/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Fætter barn
Fra : dr_dem
Vist : 1970 gange
100 point
Dato : 01-03-09 22:18

Når jeg har en fætter der har et barn er jeg grandfætter til dette barn, menn hvad er dette barn til mig????????????????????????????????????????

dr.dem

Kommentar
Fra : Huusom

Dato : 01-03-09 22:34

Granfættre el -kusiner er ens forældres fætre/kusiner, så du må være granonkel til din fætters barn, så barnet må så være din grannevø/-niece.
mvh Huusom

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 01-03-09 22:45

<altså dr_dem
Du er gran onkel, det er logik for burhøns.

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 01-03-09 22:51

granner01

Så må det være Grandfætteronkel, men er det så gran nevø/niece.????

Accepteret svar
Fra : piaskov

Modtaget 110 point
Dato : 01-03-09 22:55

Se her Dr-dem.
Citat
Hvad forstås ved en grandfætter?
Da min familie og jeg i går var til børnefødselsdag hos nogle gode venner, kom vi til at diskutere, hvad en grandfætter-/kusine egentlig er.
Spørgsmålet opstod, da Helle havde medbragt sin fætters søn, som hun kaldte for sin grandfætter.

Nogle mente, som Helle, at en eks. grandfætter - er ens egen fætters søn. Andre mente, at ens egne børn var eks. grandfætter til fætterens børn.

Da vi har et væddemål på spil, kunne vi meget godt tænke os at få spørgsmålet afklaret.

Svar:

Betegnelsen "Grand" foran fætter, onkel eller tante benyttes, når man omtaler sine forældres slægtninge. Ens grandfætter er altså ens mors eller fars fætter.
Dette gælder også den modsatte vej, således at en grandfætter er ens egen fætters søn. Helle vandt altså væddemålet!

Jeg skal dog ikke undlade at bemærke, at det i daglig tale er blevet ligeså almindeligt at bruge betegnelsen grandfætter for forholdet mellem ens egne børn og fætterens børn. Det er altså ved at blive et mere og mere generelt udtryk for "fjernt slægtskab".
Det er ikke usædvanligt, at ord med tiden bliver benyttet til andet end de egentlig betyder - prøv at spørge jeres bekendte, hvad de mener det betyder "at blive forfordelt". Særligt de yngre bruger nu udtrykket i betydningen "at få MERE end der tilkommer en"...

Med venlig hilsen

Ulrik Grønborg

Godkendelse af svar
Fra : dr_dem

Dato : 01-03-09 22:59

Tak for svaret piaskov.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 01-03-09 23:03

Glad for at kunne hjælpe.