/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Mundingsbremse
Fra : centerpoint
Vist : 2608 gange
100 point
Dato : 01-03-09 09:11

Sakset fra Jagtformidlingens debatforum.
Skrevet af moderator, SBS.

Citat
Riflen er en Carl Gustav 1900 i .300 Winmag og det er for så vidt ikke noget problem, at skyde med den, som den er.
Det er dog en forholdsvis let riffel med en vægt på 3350 gram uden kikkert (4120 gram med kikkert), så skal der afgives en del skud på skydebanen kan det godt mærkes. Under praktisk jagt skal man også lige tænke over skydestillingen, især hvis man ligger ned og skyder op ad.

Carl Gustav er en af mange riffel fabrikanter, som ikke laver deciderede magnum rifler, men i stedet for borer et større hul i piben på deres standard riffel, hvilket indebærer, at piben på min .300 Winmag er 120 gram lettere end piben på min 6.5x55.
Af hensyn til rekylen ville det være fordelagtig hvis piben var tungere og ikke lettere ved de større kalibre.

Jeg besluttede mig derfor til, at få lavet en mundingsbremse og bad min bøssemager om, at lave en efter en model jeg havde set i et Amerikansk jagtblad.
Den mundingsbremse jeg fik tilbage fra bøssemageren var stor og klodset, lignede en fra en Howitzer og slet ikke det jeg havde bestilt. Bøssemageren sagde nu at han ikke kunne lave den mundingsbremse, som jeg ønskede.
Jeg så nu Weatherby's Accubrake hos en våbenhandler, men Weatherby,s accubrake havde et andet gevind end det 1/2" UNF gevind, der var skåret på min riffel, så enten skulle piben afkortes og et nyt gevind passende til Weatherby's Accubrake skæres, eller også skulle jeg finde en til at lave en mundingsbremse med 1/2" UNF gevind til mig.
Det blev den sidste løsning jeg valgte, da jeg fandt en ven, som drejede en til mig ud af Bofors stål.

Ideen var, at den skulle bruges hele tiden, men det forøgede (reflekterede) mundingsknald er og bliver et problem under praktisk jagt. Jeg forsøgte at have høreværn med, men i flere tilfælde skulle der afgives skud her og nu og så var der ikke tid til, at få høreværnet på.
Af hensyn til de ikke Engelsk kyndige kan jeg sige at Chuck Hawks nævner på hjemmeside linket i mit første svar, at mundingsbremser er forbudt i flere Afrikanske områder og at der er flere outfittere / guider, i USA, som forbyder deres klienter, at bruge mundingsbremser p.g.a. det skadelige ved det forøgede (reflekterede) mundingsknald.

Første gang jeg skød med min mundingsbremse monteret, var, meget dumt af mig, hen over kølerhjelmen på bilen. Jeg troede at begge mine trommehinder var sprængt, så ondt gjorde det i ørene og der gik flere dage inden smerten forsvandt.
Jeg var sidenhen mere påpasselig, men alligevel skete det et par gange, at mundingsknaldet var smertefuldt. Selv det at tage anlæg op ad et middelstort bøgetræ, var nok til at reflektere mundingsknaldet direkte tilbage.

Med hensyn til støv og skidt, når der er huller på undersiden, så kan det måske godt være et problem, dog ikke her i det regnfulde Skotland.
Der findes dog mundingsbremser, som ikke har huller på undersiden, men de er for det meste lavet på denne måde for, at reducere mundings løftet ved skudafgivelse.

Hvis din riffel mest skal bruges til anstand og drivjagter, og derfor ikke bæres flere kilometer i uvejsomt terræn, vil jeg overveje, at vælge en tungere riffel.
Du kan evt. også gøre som en af mine venner, der fik lagt bly i både forskæfte og bagskæfte for at forøge riflens vægt og dermed reducere rekylen.

Så skulle den ged være barberet. Skytten + omgivelserne bliver døve af at skyde med det lort.

bb1, jeg har ophævet din blacklistning så du kan kommentere indlægget. MEN !!!! Første gang du begynder på dit personfnidder bliver du blacklistet igen.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 01-03-09 09:48

Du skal ikke på forhånd true nogen!

Kommentar
Fra : centerpoint

Dato : 01-03-09 10:02

Det er første advarsel.

