/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Klæber efter hessian
Fra : tararam
Vist : 2198 gange
120 point
Dato : 01-03-09 10:29

Jeg kan trække hessian af nemt i store baner. Herefter er der en limoverflade som føles "hårig". Jeg kan pille løs lim af i kanter og lign, men resten sidder fast. Fugter jeg med en våd klud, så kan jeg skrabe mere af limen af, men det er et kæmpe arbejde, så jeg ville høre om jeg kan rulle med limklæber og sætte glasfilt op på denne lim bund, eller vil klæberen løsne den gamle lim, så det senere buler ud. Det er spånplade som bund.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 01-03-09 10:36

Tal med en maler, de har stor erfaring i at fjerne hessian. Jeg har selv haft hessian på et par små vægge, og kors et arbejde at få det væk. Min maler havde den gang en tønde hvor der blev hældt malingsrester i og det kunne købes for et meget lille beløb. Jeg malede væggen med hessian og da malingen var tør så strittede børsterne fra væggen. Så sleb jeg væggene og malede så igen. Det skulle et tykt lag maling på for at "fylde" rummene mellem trådene.

Da det var tørt malede jeg igen og så var væggen mættet med maling. Så tog jeg en slibemaskine og så sleb jeg væggen. Jeg ventede i 14 dage med at slibe så malingen var hærdet.

Det var en kæmpe omgang, men det var besværet værd.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 01-03-09 10:58

Det bedste for dig vil være at få hessianen helt væk, evt kan du låne/leje en tapetafdamper. Hessianen vil løsne hvis du prøver at påføre limklæber.
Du skal have det fugtet og skrabe, rive hessianen af og så grunde spånpladen med fortyndet klæber og derefter den rigtige klæber for at få et godt resultat.

Kommentar
Fra : tararam

Dato : 01-03-09 11:51

Stig
Jeg har fået hessianen af, det er limen der sidder tilbage

Accepteret svar
Fra : stig54

Modtaget 120 point
Dato : 01-03-09 11:59

Jeg menr stadig at du skal låne eller leje en tapetafdamper, den får limen til at løsne fra spånpladen, du kan skrabe den af med en bred spartel. Derefter grunder du og påfører ny lim. Du er nødt til at grunde da spånpladen ellers suger vandet ud af limen.En tapet afdamper fungerer med kogende vanddamp, perfekt til formålet. Den 50 eller 100 krone er godt givet ud så du får en bæredygtig bund.

Kommentar
Fra : piratfizken86

Dato : 01-03-09 12:28

Jeg tror egentlig bare at jeg ville smøre klister på - Lad det sidde lidt og så vaske det af igen. Så tror jeg du får den gamle lim med også..

Det der bedst opløser gammel lim = lim

Og så bagefter grunde og gøre hvad der nu skal gøres..

Godkendelse af svar
Fra : tararam

Dato : 17-04-09 06:46

Tak for svaret stig54.