/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Iran
Fra : Luke2000
Vist : 772 gange
300 point
Dato : 02-03-09 00:58

Hvad mener I om Iran?

Personlig synes jeg de er pisse farlige som et af de mere velorganiseret muslimske lande samt det ser ikke ud til at de tænker særlig meget over hvad der er bedst for landes borger.

På den anden siden får de mig altid til at grine, som når de her kræver en undskyldning fra Hollywood over at de diskrimere iraner, og bruger som eks. at der bliver hævet et irans flag over i The Wrestler. (http://ekstrabladet.dk/nationen/article1133288.ece)

Men Ups hvad er det er det her Iran http://www.usatoday.com/news/world/2008-11-03-iran-embassy_N.htm Hmmm

Men det er vel noget af det vi her i de veslige lande har så svært ved at forstå hvordan de kan mene at vi krænker dem ved en tegning mens de mener det er okay at brænde vores ambassader/flag.

Hvad mener I?

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 02-03-09 04:12

Fordi at de er syge i hovedet, og iøvrigt ikke syge nok ifølgeTalaban som gerne vil overtage magten i alle muslimske lande og fjerne TV samt hoveder på små piger der gerne vil gå i skole.

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 300 point
Dato : 02-03-09 06:06

Tjah, man skal vist være meget rettroende for at syntes det er rart det der foregår i Iran, men i et eller andet begrænset omfang er det også en slags demokrati, selv om de gejstlige, vogternes råd, har det meste af magten. Der er efterhånden en ret stor modstand i befolkningen mod de dårlige levevilkår, undertrykkelse mv., så jeg håber de ved næste valg vælger en mere moderat type som den verdslige leder.

At de er ved at udvikle atombomber er dybt bekymrende, men at en ligeså agressiv nation i området, der aldrig følger FN-resolutioner har haft dem i årevis er ligeså bekymrende, syntes jeg.

Endelig, jeg syntes vi alle må skelne skarpt mellem symboler og realiteter. Masser af troende (både på div. "guder" og på andet, politik fx) bliver dybt fornærmede når man kritiserer deres symboler/tro, har lige hørt i radioavisen at Gandhis familie og Indien protesterer over at hans briller er sat på auktion! Men jeg har det sådan, at så længe folk brænder flag af, eller for den sags skyld bibler/koraner/Maos lille røde er det jo netop tænkt som en fornærmelse, og så kan man ikke være overrasket over at de fornærmede gør gengæld på samme måde, men det omfatter ikke afbrænding af bygninger, vold og drab.

Og hvis man, ved et uheld har fornærmet folk, er det meget fornuftigt at sige undskyld, fx ved at tage et møde med landenes ambassadører, så man kan forklare tingene, det viser en vis respekt i stedet for foragt.

Kommentar
Fra : jqb

Dato : 02-03-09 08:52

Helt enig med vagnr - meget fornuftigt indlæg.

Kommentar
Fra : Capewak

Dato : 02-03-09 12:31

Det er lidt af en udfordring at forstå det Iranske præstestyre. Men jeg tror det rigtie er at "sætte" sig i deres stol for at få analysen rigtig sat sammen. Før der handles eller fordømmes skal man forstå "opponentens" situation fuldstændig (omskrevet Kierkegaard om at rådgive) Jeg lytter meget til han der den iranske ekspert/kommentator vi har herhjemme og så kigger jeg på landkortet. Det er det ene - det andet er mine personlige erfaring med almindelige Iranere herhjemme som overvejende er veluddannede og morderne. Præstestyrets dage er talte, hvis ikke de kan holde gang i modsætningen til vesten; det er det ene. 90% af præstestyrets retorik er myntet på deres egen borgere. Ikke på os vesterlændinge - tror jeg. A-bomben vil give dem sikkerhed mod US invasion og sætte dem i stand til at "tæmme" lokale arabiske mostandere samt naturligvis Israel til en vis grad. At holde gang i konflikten mellem Hamas/hisbollah og Israel, hhv. shia'er og saudi-muslimerne er en billig måde at at svække både deres lokale rivaler og USA.
Det er ren magtpolitik og det er højt spil som de ikke ser nogen vej udenom medmindre de afgiver magten til moderne demokrater i Iran - som jeg personligt tror er i flertal. Irans moderne demokrater vil også have/føle et modsætningsforhold til US/vesten men på en helt anden og mere konstruktiv facon. mine umiddelbare overvejelser sådan lige fra hoften :)

Godkendelse af svar
Fra : Luke2000

Dato : 07-03-09 20:00

Tak for svaret vagnr.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 07-03-09 20:08

Selv tak Luke2000, det bliver interessant at se hvor Iran går hen. Jeg kan godt forstå de smed shahen ud, men der er ikke meget der tyder på de har fået det bedre siden da. Minder lidt om Zimbabwe/Rhodesia og Grønland???, undskyld

