/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Euroen eller kronen?
Fra : PeterTheisen
Vist : 691 gange
20 point
Dato : 28-02-09 18:42

Hvad stemmer du til euroafstemninger?

Jeg vil til enhver tid stemme ja.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 28-02-09 18:53

- Ubesvarede    1
- Besvarede    31
- Annullerede    15
- Slettede    0
Ialt    47

Peter Theisen = , der ikke gider lave lektier selv!

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 28-02-09 19:22

Nu igen fra dig, enten ville jeg stemme ja eller også ville jeg stemme nej, men lad os få den afstemning så der kan blive ro et par år igen, indtil politikerne tror at vi vil stemme ja

Kommentar
Fra : centerpoint

Dato : 28-02-09 19:24

Peter Theisen skrev:
Citat
Hvad stemmer du til euroafstemninger?

Jeg vil til enhver tid stemme ja.

Hvorfor vil du stemme ja?

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 28-02-09 20:18

Ja, - kronen er alligevel bundet til euroen.

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 28-02-09 20:30

Citat
Jeg vil til enhver tid stemme ja.

Hvis du altid vil stemme ja lige meget betingelserne så det jo lidt latterligt er det ik ?

Kommentar
Fra : JørnRudolph

Dato : 28-02-09 20:43

Jeg vil til enhver tid stemme Nej ...

Men mindre det er noget godt, som EU tilbyder.

Nogle EU miljø-forslag er da fornuftige !!!
(Endda bedre end Danske, i nogle tilfælde)

Nej 1972
Nej EU-Pakken
Nej Marctricht
Nej Euro

Ja til Verden - Nej til EU.

Spændende om du annulerer dit politiske spørgsmål, ligesom sidste gang ...

Men det gør du naturligvis ikke, for du er vel blevet mere fornuftig siden da ...

MvH

JR

Kommentar
Fra : MicroAFA

Dato : 28-02-09 21:47

Nej fandme nej. Vi beholder kronen i Danmark. vi skal ikke under euroen, nej. for så bliver vi bundet til hele tiden at skulle rette os efter alt andet end hvad vi gider, og så.. jamen det gider jeg simpelthen........
det er muligt det er finanskrise, men nej!!

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 28-02-09 22:09

Citat
vi skal ikke under euroen, nej. for så bliver vi bundet til hele tiden at skulle rette os efter alt andet end hvad vi gider
Vi er bundet op på euroen allerede - forskellen er nu, at vi sidder uden for beslutningerne - dem tager de andre eurolande for os indtil vi selv indføre euro'en.

Kommentar
Fra : JørnRudolph

Dato : 28-02-09 22:19

Ævro - Øvro ...

Ja, ja - den kommer sikkert...

Der presses jo på af fuld magt ...

Og de Danske forbehold, som blev indført, fordi Danskerne SKULLE stemme ja til Marstrickt, selv om "et ja var et ja og et nej var et nej" skal man nok også få afskaffet.

Men den tid, den sorg.

Og livet går jo videre endda.

Kommentar
Fra : centerpoint

Dato : 28-02-09 22:44

Samtidigt kan vi jo benytte lejligheden til at kigge lidt på den økonomiske situation i Euroland.
Ja, kort fortalt - Euroland har endnu mere finanskrise end i DK.

Der er 2 vigtige ting der kendetegner et land; Landegrænser og møntfod.
Grænsen er væk - med det resultat at det strømmer ind med narko og kriminelle i lind strøm.
Så lad os dog for Guds skyld holde vores kroner - også selvom det er bundet euroen.

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 20 point
Dato : 28-02-09 23:23

Bentjuul har helt ret, idag er vi bundet op i et fastkurssystem i forhold til euroen, dvs vi kan ikke, som fx Sverige og UJ har gjort, devaluerere for at klare en krise, MEN samtidig har vi ingen stemmeret ved beslutningerne.

Da vi samtidig er en meget lille valuta, er vi nødt til at opretholde en højere rente end euro-landene for ikke at blive salgtet af valutaspekulation, typisk har det kub været 1/4 %, men har under krisen været ca 1½ %, det kan mærkes i budgettet for banklån, boliglån mv.

