/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
ødelagte fliser i brusenichen?
Fra : spørgejørgine
Vist : 6595 gange
40 point
Dato : 02-03-09 12:06

I mit ganske nye badeværelse (½ år) skulle jeg lige rense fliserne i brusenichen for kalk. Jeg havde fået foræret noget badeværelsesrengøringsmiddel til vask, armatur, klinker mv. (Cillit Bang)
Først gjorde jeg fliser og fuger våde. Derefter sprayede jeg løs og lod sidde i max 5 min - skurede lidt med en svamp og skyllede grundigt af. Resultatet så fint ud - ind til det blev tørt.....Nu har jeg nogle brune fliser hvor det er meget tydeligt hvor jeg sprayede på og hvor rengøringsmidlet var løbet ned af fliserne.

Det ser SKRÆKKELIGT ud. Hvad gør jeg?

Accepteret svar
Fra : stilkene

Modtaget 30 point
Dato : 02-03-09 12:20

Tager en snak med producenten at Cillit Bang, hvis ikke der direkte står på flasken at det ikke må benyttes til formålet.
Producenten står sikkert på emballagen, eller en adresse du kan søge på Google eller De Gule Sider.

Kommentar
Fra : momomo

Dato : 03-03-09 14:26

Brug skraber og tør brusekabinen af med et gammelt håndklæde hver gang du har været i bad for eftertiden, så får du aldrig det problem igen!

Kommentar
Fra : spørgejørgine

Dato : 04-03-09 08:41

tja, skaden er jo sket - så det var egentlig en udbedring af den jeg fiskede efter. Jeg bruger også skraber - men lidt kalker skidtet jo alligevel.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 04-03-09 08:44

Det kommer der af at bruge et middel med et åndsvagt navn og uden forklaring på virkemåden.

Er det rigtige keramiske fliser du har , eller imiterede af plast. ?

Læs på midledlets indholdsdeklaration, hvad der er i og skriv igen.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 04-03-09 08:54

Har læst din forklaring igen. der er formentlig tale om en syre med noget skummende tilsat.

Du skulle have tørret det jævnt ud med det samme. nu har du i stedet fået kalken væk i striber.

Brug en svamp . Gerne sådan en man bruger til bilvask.

Gør fugerne godt våde ved at tørre ove flere gange med rent vand. Det beskytter mod den videre behandling.

Derefter tørrer du over , også flere gange med en opløsning af 1/4 eddikesyre i vand , gentag med syren efter 5 minutter og skyl så efter med rent vand.

Problemet er at det eneste der kan fjerne kalk er syre. Selve den glaserede fliser tåler syre, men fugen kan ikke tåle det i længden.

Hvis det bliver et problem med fugen efter mange behandlinger, er den dog meget let at reetablere, hvorimod skift af fliser er en stor og kostbar omgang.

Kommentar
Fra : spørgejørgine

Dato : 04-03-09 08:57

Cillit Bang Power Cleaner Kalk & Snavs er produktet jeg brugte. Jeg har i et anfald af vrede (og dumhed) smidt flaskenud. Jeg kan læse på Cillit Bangs hjemmeside se at den indholder et mix af syrer - og ja, som jeg jo har erfaret, er den ikke velegnet til natursten - den "detalje" havde jeg ikke set.

Nå - livet går jo videre - jeg kunne bare godt tænke mig at udbedre skaden. Og ja, det er keramiske fliser.

Godkendelse af svar
Fra : spørgejørgine

Dato : 04-03-09 11:50

Tak for svaret stilkene.

Kommentar
Fra : spørgejørgine

Dato : 04-03-09 12:49

hej transor - jeg må hjem og prøve med eddikesyren/vand - selvom jeg jo frygter at der ku' ske nye skader ved det.
Det kunne være at jeg skulle forsøge mig med et lille hjørne først.