Enten kommer du med noget konstruktivt - eller også undlader du at kommentere.
sværere er det ikke.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 01-03-09 11:36

Bliv dog i "jeres" jagtforum

Hvad skal vi med kopier af et andet forum

I er de SAMME 3-4 personer der er ved at kvæles i hinanden HVER GANG

"Græsset må være grønnere" andre steder

Jeres personfnidder kan I sende med posten......

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 01-03-09 12:38

Refi du fik mine point.......

Kommentar
Fra : centerpoint

Dato : 01-03-09 13:07

Citat
Bliv dog i "jeres" jagtforum

Vi har jagtforum her - og vi bliver her !

Citat
Hvad skal vi med kopier af et andet forum

Er det ikke meget rart at vide hvad der rører sig andre steder?

Citat
I er de SAMME 3-4 personer der er ved at kvæles i hinanden HVER GANG

5 vel....efterhånden.

Citat
"Græsset må være grønnere" andre steder

Njaee, det er ikke altid naboen der har det grønneste græs.

Citat
Jeres personfnidder kan I sende med posten......

Det bliver for dyrt i porto.

Kommentar
Fra : centerpoint

Dato : 01-03-09 13:12

Citat
Refi du fik mine point.......

bb1, i denne tråd har du ikke mange point at gøre godt med.

Men, da du skyder med påsat mundingbremse ville det være dejligt forfriskende, at høre lidt erfaringer fra dig som bruger.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 01-03-09 13:44

Kors i hytten hvor virker du arrig center. Jeg er helt enig med Refi. Gå et andet sted hen med jeres tvist. Og hvis det bare er fordi du skal af med agressioner center, så gå til boksning.
Hav en god søndag.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-03-09 13:45

Hva dælen er en mundingsbremse for noget.

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 01-03-09 13:47

Citat
Fritid

Biler, Motorcykler, Musik, Foto, Film, Lystfiskeri, Madlavning, Fritidssejlads, Knallert,
Citat
Jagt
, Dykning, Sport, Malerier, Rollespil, Computerspil, Håndarbejde, ...

Hvad er årsagen mon til, at nogen her vil øve censur på div. tråde. Det er jo legalt at have en tråd under Jagt ifølge emnevisninger i Kandu.

Alle der ikke har interesse i de respektive tråde holder bare snotten væk fra disse tråde.

Der er nogle Kanduer som tror de har eneret her. Det har de ikke.

mvh

Smokei

Kommentar
Fra : centerpoint

Dato : 01-03-09 14:11

Citat
Kors i hytten hvor virker du arrig center. Jeg er helt enig med Refi. Gå et andet sted hen med jeres tvist. Og hvis det bare er fordi du skal af med agressioner center, så gå til boksning.
Hav en god søndag.

Granner, hvorfor skulle jeg gå et andet sted hen?
Jeg har taget et interessant emne op - nemlig mundingsbremse. Jeg forventer så også, at de jægere der bruger en mundingsbremse, vil fortælle hvad fordele der er ved mundingsbremsen.
Jeg kan nemlig kun få øje på ulemper ved at bruge bremsen - og navnlig giver mundingsbremsen kraftige høreskader på de personer der opholder sig i nærheden af en skytte der anvender mundingsbremser.

Og da bb1 anvender mundingsbremse, glæder jeg mig til hans forklaring på hvorfor han anvender denne.

Til dem der ikke interesserer sig for jagt. Lad dog være med at klikke jer ind på emnet.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 01-03-09 14:39

Citat
Jeg har taget et interessant emne op

Kommentar
Fra : simon-ms

Dato : 01-03-09 15:21

centerpoint Jeg er enig i at man får høreskader af at bruge rekyldæmper, men det gør man også uden, med mindre man bruger lyddæmper, hvilket man ikke gør i Danmark, så bruger man da et par elektroniske høreværn hvis man har sin hørelse kær, og det kan man sagtens og stadigvæk høre fuglene synge o.s.v, jeg har nu i et halvt år brugt en sæt peltor sporttac på jagt, og selvom en rekyldæmper larmer meget mere end en normal riffel, så trivler jeg alligevel på at man får høreskader hvis man bruger en form for høreværn.

Kommentar
Fra : centerpoint

Dato : 01-03-09 16:44

Selvfølgelig får man høreskader af at skyde såfremt man ikke har høreværn på. Det gør man selv af et lille knald fra en salonriffel.

