/ Forside/ Interesser / Fritid / Malerier / Spørgsmål
10  arne.jako.. 510
fiskeren
Fra : Rytterknaegten
Vist : 3444 gange
200 point
Dato : 27-02-09 14:17

Hej derude

Er der nogle der kan hjælpe med personen på billedet af fiskeren med sydvest & pibe i munden som hænger i næsten alle "gamle" hjem.. Hvem er modellen og hvem står bag????

Mvh. Rytterknægten

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 210 point
Dato : 27-02-09 14:26

Tjae...hvem er modellen og hvem er maleren....det findes i et utal af udgaver

http://www.axel.brygge.dk/index.php?id=3

Kommentar
Fra : dova

Dato : 27-02-09 14:27
Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 27-02-09 14:27
Kommentar
Fra : dova

Dato : 27-02-09 14:30

Hov...glemte da citatet til det sidste link

Citat
Det har været et stort mysterium og har krævet en del tid at finde frem til kunstneren bag, men der er med største sandsynlighed tale om kunstneren Harry Haerendel født og død i Hamburg. Han var en anerkendt marinemaler og har malet mange fiskere og livet omkring søens folk. Når man søger på hans navn på nettet og finder frem til andre malerier, kan man godt genkende signaturen fra den klassiske fisker-reproduktion (fiskeren med pibe og sydvest). Mvh Fiskersamleren

Kommentar
Fra : hvaderikkeibrug

Dato : 27-02-09 15:11

Det kunne jo også være en af skagensmalerne, Michael Ancher for eksempel. De brugte alle at male fiskere i forskellige udgaver. En af de foretrukne modeller var Gajhede.
Men prøv at se her: http://www.fyens.dk/article/958753:Bagsiden--Fiskerne-stroemmer-i-havn

Godkendelse af svar
Fra : Rytterknaegten

Dato : 05-03-09 12:44

Tak for svaret dova.
Tak til alle der deltog.
Mvh
Rytterknægten