmore.php?id=245&cat=Maling%20til%20vægge%20og%20lofter&mn=Malinger

Er det noget du kender noget til.

Ville stadig helst finde en murmaling uden fungicider.

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 100 point
Dato : 06-03-09 09:52

Søren Vasegaard og Søren Vadstrup, begge arkitekter på Rådvad-centret, har begået adskellige bøger om brug af klassiske materialer. Jeg kan anbefale Vasegaards "Bogen om Huset". Lån den på biblioteket og ønsk den i gave. Der får du fin instruktion i brugen af rørepind og kost.
mvh
pbp

Godkendelse af svar
Fra : husar

Dato : 07-03-09 07:42

Tak for svaret pbp_et.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 07-03-09 12:59

Åh - jeg be'r