/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Filer er ændrede - hvorfor?
Fra : Larsigne
Vist : 1440 gange
107 point
Dato : 01-03-09 19:44

Når jeg vil åbne en eller anden fil i dokumenter vises beskeden: Windows skal vide hvilket program der skal bruges til at åbne filen – kan skifte til online-tilstand, eller der kan søges manuelt i en liste over programmer på computeren.
Hvis jeg vælger muligheden webtjenesten, åbnes Windows*File Association.
Hvis jeg vælger den anden mulighed vises alle ikoner over installerede programmer – jeg har prøvet at vælge Adobe Reader/Word Pad – begge uden held. Disse filer vises som ODT eller ODS-fil.

Andre filer åbner uden ovenfor stående forklaring, men med ulæseligt volapyk.
Disse filer vises som DOC-fil.

Jeg har prøvet alt muligt for at løse dette, bl.a. i Windows hjælp, Kandu.dk og LavDetSelv.dk, men uden held.

Førhen kunne jeg klikke på gem/gem som når jeg afsluttede et dokument og efter følgende åbne dem igen i dokumenter, når jeg skulle bruge dem. Nu kan jeg være heldig at de ligger i org. tilstand i seneste dok. i programmet OpenOffice, som er det jeg arbejder i.

Disse ændringer optræder efter jeg har downloaded 3.0 versionen af OpenOffice og har været i menuen slet i internetindstillinger og klikket på Slet adgangskoder. Kan nævnte være årsagen!

Som I sikkert kan forstå af dette, er jeg ikke en nørd, men håber at en derude som kan hjælpe med dette – gerne i et let forståeligt sprog.

Dette er garanteret en nemt spørgsmål for den rette og har måske noget at gøre med hvor jeg sætter fluebenet som i øjeblikket er markeret i "alle filer"

Larsigne.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 01-03-09 19:48

Det er dokumenter o. lign. du har lavet i OpenOffice.....

men ikke gemt som doc-filer

Kommentar
Fra : refi

Dato : 01-03-09 19:52

Jeg kan så (ved nærmere læsning) se at det ER du klar over....

Du skal så blot huske at gemme dem som doc eller xls (alt efter hvad det er) men samtidig skal du gøre OpenOffice til dit standardprogram for filtyper af den art...

Når du får den box hvor du kan vælge hvilket program der skal åbne dem - vælger du OpenOffice og husker at sætte v ved "åbn altid denne filtype med dette program" eller noget lignende hedder det....

Så skulle det køre af sig selv fremover....

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-03-09 20:25

Højre klik på din fil og vælg Åben med, der finder du OpenOffice og sætter markering ved: Brug altid dette program til denne type filer, hvis du bruger Windows Vista, så er fremgangsmåden lidt anderledes, du skal stadig højre klikke og vælge Åben med, men længere ude i den linje finder du muligheden for at sætte OpenOffice som standard til disse filer.
Du kan i Indstillinger (Preferencer) i OpenOffice, indstille til hvilken format du vil gemme i som standard, når du gemmer så vil alle muligheder stadig være der, men din valgte vil være første valg og markeret

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 01-03-09 20:26

ODT filer: http://filext.com/file-extension/odt

ODS filer: http://filext.com/file-extension/ods

Som refi skriver: OpenOffice/StarOffice filer.

Der kan være en/flere uoverensstemmelse/-r i dine registreringsdatabase nøgler.

Evt. som følge af installation/afinstallation/opgradering af programmer, som 'forstår'/behandler disse filformater?

Du kan rense din registeringsdatabase med f.eks. dette program:

http://www.ccleaner.com/download

Derefter kan du påny associere filerne med OpenOffice, hvorefter de igen kan åbnes ved dobbeltklik i stifinder eller ved "Åbn med" i filmenuen.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-03-09 20:30

Hold da kæft som du kan udtrykke dig teknisk Molokyle

Kommentar
Fra : Larsigne

Dato : 01-03-09 20:45

Til o.v.n.
Når jeg højre klikker på et program er der ikke mulighed for det du foreslår: Åben som

refi: når jeg gemmer et dok. har jeg kun 2 muligheder

Kommentar
Fra : Larsigne

Dato : 01-03-09 20:49

skal de ikke omdøbes på en eller anden måde?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 01-03-09 20:51

Citat
når jeg gemmer et dok. har jeg kun 2 muligheder

Og de er ?????

Noget kunne tyde på OpenOffice ikke er installeret ordentligt - der bør være MANGE gemmemuligheder....

Min 3.0er giver mig 21 muligheder

Kommentar
Fra : refi

Dato : 01-03-09 20:54

Når du trykker gem som åbnes en boks hvor du skriver filnavn (uden endelse)

Under den står endelsen - og ud for den er en pil der giver dig 21 valgmuligheder....

Alt det er da ikke anderledes end det var i tidligere versioner - så du må have gjort noget forkert....