Men mundingsbremsen er ekstrem høreødelæggende, både for skytten og i særdeleshed for alle andre, f.eks på skydebanen.
Derfor er det også forbudt på de fleste skydebaner at anvende mundingsbremser.
Oveni hatten, at du kan blive høreskadet for livstid ved at ligge nabo til djævelskabet, så sviner og støver mundingsbremsen også. Ja nu kunne dit næste argument være; "Bare tag åndedrætsværn på".

Mundingsbremser er f.eks forbudt at anvende på jagt de fleste steder i afrika + mange steder i amerika.

Jeg venter stadig på svaret fra bb1.
Hvori består fordelen ved at bruge mundingsbremse - bortset fra nedsættelse af rekylet ?

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 01-03-09 17:26

Citat
Hva dælen er en mundingsbremse for noget.

Jeg har kun hørt om mundingsbremse,i forbindelse med kraftige våben,såsom kampvogne og kanoner.Men måske er jeg "bagud".Til gengæld mener jeg disse tunge våben var udstyret med det,allerede under WW2.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : centerpoint

Dato : 01-03-09 17:32

Citat
Jeg har kun hørt om mundingsbremse,i forbindelse med kraftige våben,såsom kampvogne og kanoner.Men måske er jeg "bagud".Til gengæld mener jeg disse tunge våben var udstyret med det,allerede under WW2.

Mosebaek.

Jeg håber og tror, at bb1 vil forklare os lidt nærmere hvorledes mundingsbremsen virker på hans gevær, cal. 30.06

30.06 går under betegnelsen "smal firearm"

Accepteret svar
Fra : simon-ms

Modtaget 100 point
Dato : 01-03-09 17:38

centerpoint Jeg tror vi er enige når det kommer til stykket, jeg synes også at det er tåbeligt, især på skydebane, hvor støjen blive så høj ved naboskyttenm, at han ,hvis han bruger et sæt normale høreværn, for næsten lige så meget støj, som han gør hvis han skyder med en alm jagtgevær uden høreværn. Det eneste sted jeg kan se et behov for mundingsbremse, er ved jagt på "the big five". Jeg synes i stedet lyddæmpere burde gøres lovlige til jagt, under alle omstændigheder vil overlydsbraget fra en riffel jo kunne høres, det betyder ikke så meget for skytten, men omgivelserne vil stadig kunne høre skuddet næsten lige så kraftigt.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 01-03-09 18:47

Simon-ms.

Du er en gæv gut. En lyddæmper er en mundingsbremse, faktisk var det sådan man "opfandt" mundingsbremsen til håndvåben.
Det er let nok at dæmpe knaldet på et våben, hvor udgangshastigheden er beskeden. Det bliver straks sværere, når en moderne jagtriffel skal dæmpes. Det er næsten umuligt, med mindre man ønsker at rende rundt med et kakkelovnsrør monteret på piben.
Men også jeg ønsker forbuddet mod lyddæmpning lempet, idet man derved kan pürsche uden at skræmme alt andet vildt væk, når skuddet er affyret. Helt i stil med etisk jagt. Jeg mener - dyret der træffes, er nok ligeglad med, om det fik en kugle fra en dæmpet eller udæmpet riffel.
Man kan ikke bære høreværn under pürsch. Forestil jeg det smæk det giver, når kolben rammer høreværnet. Rådyret vil være væk, inden sikringen deaktiveres.
Men når alt kommer til alt, så bør man anskaffe sig en riffelkaliber, som man kan håndtere - uden at skulle forsyne den med al muligt teknisk grej. Desforuden er anvendelse af mundingsbremse forbudt på alle autoriserede skydebaner. Selv DJ vil ikke have den slags på banerne til duelighedsskydningerne.
Fint at Centerpoint har fundet linket på nævnte hjemmeside.

Kommentar
Fra : simon-ms

Dato : 01-03-09 19:31

Tonganeseren En riffel med en udgangshastighed over ca 335 m/s kan ikke dæmpes til james bond niveau, overlydsbraget vil være der, hastigheden overstiger lydens, og du har ret i, at det vil være bøvlet at bruge høreværn under pyrsh, man kunne muligvis liste en høreprop i, når er kommet på skudhold, men det er ikke idelt.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 01-03-09 20:17

Det er rigtigt. Sjovt nok glemmer mange brugere af høreværn, at det er dyret, som er forsynet med den bedste hørelse. Sidder man i et skydetårn, kan det være fornuftigt at bruge ørepropper. Så bevæger man sig ikke.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 01-03-09 20:23

Til orientering. Jeg har ingen mundingsbremse monteret på min riffel!

