/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
win 2000 til win xp
Fra : lham
Vist : 461 gange
100 point
Dato : 28-02-09 07:53

Har stationær med win 2000 prof-bærbar med xp . Vil gerne have 2000 erstattet med XP.
Kan man bare køre Xp ind og bevare alle data og programmer som i forvejen er på de harddiske der er i den stationære? ( ikke noget med først at skulle til at gemme data /nyinstallere programmer )

Hvor køber man xp billigst ?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 28-02-09 08:06

Citat
Har stationær med win 2000 prof-bærbar med xp .

? ? ?

Kommentar
Fra : lham

Dato : 28-02-09 08:09

styresystem win 2000 prof. på en stationær .Det styresystem vil jeg gerne erstatte med win XP

gør det det tydeligere -hvad mangler jeg at oplyse ?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 28-02-09 08:10

Det hedder operativsystem.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 28-02-09 08:14

javel theil så blev jeg så klog så er det bare svar på spørgsmålene der mangler

Kommentar
Fra : edison

Dato : 28-02-09 08:25

det burde du kunne ved at opdater til xp. og du kan købe xp pro fra ca 1000.- kr og opefter
http://www.mm-vision.dk/produkter/visvare.asp?action=vis&varenr=7854&menu=pc

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 28-02-09 08:45

Opgradering kraver en Retail version af XP og dem kan du ikke købe mere kun OEM.
Og med mindre du har dit eget hjemme domain kan du gå efter Home versionen som er billigere
http://www.mm-vision.dk/produkter/visvare.asp?action=vis&menu=pc&varenr=7853

Eller søg på Edbpriser.dk

Kommentar
Fra : lham

Dato : 28-02-09 08:50

edison
"burde" er jo et noget usikkert ord-ved du om man faktisk kan uden tab af data og programmer ?
1000 kr er jo en slags penge hvis skidtet ikke virker.

Jeg ser lige at den XP jeg har på min bærbare og som jeg også vil være tilfreds med på den stationære er XP home edition ver 2002 ( opdateret senere til sp3 ) måske den kan skaffes til en mere venlig pris?

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 28-02-09 09:08

En nyinstallation er altid at foretrække og kun et spørgsmål om vilje.

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 28-02-09 09:15

Jeg tvivler på, at du kan bibeholde dine programmer - du skal helt sikkert installere igen.
Og dine data bør du gemme på f.eks. en USB HD.

Accepteret svar
Fra : lassethorsted

Modtaget 50 point
Dato : 28-02-09 09:32

Du er nødt til at lave en ny installation på maskinen. En sådan inkluderer jo en formatering, og derfor vil du ikke kunne bibeholde din software - men skal installere den igen!

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 28-02-09 10:14

Den jeg linkede til var en Home med SP3 og nej du ikke opgradere kun ominstallere da det eneste du kan købe nu er OEM versioner og disse kan ikke opgradere.
Der ud over er din 2000 installation sikkert så gammel den trænger til en ominstallation.

Godkendelse af svar
Fra : lham

Dato : 08-03-09 08:22

Tak for svaret lassethorsted.
og til andre indlæg , men jeg er sgu stadig i tvivl om data og programmer uden fejl sluses med over hvis jeg på 2000 maskinen installerer en købe ( 659kr ) XP home OEM på den det er jo også modsatte svar der kommer fra jer.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 08-03-09 08:48

Lassethorsteds svar er det mest korrekte som Du også har accepteret.

Vi skal blot have inddelt de ting der skal gemmes i to dele....data og programmer.

Data er det der altid skal gemmes, og som man jo altid har en backup af. Det er egne filer såsom dokumenter, musik, billeder, og installationsfiler .zip .exe m.v af programmer og drivere man har downloaded fra nettet og evt betalt for.

Sidstnævnte skal installeres efter Windows + opdateringer.....de andre data skal blot hentes ind via stifinder fra det medie man har gemt dem på.
Apropos drivere: Find ud af hvad du har af chipsæt, grafikkort samt netkort, find XP-driverne på hjemmesiderne og download/gem så de er klar når Du har installeret XP.

En opgraderings-cd er i sidste ende noget l***, da XP kom frem pralede MS af at den blot kunne lægges oven på Win 98, det var vi så mange der fandt ud af var en dårlig løsning