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-03-09 20:59

Citat
skal de ikke omdøbes på en eller anden måde?
nej det er det eneste de med sikkerhed ikke skal, du kan lige forsøge fra Kontrol panel - Mappeindstillinger, at klikke på Filtyper, rul ned til dine filer og klik på odt og igen klikke på Skift, der skifter du så OpenOffice bliver standard program, samme metode til de andre dokument filer

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-03-09 21:01

Citat
Når jeg højre klikker på et program er der ikke mulighed for det du foreslår: Åben som
så klikker du bare på Åben og i den boks som kommer, vælger du Find programmet på en liste, i stedet for at søge på nettet

Kommentar
Fra : Larsigne

Dato : 01-03-09 21:28

jamen for pokker - hvordan finder jeg ud af hvilket jeg skal vælge - de to nævnte duer ikke

Kommentar
Fra : Larsigne

Dato : 01-03-09 21:30

forklarer jeg mig ikke tydeligt nok i mit indlæg - der er intet af det i foreslår som virker, men munder blot ud i de det som jeg beskriver!

Kommentar
Fra : refi

Dato : 01-03-09 21:39

Så fortæl HVAD det er for 2 muligheder du omtaler....

Endnu bedre - SLET OpenOffice og hent en ny.....

Det du fortæller giver INGEN mening....

Kommentar
Fra : Larsigne

Dato : 01-03-09 22:13

jamen refi, jeg starter i mit indlæg med at fortælle de 2 muligheder -
selv om jeg installerer et nyt OpenOfice har jeg jo stadig de samme problemer når jeg vil åbne noget som ligger i dokumenter - som beskrevet!

Kommentar
Fra : Larsigne

Dato : 01-03-09 22:20

Når jeg vil åbne en eller anden fil i dokumenter vises beskeden: Windows skal vide hvilket program der skal bruges til at åbne filen – kan skifte til online-tilstand, eller der kan søges manuelt i en liste over programmer på computeren.
Hvis jeg vælger muligheden webtjenesten, åbnes Windows*File Association.
Hvis jeg vælger den anden mulighed vises alle ikoner over installerede programmer – jeg har prøvet at vælge Adobe Reader/Word Pad – begge uden held. Disse filer vises som ODT eller ODS-fil.

Andre filer åbner uden ovenfor stående forklaring, men med ulæseligt volapyk.
Disse filer vises som DOC-fil.

Mvh. Larsigne

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-03-09 22:48

Citat
Hvis jeg vælger den anden mulighed vises alle ikoner over installerede programmer – jeg har prøvet at vælge Adobe Reader/Word Pad – begge uden held
det er jo her ar du skal vælge OpenOffice, hos mig vises en odt fil også som ulæselig volapyk, hvis den åbnes med Wordpad.
Din Windows fejler noget alvorlig hvis du ikke kan vælge OpenOffice som standard program, ved at finde doc under filtyper og ved at klikke på Skift, og der vælge OpenOffice, beskrevet her: http://www.kandu.dk/spg133097.aspx#1520192 andre dokument filer som der er problemer med, skal have samme behandling

Kommentar
Fra : Larsigne

Dato : 01-03-09 23:21

Når jeg klikker på "mappeindstillinger" har jeg ikke de muligheder som der foreslåes i det indlæg som der henvises til! Jeg har følgende valg: Tre faneblade: Generelt, vis eller søg -

Generelt: 3 muligheder: Opgave - gennemse mapper - klik på emner på følgende måde

Vis: Du kan anvende denne mappes visning (F.eks. Detaljer eller ikoner) til alle mapper af samme type) - så er der en knap med ordlyden "Nulstil mapper" og derefter muligheden for at sætte et flueben i diverse felter og efterfølgende trykke på knappen "Gendan standardindstillinger"

Søg: 3 muligheder: Hvor skal der søges - sådan søger du - ved søgning på ikke-indekseret søgning

Der er ikke mulighed for at klikke på filtyper som du skriver o.v.n.

Kommentar
Fra : Larsigne

Dato : 01-03-09 23:35

Ud over adobe og wordpad som jeg har prøvet, har jeg følgende programmer som mulighed:
Internet explorer - notesblok - paint - power-dvd - send doc - windoows billed - windows kalender -
windows livebilled og windows mediaplayer -

Det er de muligheder jeg får frem til at vælge et program til at åbne en fil med!

Mvh. Larsigne

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-03-09 23:46

Nu får du en udførlig forklaring, og det SKAL være magen til hos dig, men først siger du om du har Windows XP ? Og OpenOffice 3 er installeret ? Jeg venter indtil du har svaret

Kommentar
Fra : Larsigne

Dato : 01-03-09 23:47

Iøvrigt havde jeg tidligere i min søgen for at få problemet løst, kigget på dit forslag o.v.n.