Så centerpoint spar på krudtet. uden at vide noget..

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 01-03-09 20:41

Ikke fordi jeg har den største lyst til at indgå i en debat med bb1, så har han altså tidligere omtalt de huller han fik boret i piben på sin Steyr.
Og nu vil jeg tage fornøjelsen fra bb1, ved at pege på den let gennemskuelige fælde der blev lagt, ved at skrive monteret. Men sådanne små detaljer betyder meget for en kompressormontør.
Men måske kan bb1 fortælle os uvidende, om den store forskel på at montere en mundingsbremse eller ved blot at ødelægge en riffelpibe ved at bore huller i den.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 01-03-09 20:58

Citat
Men måske kan bb1 fortælle os uvidende, om den store forskel på at montere en mundingsbremse eller ved blot at ødelægge en riffelpibe ved at bore huller i den.

Det kan jeg hr. lærer

I det ene tilfælde TILFØJER man materiale
I det andet FJERNER man materiale

Kommentar
Fra : centerpoint

Dato : 01-03-09 21:05

bb1, fortæl os dine erfaringer med bremsen. For brugt den, det har du.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 01-03-09 21:38

Hvorfor skulle jeg gå ind i en diskussion som vi har haft?
Center point skrev fejlagtigt, at jeg har haft monteret en mundingsbremse.

Straks kommer hans ven Tonganeseren ind med sine "Kloge Åge" bemærkninger for at rede fadæsen.

I er som sædvanligt på den. I aner ikke en pind. Hverken omkring min person eller hvad jeg har gjort og ikke gjort. Jeg har bl.a. heller aldrig boret huller i min riffel.
Det har en ekspert gjort i Østrig!!!!!

Så spar Jeres krudt - det viser kun hvor dumme og uvidende I selv er og igrunden kan jeg jo kun være tilfreds med det og det er jeg så..................................

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 01-03-09 22:12

Citat: "så har han altså tidligere omtalt de huller han fik boret i piben på sin Steyr".

Det skrev undertegnede.

Og her skriver bb1:
. Jeg har bl.a. heller aldrig boret huller i min riffel.

Nej, og det har jeg fandeme heller ikke skrevet. Lær dog at læse.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 01-03-09 22:12

Du er herlig - Refi.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 01-03-09 22:16

Jeg har squtte forstået, hvorfor en jæger køber en mag. kaliber - for dernæst at file, fræse og bore i den sagesløse riffel, for at opnå mindre rekyle. Molboerne har ikke levet forgæves -- hip, hip - hurraaaahhhhh.

Hvis man er en hulbrystet forstadsindianer, så køb dog en kaliber man kan klare. Sværere er det ikke.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 01-03-09 22:18

refi du har mere ret end du aner. Tonganeseren på står han er lære selvom han ikke har kunnet bruges som sådan i mange mange år.....
Nå for søren nu bliver jeg nok slettet.......

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 01-03-09 22:18

Hvad er en mundingsbremse: Kom med nogle morsomme forslag:

Her er et par stykker:
1. En ble
2. Et stykke gaffatape om kæften.

Ved I forresten hvad er møgtransportør er for en fætter????

He, he - det er en ski-lift.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 01-03-09 22:21

Tænk at en lære kan skrive sådan noget......................................
Godt mine børn/børne børn ikke går i skole hos ham........

Kommentar
Fra : centerpoint

Dato : 01-03-09 23:11

bb1, benægter du herved, at du og din bonkammerat Hæ, ikke har brugt/bruger mundingsbremser på jeres rifler??
Hvis du benægter det, er du som sædvanligt fuld af løgn.

I, dig og Hæ, har endda meget malerisk beskrevet hele forløbet på det gamle Jagtformidlingen.
Dengang da Hæ var moderator på jagtformidlingen - men både dig og Hæ blev jo som bekendt hældt ud med honnør og hornmusik.

Hæ har så senere været i skriftestolen og blev taget til nåde igen...Nå det er en anden historie.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 01-03-09 23:18

Er der en lærer til stede??? Jeg er i hvert fald ikke lærer. Måske burde man i stedet råbe: "Er der en læge tilstede"?

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 01-03-09 23:20

En "lære" er noget man måler med. En lærer er en helt anden fætter.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 01-03-09 23:26

Så hyller hylerne igen - vi lader dem hyle..............