Endelig skal vi ikke glemme,DK er det dyreste land i Europa, så hvis vi fik euroen, ville det skabe et pres for at harmonisre, altså sænke priserne i Dk for ikke at skræmme andre EU-borgere.

Som verden ser ud nu, ville jeg stemme for euroen, og forventer vi alle ville blive rigere af det.

Kommentar
Fra : centerpoint

Dato : 28-02-09 23:49

Her er hvad en økonom skriver:

Citat
Der har på det seneste været megen debat om en mulig dansk euro-afstemning. Men en eventuel dansk tilslutning til euro-samarbejdet bør udskydes på grund af frygten for et kollaps i samarbejdet.

Det vurderer den danske økonom Niels Jensen fra det London-baserede finanshus Absolute Return Partners i denne uges udgave af Økonomisk Ugebrev.

Mange faresignaler
I følge Niels Jensen er der mange faresignaler, der viser at den økonomiske krise har ramt samarbejdet omkring euroen.

- Men det mest oplagte signal vi får i øjeblikket fra markederne, er nok den voldsomme udvidelse af rentespændet, som har fundet sted de seneste måneder, siger Niels Jensen.

Tyskland mest stabil
Han trækker Tyskland frem som eksempel på det mest stabile euro-land. Men rettes blikket mod Italien, Spanien og Grækenland, så handler netop de lande de langsigtede obligationer med et rentespænd på mellem 2 og 2,5 procent i forhold til Tyskland. Aldrig før i euroens tiårige historie har et rentespænd i samarbejdet været så stort.

Et af principperne i euro-samarbejdet er, at de deltagende landes økonomi samlet styres fra Den Europæiske Centralbank. Og forskellige renter på de enkelte landes langsigtede obligationer er i følge Niels Jensen et signal på underliggende problemer.

Problemerne kommer frem i krisetider
- Dybest set er de underliggende problemer en dårlig økonomisk disciplin blandt de her latineuropæiske lande og til dels også Irland. Vi skal ikke glemme, at Irland er i mindst lige så store problemer som Grækenland, Italien og Spanien, forklarer økonomen.

Hidtil har eurolandene kunne leve med forskelle i de økonomiske præstationer på grund af den store fremgang, men nu hvor krisen kradser kommer problemerne til syne. Og der hvor de sydeuropæiske lande rammes hårdest er på konkurrenceevnen. De kan simpelthen ikke konkurrere med for eksempel de tyske virksomheders varer.

Flere forskellige løsninger
De forskellige landes økonomiske situation under krisen kalder på forskellige løsninger. Men med en fælles centralbank, der kun kan diktere en samlet økonomisk politik for alle landene, skabes der økonomiske spændinger mellem landene.

Der er flere måder, at stabilisere samarbejdet på. Niels Jensen tror ikke på en opløsning af euroen, men mere på enten en opdeling af samarbejdet i to blokke eller på at nogle lande sættes under administration, for at stramme op på den økonomiske disciplin.

Danmark skal blive væk
Men uanset hvad, så fraråder han på det kraftigste at Danmark tilslutter sig euroen i øjeblikket, hvor der er uro på de finansielle markeder, og hvor enkelte lande måske endda kan finde på at trække sig fra samarbejdet.

- Jeg kan ikke se, at Danmark har noget at gøre der nu, siger Niels Jensen.

Kommentar
Fra : JørnRudolph

Dato : 01-03-09 07:43

Tk centerpoint - en artikel, som man kan lære noget af ...

hvis man ellers vil ...

JR

Godkendelse af svar
Fra : PeterTheisen

Dato : 01-03-09 10:26

Tak for svaret vagnr.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 01-03-09 10:59

Selv tak. Men det vil nok være klogt af Fogh eller Løkke (fra plantyranni til bilagsrytteri) at vente, til der er kommet lidt styr på den globale økonomiske krise med at udskrive folkeaftemning

Kommentar
Fra : centerpoint

Dato : 01-03-09 11:35

Tjae.....men jeg vil da anbefale D'Herrer, at vi får den folkeafstemning så hurtigt som muligt.

Jo!!! Så kan vi få det nej for aller aller sidste gang!!