Kommentar
Fra : Larsigne

Dato : 01-03-09 23:56

Jeg ved ikke om jeg har windows XP - når jeg kigger under alle programmer, står det ingen steder - Open 3.0 er installeret - jeg havd Open 2.4 før og der havde jeg ingen problemer - det er som tidligere skrevet først efter installeringen af 3.0 og jeg har klikket på slet adgangskoder i internetindstillinger. Måske kan jeg have fået gjort andre ting uden at vide det, men det tror jeg ikke.
Jeg er ingen nørd til dette, men forsøger gerne nogle ting selv og prøver at huske hvad jeg foretager mig!

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 02-03-09 00:30

Nørd eller ikke, du skal nok finde ud af det jeg har en billed guide til dig, vil du have den privat så klik på mit brugernavn og på Skriv til o.v.n. der kan du skrive din mail, så sender jeg en vedhæftet fil, hvis du hellere vil, så kan jeg også lægge den på Peecee, men den bliver slettet igen der, om et par timer

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 107 point
Dato : 02-03-09 00:32

Windows er dit styresystem, og det står på skærmen når computeren starter, om det Windows XP eller Windows Vista

Kommentar
Fra : Larsigne

Dato : 02-03-09 14:37

- så lykkedes det med din udmærkede hjælp o.v.n. - det var dejligt, selvom det blev ud på de små timer - jeg må sige du er vedholdende!
Da jeg er ny i dette forum har jeg ikke så mange point endnu, men for din uvurdelige hjælp smider jeg lige hvd jeg har af point, +57, oven i de 50 jeg havde givet ra starten!

Hilsen Larsigne

Godkendelse af svar
Fra : Larsigne

Dato : 02-03-09 14:40

Tak for svaret o.v.n..

Det er 5 stjerner værd!

Larsigne

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 02-03-09 17:14

Citat
Filer er ændrede - hvorfor?
Fra : Larsigne Vist : 140 gange
107 point
Dato : 01-03-09 19:44

--------------------------------------------------------------------------------
Når jeg vil åbne en eller anden fil i dokumenter vises beskeden: Windows skal vide hvilket program der skal bruges til at åbne filen – kan skifte til online-tilstand, eller der kan søges manuelt i en liste over programmer på computeren.
Hvis jeg vælger muligheden webtjenesten, åbnes Windows*File Association.
Hvis jeg vælger den anden mulighed vises alle ikoner over installerede programmer – jeg har prøvet at vælge Adobe Reader/Word Pad – begge uden held. Disse filer vises som ODT eller ODS-fil.

Andre filer åbner uden ovenfor stående forklaring, men med ulæseligt volapyk.
Disse filer vises som DOC-fil.

Jeg har prøvet alt muligt for at løse dette, bl.a. i Windows hjælp, Kandu.dk og LavDetSelv.dk, men uden held.

Førhen kunne jeg klikke på gem/gem som når jeg afsluttede et dokument og efter følgende åbne dem igen i dokumenter, når jeg skulle bruge dem. Nu kan jeg være heldig at de ligger i org. tilstand i seneste dok. i programmet OpenOffice, som er det jeg arbejder i.

Disse ændringer optræder efter jeg har downloaded 3.0 versionen af OpenOffice og har været i menuen slet i internetindstillinger og klikket på Slet adgangskoder. Kan nævnte være årsagen!

Som I sikkert kan forstå af dette, er jeg ikke en nørd, men håber at en derude som kan hjælpe med dette – gerne i et let forståeligt sprog.

Dette er garanteret en nemt spørgsmål for den rette og har måske noget at gøre med hvor jeg sætter fluebenet som i øjeblikket er markeret i "alle filer"

Larsigne.

Citat
Accepteret svar
Fra : o.v.n.
Modtaget 107 point
Dato : 02-03-09 00:32

--------------------------------------------------------------------------------

Windows er dit styresystem, og det står på skærmen når computeren starter, om det Windows XP eller Windows Vista

http://www.kandu.dk/App_Themes/Normal/images/stars/big/star50.gif

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Larsigne

Dato : 02-03-09 17:33

Jeg glemte lige o.v.n. - hvad kunne årsagen være til at filerne havde ændret sig, så de var ulæselige, indtil du hjalp mig?

Mvh. Larsigne

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 02-03-09 23:50

Selv tak,
Til Molokyle: Larsigine valgte vist et tilfældig indlæg, ikke det der hjalp mest, jeg sendte en billed guide, privat til Larsigne, med en trin for trin vejledning, om hvor man skal gå hen når meddelsen kommer Windows kan ikke åbne denne fil.
Til Larsigne: Filerne har ikke ændret sig, det er Windows som er dum og ikke kan finde ud af, at du har skfitet fra OpenOffice 3 i stedet for 2.4, det kan ske igen når du opgraderer et ikke Windows program, men nu ved du hvordan du løser problemet

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 03-03-09 01:02

Jeg glemte helt at fortælle: doc filer får samme behandling som odt filer, altså du skal vælge swriter til at åbne dem, men det havde du måske gættet selv