/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Langsom gammel PC
Fra : tjuel
Vist : 755 gange
200 point
Dato : 03-03-09 20:00

Hej!

Et spørgsmål til Kandu eksperterne.
Jeg er ved at rode med min fars gamle PC'er, som er blevet meget langsom.
Han bruger XP og arbejder kun med internet explorer, MS works/word samt Outlook Express.

Det er en Dell med Celeron 2,4GHz og 256 Ram.

Kan man forvente at den burde kunne køre ovenstående programmer i et fornuftigt tempo?

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 03-03-09 20:02

ja den kan køre rimeligt men det ville være godt bare med det dobbelt i ram - desuden skal han køre vedligeholdelse ofte

Kommentar
Fra : husar

Dato : 03-03-09 20:12

Ja nogen flere ram ville hjælpe en del.

Måske skulle der også rydes op på computeren, brug crapcleaner men standart slette den brugernavne og adgangskoder i explorer så man skal logge ind manuelt første gang.

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 200 point
Dato : 04-03-09 08:46

Mere RAM er altid godt. Minimum 512 Mb. for Windows XP, hvis det skal køre fornuftigt.

Derudover er der mange andre ting som kan sløve en pc.

1.) Programmer der staretes op under opstarten: Quicktime, Windows Search, Adobe mm.

For at deaktivere disse ved opstarten (..de kan altid startes op igen ved behov,) så vælger du:

Start -> Kør... -> skriv: msconfig -> vælg fanen 'Start' -> fjern fluebenet ved de ønskede programmer -> klik [Ok] -> Genstart.

2.) Rod i registreringdatabasens reg. nøgler.

Der findes flere gode programmer for automatisk, at få ryddet op:

a.) TweakNow RegCleaner
b.) Ccleaner
c.) Advanced SystemCare

3.) Defragmenteret hardisk.

Benyt Windows indbyggede Diskdefragmentering (..kør det i [B]fejlsikret tilstand[B])
..eller brug programmet: Smart Defrag

4.) Alm diskoprydning:

a.) Slet midlertidige internetfiler, cookies og andre browserdata.
b.) Benyt Windows Diskoprydning ...prøv f.eks. i programmet at vælge fanen; Flere indstilllinger og under det sidste punkt: Ryd alle gendannelses punkter undtagen det sidst oprettede.

5.) Tjek om der findes trojanere eller anden snavs. F.eks. med denne online service:

http://www.spywarefri.dk/onlinescanneren.html

Nu sku' der gerne være kommet mere fart over feltet

Ps. De nævnte tiltag kan med fordel køres FLERE gange, så du er HELT sikker på, at alt er iorden.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 04-03-09 08:51

Øeh... Ewido scanneren er nede for øjeblikket

Prøv i stedet en anden: http://www.spywarefri.dk/onlineprodukter.html

Alternativt så hent, installér og kør SuperAntiSpyware programmet, som du finder lidt nede på denne side:

http://www.spywarefri.dk/traditionel_sikkerhed.html

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : alka

Dato : 04-03-09 11:00

Det er nu nok WIN-XP, der er den der sløver mest - alt andet lige - pga. så få RAM, men naturligvis, er de andre ting som nævnes oven for medvirkende til at sløve PC'en.

Godkendelse af svar
Fra : tjuel

Dato : 05-03-09 20:01

Tak for svaret molokyle.

Mange gode ideer. Valgte at formatere og geninstallere XP. Det skulle jeg nok ikke have gjort. Windows er ikke særligt brugervenligt. Savner de gode gamle dage med min Mac. Det var brugervenligt.

Nu er vi nok nået til at der bliver købt en ny PC. Der kommer en "fatal systemfejl", som ikke kan fixes. Tror at det skyldes et hardvare problem.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 06-03-09 09:40

Tjaeh... det kunne lyde som en harddiskfejl. Jeg ville dog prøve først at slette harddisken TOTALT, før jeg ville formatere den og geninstallere Windows XP.

Dette kan gøres med DBAN:

http://www.dban.org/

</MOLOKYLE>