Kommentar
Fra : arash

Dato : 15-04-09 23:47

prøv og hør! i er alle sammen dansker og uvidende, så lad dog vær med at sig at iraner er syge i hoved, når i dog ikke ved hvad der foregår dernede. I Irans regering, er menneskerne nød til, at leve under shia-islamiske vilkår, og bliver hængt, hvis man gøre noget forkert! så bliver de stakkels ureligiøse mennesker nød til, at indgå i dobbelt moralitet! men om et par år, bliver Iran befriet, og der kommer demokrati! i øvrigt, gå lige ind på wikipedia.dk og skriv "Persien" også kan I vikinge hulemænd, så finde ud af hvad Iran vár, hvem iraner er og så se når iran bliver befriet! Læs også noget om Shah. EN TING! LAD VÆR MED AT GENERALISERE FOLK, NÅR I IKKE VED HVAD DET ER!

Arash Pazand Pur

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 16-04-09 06:55

Arash, egentlig lidt pudsigt at du i hele dit indlæg generaliserer om danskere, og slutter med at sige vi ikke skal generalisere

Derudover virker det ikke som om du har læst indlæggene, jeg kan ikke se du skriver noget der IKKE står i nogle af indlæggene, men der er selvfølgelig også andre opfattelser, sådan er det i et demokrati med ytringsfrihed.

Men vi kan sikkert alle være enige om, at det bliver dejligt for både iranerne og resten af verden den dag det bliver et rigtigt demokrati, og ikke et præstediktatur. Og aqt befrielsen, som du omtaler, kommer indefra og ikke udefra!

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 16-04-09 13:59

Hvem skulle "befri" Iran
Shah Rezis efterkommere er jo yt, skulle lige være Talaban, men de vil føre befolkningen 2000 år længere tilbage i udvikling end de er nu.

Heller ingen rettroende går på lokum uden at læse fremgangsmåden først, så hvis endelig en eller anden sørgede for at præstestyret blev afsat ville næste punkt være at lære en masse embedsmænd, politi, hær, imaner, lærere etc etc at nu er det altså nye tider, det er på den anden side af urealistisk.

Herunder hører det også at læse som der står skrevet i Koranen, respekt for andre mennesker og religioner........og kvinder

Vi taler om en proces af en varighed på flere hundrede år, samme varighed som da den katolske kirke begyndte at miste magten ved reformationen.

Kommentar
Fra : arash

Dato : 16-04-09 15:52

ja bevars, det må i undskylde! men jeg ved godt, at Irans regering er en klump islamisk terroristisk lort, og det her er ikke noget generalisere, for jeg for selv rapporter fra Iran osv. I øvrigt kommer jeg ikke fra Iran, men synes, at der er en spændende kulter, hvis bare de fik lov til, at være dem selv, uden at blive hængt, af de der imamer!:)

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 16-04-09 16:21

Ja, ja, godt ord igen, jeg tror vi alle er enige om at ønske, at iranerne skal få lov at bestemme frit og demokratisk over deres land.

Og Persien, som det hed, var en stormagt, såvel militært som kulturelt længe før vi andre havde lært at hugge de første runer, så det skal vi heller ikke skændes om

At lille Danmark i vikíngetiden var en stormagt er også rigtigt, det er jo lidt sjovt (syntes jeg) at da Vilhelm erobreren erobrerede Engalnd i 1066 var han efterkommer af vikinger, bosat i Frankrig, og tævede efterkommere af vikinger, der boede i England. Men det var dengang!

Kommentar
Fra : arash

Dato : 17-04-09 12:31

Hehe det er rigitgt. Men, at have et imperium, er jo heller ikke så vigtig, eller hvis det var et eneherskerdømme, er det ikke så godt. Men Danmark, er et rigtig godt land, fordi der er demokrati, ytringsfrihed. Hvis menneskerne kan få lov til, at bestemme, så kan det simpelthen ikke blive bedre!:) Det er dog vejen til succes:D

- Men jeg synes, at der er rigtig vigtigt, at man ved, hvor man kommer fra! Nu skal jeg ikke være så forudindtaget, men det lyder som om, at du har meget forstand på historie?:) Hvor gammel er du?;)

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 17-04-09 13:03

Jeg er helt enig i, at man skal vide hvor man kommer fra, og den ballast skal man selvfølgelig bevare, men også løbende udvide med de nye oplsvelser man har. Historie er for mig vigtigt til at forstå nutiden, men sådan set også sjovt i sig selv, men ikke noget jeg kan sige jeg ved meget om, mere sådan til husbehov.

Og jeg er 59.

