/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Udenlandsk indregistreret bil
Fra : amlupo
Vist : 2541 gange
400 point
Dato : 02-03-09 13:10

Hvordan er reglerne for indregistrering af biler i DK mht biler der er indregistreret i udlandet men ejer imidlertid bosat og arbejdende i danmark ???

Kommentar
Fra : refi

Dato : 02-03-09 13:15

Ingen problemer i det....

Du kan da eje alle de udenlandske biler du lyster (hvis hjemlandets regler accepterer det) - du må bare ikke køre i dem i DK...

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 02-03-09 13:51

Du kan ansøge Skat om tilladelse til kørsel i Danmark med udenlandsk registreret køretøj.

Ansøgnings blanket kan hentes her,
Citat
Denne blanket bruges til at ansøge om tilladelse til at køre i Danmark med et køretøj som er registreret med udenlandske nummerplader.
Typisk hvis du er i Danmark under et studieophold eller gennem ansættelse.

http://www.skat.dk/skat.aspx?oId=1716067&vId=0

Accepteret svar
Fra : HelleBirgitte

Modtaget 400 point
Dato : 02-03-09 14:18

Prøv også at læse denne side om emnet
Citat
Som bosiddende i Danmark kan du undtagelsesvis få lov til at køre en udenlandsk indregistreret bil i Danmark - læs hvordan nedenfor.

http://www.udlandsguiden.dk/web467.asp

Kommentar
Fra : ans

Dato : 02-03-09 19:07

Jeg er lidt i tvivl om dit spørgsmål.

Du skriver "men ejer imidlertid bosat og arbejdende i danmark ???"

Hvad mener du med det ???

Hvid det er et midlertidigt ophold i Danmark, så skal den henvisning fra HelleBirgitte bruges.

Hvis det er dig selv med fast bopæl i Danmark, så må du kun køre bilen, hvis den rette ejer er med som passager. Og det skal kunne dokumenteres.

Men du må uddybe dit spørgsmål.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 02-03-09 19:38

Hvis det er dig selv, med fast bopæl i Danmark, som kører rundt i en udenlandsk indregistreret bil, så læs her

Citat
Samtlige udenlandsk indregistrerede biler blev stoppet, og føreren blev interviewet om bopæl eller sædvanligt opholdssted, og om dokumentation for samme.

Citat
For at undgå bøde eller straf, skal ejere eller brugere af et udenlandsk indregistreret køretøj, og som har deres sædvanlige opholdsted i Danmark, straks eller senest 14 dage efter indførslen af køretøjet, anmelde køretøjet til indregistrering i Danmark.

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1775219&vId=0

Det er så fra København, men reglerne er gældende i hele Danmark.

Men igen .... du må uddybe dit spørgsmål.

Kommentar
Fra : amlupo

Dato : 02-03-09 21:28

Bil og ejer er fra Litauen og har fået opholds og arbejdestilladelse i DK i et år. Han har lejlighed i Litauen men bor og arbejder nu i DK

Kommentar
Fra : refi

Dato : 02-03-09 21:35

Og så må han ikke køre i udenlandsk bil hvis han er TILMELDT en adresse i DK....

Er han IKKE tilmeldt og f.eks. blot bor i noget arbejdsgiveranvist og måske kører hjem hver weekend - så må han godt....

Så bare spørg efter hans sygesikringsbevis - ser han forvirret ud kører han lovligt - trækker han det op af lommen kører han ulovligt....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 02-03-09 21:36

Men kører han i en gammel LADE er myndighederne da ligeglade - de kan ikke komme af med den igen...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 02-03-09 21:37

LADE = LADA (selvom det vel er det samme)

Kommentar
Fra : ans

Dato : 02-03-09 21:53

Så skal han søge om at køre i bilen i Danmark på litauiske plader, hvis han vil undgå bøder og hvad der eller kan følge med.

Og det skal ske senest 14 dage efter, at han er kommet til landet.

Kommentar
Fra : pømske

Dato : 02-03-09 22:41

Kun ved fast arbejede og fast bopæl i Danmark, skal bilen inregistrer inden 3 månden EU. borger har særlige regler ,de må arbejde i hel Europa. Tyske , Polakker,Lithauen, Rumanier,osv, osv.
Det værst er Crimmineler udnytte dette regler.Men det er et anden sage.
Pømske

Godkendelse af svar
Fra : amlupo

Dato : 03-03-09 17:34

Tak for svaret HelleBirgitte.

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 03-03-09 18:08

Selv tak