Pludselig blandes RH nu ind i det. Fin det indlæg klovn!!!!!!

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 01-03-09 23:31

Hovsa - der blev der vist rørt ved et ømt punkt.

Kommentar
Fra : centerpoint

Dato : 01-03-09 23:42

Citat
Så hyller hylerne igen - vi lader dem hyle..............

Pludselig blandes RH nu ind i det. Fin det indlæg klovn!!!!!!

Hyller??? Hvad er det ??

Fin det indlæg.....Arh... du mener nok "find det indlæg"

Du ved jo godt, bb1, at dig og moderatoren lavede så meget ballade, at John måtte lukke og slukke jagtformidling i 14 dage. Derfor røg jeres skriverier vedr. mundingsbremsen med i brokkassen - desværre.

Men fortæl nu lidt om den mundingsbremse.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 02-03-09 00:17

Nøj - her ser man betingelserne for at kunne kalde sig Hubertusjægere. Jeg kan godt lide 1. og 2. punkt. altså at man skal være en forbilledlig og dadelløs jæger etc. ..
Gad vide, om en eller anden tager teksten for givet - i mangel af bedre. Måske tror en eller anden, at har man ikke en klump dadler i lommen, så opfylder man betingelserne.
Men hvad så, hvis man er fuld af løgn?

Medlemskab
Broderskabet er lukket i den forstand, at man introduceres af eksisterende medlemmer. Men alm. medlemskab i den danske afdeling kan tegnes af alle der vil støtte foreningen. Ved optagelsesceremonierne, der er lange og anstrengende, aflægger man ed på at overholde æresbudene:

Ved alle lejligheder, til hver en tid at være en forbilledlig og dadelløs jæger.

At beskytte vildtet og det omgivelser og agte jagtens særlige love.

At medvirke aktivt til beskyttelse af fauna og flora og naturen i almindelighed, såvel som at forsvare jagtens interesser.

At rette sig efter de af nationerne accepterede og respekterede bud til bevarelse og beskyttelse af den jægermæssige tradition.

At rette sig efter streng frivillig bifaldet disciplin i overensstemmelse med æresbudenes ånd, for at efterlade vore efterkommere en intakt jægermæssig kultur.

Blandt Hubertusbrødrene at fremme broderskabsånden og bevare gensidig hjælp og fred.
Vildtet, Rex Nullius, (uden undtagelse) kender ingen grænser. Rigtig beskyttelse kan det derfor kun opnå, hvis alle folkeslag tilstræber sig disse bestræbelser.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 02-03-09 00:18

Det ligner squ noget der er forfattet af en drengespejderorganisation.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 02-03-09 00:23

Har lige været inde på Bording-Engesvang jagtforenings hjemmeside - og har studeret billeder fra en riffelskydning. Og hvad ser mit trænede øje???? Skytter med mundingsbremser. Vil det sige, at lovløsheden har bredt sig til Midtjylland. Fy føj da. Er det ikke der Robert Hæ slår sine folder???

Kommentar
Fra : centerpoint

Dato : 02-03-09 09:57

bb1, hvorfor vil du ikke fortælle fordelen ved at bruge en mundingsbremse?

- Er det fordi mundingsbremsen dæmper rekylet?

- Er fordi løbet ikke skal svuppe opad og plante kikkerten i øjet på dig?

- Er fordi man synes riflen ser mere sej ud?

- Er fordi man ønsker at påføre naboskytterne tinitus med efterfølgende høreskader?

Fortæl fortæl, jeg "lytter" og kan forhåbentlig lære noget nyt.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 02-03-09 11:15

Kommentar
Fra : centerpoint

Dato : 02-03-09 12:21

Ja, bb1 vil ikke dialogen.

Jeg lukker nu tråden og lader mine point gå til simon-ms. Simon ville da i det mindste diskutere mundingsbremsen på et sagligt plan.

Pointene kunne også ha' gået til Tonganeseren, eller for den sags skyld til Smokei, for den opsang Smokei gav til REFI og granner, der et kort øjeblik troede, de havde monopol på samtlige forum her på KANDU.

Tak for dit indlæg Smokie.

Godkendelse af svar
Fra : centerpoint

Dato : 02-03-09 12:23

Tak for svaret simon-ms.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 02-03-09 17:26

Mirakler - kære Centerpoint, det er hvad bb1 tror på.