Kommentar
Fra : arash

Dato : 17-04-09 20:16

En anden ting, iraner er desværre nød, til at læse Koranen. Også på arabisk. Man lære ikke arabisk i Iran, så der er ikke rigtig nogen, der kan tale arabisk. Men arabiske bogstaver, er næsten, ligesom persiske, så man læser bare koranen, uden at forstå noget. Plat ikke`? Man må ikke oversætte koranen på andre sprog, end arabisk. Hvis vi tager, en dansk koran, står kun de gode ting, fra koranen, men de dårlige ting står der jo ikke. Fx på den danske version står der ikke; "dræb de vantro kristne, så kommer du i himlen!" osv. For mig er det der ikke en posetiv religion, for der står en hel masse ting, man skal gøre, for at komme i himlen. Og det er jo dræb, dræb og enddu en gang dræb. Jeg stammer selv, fra et etnisk baggrund, så ved godt at det står på arabisk koran. Så kan man jo spørge sig selv, hvorfor er der mange muslimske indvandre, i DK, der er kriminelle, slår folk ned, laver ballade. Nu skal jeg ikke generalisere, men helt ærligt, det er jo for det meste deres baggrund, samt religion. Nu ved jeg alt det her, for min forældre har været igennem, "Den islamiske revulotion". Hvorfor er Iran blevet terroristisk, kriminelt, efter at regeringen, er blevet islamisk?

Kommentar
Fra : arash

Dato : 17-04-09 20:22

Men jeg garantere for, at om ca. mindst 7 år, bliver Iran befriet, og imamerne, samt Ahmadi Nejad, flygter, da 10.000 iraner indgår i demonstrationer. Og alle de 7 mio. iraner, som er flygtninge, får jo inspiration, fra de forskellige lande. Fx de 2 mio. iraner i USA tager de værdiger de har der, med til Iran. Iraner i Danmark, får inspiration, som demokrati, politik og vi får en god uddanelse her i DK, fra Dtu osv. De posetive ting, kan de iraner tage med til Iran, også vil det forhåbentlig blive et godt land.

Arash 14 år.:)

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 17-04-09 20:47

Hej Arash, jeg er meget enig med det du skriver.

Iranerne var tidligere, altså inden den islamiske revolution, et meget højt uddannet folk og når det lykkes at indføre demokrati i Iran håber jeg mange af de dygtige folk der er flygtet kan vende hjem og hjælpe med at opbygge landet.

Spændende med det dus kriver om, at de danske oversættelser af koranen (jeg har 2 udgaver) ikke har de "grimme" ting med. Men når jeg kigger i koranen, har ikke læst det hele, slår det mig at det "bare" er jødedom (det gamle testamente, som de kritsne klader det) om igen, fx er vi jo fælles om Abraham/Ibrahim, Ismael/Yitzak/Isaak-historien, som muslimerne fejrer med Eid.

Det der undrer mig er, at hvor kristendom, for de fleste, er udviklet i takt med de ændringer der er sket med samfundet de sidste par tusinde år, "lader" mange muslimer som om verden har stået stille de sidste 14-1500 år, MEN hvis man tager en tur i Mjølnerparken vælter det med paraboler, selv om der mange stder i Hadithen står, at Muhammed ikke ville gå ind i et hus hvor der var et billede af et menneske eller et dyr. Men igen, da hans yndlingshustru Aisha havde broderet en pude med et billede på, var det OK. Så for Muhammed var kærlighed heldigvis stærkere end Allahs bud, det kunne jeg godt ønske alle, såvel muslimer som andre, huskede på.

Det lyder heldigvis som om du trives her i landet, jeg øsnker for dig du får dig en fornuftig uddannelse, så er landet åbent for dig

Kommentar
Fra : arash

Dato : 17-04-09 21:25

Hehe Mange tak skal du have:D

Persien opfandt, den første verdens første religion, for ca. 15.000 år siden. Den hed Mitraisme. Der var en kvinde, der hed Mitra, og fik et barn, med havet, og hun var jomfru. Det minder jo meget, om kristendommen, hvor, at Maria for et barn med Gud, når hun er jomfru. Men i gamle dage, for ca. 3000 år siden spredte denne religion sig. Den kom bland andet til Europa. Romerne osv. var mitraister. Og Solen, er symbolet på en god, efter den religion. Hvis du ser i Pavens hat, så er der en Sol:D Men så vil perserne, udvide imperiumet. Men det kan da ikke lade sig gøre, for romerne og alle europæerne, var mitraister. Så derfor udviklede europæerne religionen mitraismen, til en anden religion, nemlig; kristendomkundskab. Vinen, som sikkert de fleste tror er fra "Italia" eller "France" er ikke derfra. Den kommer fra Persien, og den spredte sig på de krige mellem Perser og romer. Men ikke for at være ond, men i Frankrig, er vejret ikke så godt, til at lave vin. I Italien, er det varmt nok, men når det skal konverteres til alkohol, foregår det dog, på laboratoriem. Men Iran har det bedste vejr til det. Man skal plukke vindruerne, osv. jeg kan ikke lige opskriften, men så til sidst, skal den i 5 uger, være i sollyset. Så konverterteres den automatisk til alkohol. Dette er det mest naturlige måde, at producere vin på:D Men iraner kan ikke producere vin idag, da regeringen er baseret, på islamisk lov. Men når det bliver befriet, så anskues du helt klart, at de producere vin igen.:D