/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Vista 32bit - 64bit - x86
Fra : McBobo
Vist : 627 gange
100 point
Dato : 26-02-09 23:18

Har set forskellige versioner af Vista.... Hvad er forskellen 32bit - 64bit - x86 m.m.
Hvad betyder disse tal?
Er det i forhold til om man har en AMD eller intel computer (cpu)

Kommentar
Fra : Dennis85

Dato : 26-02-09 23:33

x86 er de "almindelige" CPU'er, som f.eks. Pentium II/III/IV osv.
32/64 bit, betegner hvor store "datapakker" der kan håndteres, populært sagt.
Derfor kan en 64 bit maskine, godt køre 32 bit, da den godt kan nøjes med 32 bit datapakker.

Her er lidt mere læsning:
http://da.wikipedia.org/wiki/X86
http://en.wikipedia.org/wiki/32-bit
http://en.wikipedia.org/wiki/64-bit

Kommentar
Fra : bruuno117

Dato : 27-02-09 00:01

hvis du lige har købt en ny computer, så kan du lige så godt vælge 64bit vista, om det er så er med en intel eller en amd cpu. Én 32bit vista kan kun håndtere 3-4gb ram, mens en 64bit kan håndtere 128gb ram.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 27-02-09 02:27

Ingen almindelige brugere får brug for 128 gb ram.

Kommentar
Fra : bruuno117

Dato : 27-02-09 03:31

Det ved jeg nu snart ikke, ram priserne er ret langt nede for tiden, på et tidspunkt skal der nok være et par "almindelige" brugere, der installere 128gb ram, bare for at kunne sige er de har 128gb ram, så kan de stå der og føle sig overlegne mens vi andre står og måber hehe.

Nå spøg til side, hvis man nu engang har købt sig en fin ny maskine med en 64bit cpu, kan man vel lige så godt hælde et 64bit OS på den!

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 27-02-09 03:48

"Potens-forlænger-ram"

Der er dog stadig nogle der fortryder at de har købt 64 bit Vista da der mangler nogle drivere og langtfra alle programmer kører på 64 bit.

Accepteret svar
Fra : scootergrisen

Modtaget 100 point
Dato : 27-02-09 05:22

x86 er en den "arkitektur" som CPUen bruger. Den måde den er opbygget på.
Både Intel AMD osv bruger x86.

32-bit betyder at der flyttes 32 bit data af gangen.
64-bit betyder at der flyttes 64 bit data af gangen.

En 32-bit cpu kan højst bruge 4 GB RAM så du kan altså højst have 4 GB RAM i en computer med 32-bit CPU..
Hvis du satte 8GB i så ville CPUen kun kunne læse de 4GB.

En 64-bit CPU kan addressere 16 EB RAM.
16 EB = 17179869184 GB RAM
EB betyder Exabyte.

Men selvom CPUen kan læse 17179869184 GB RAM så betyder det ikke at windows kan.

Windows vista home basic kan have 8GB
Windows vista home premium kan have 16GB
Windows vista home business,enterprise,ultimate kan have 128GB

Windows vista 64-bit kan godt kører 32-bit programmer med det kan ikke bruge 32-bit drivere... Det vil sige at hvis du lige har købt et nyt webcam og du har vista 64-bit og webcam producenten ikke har lavet en 64-bit driver til vista så kan du ikke bruge dit webcam.

Hvis du bare vil bruge din computer uden så meget pis så skal du have 32-bit versionen.
64-bit vil sikkert give dig problemer med at finde drivere for producenterne ikke har lavet nogen.

Kommentar
Fra : snerose

Dato : 27-02-09 06:19

Citat
Hvis du bare vil bruge din computer uden så meget pis så skal du have 32-bit versionen.
64-bit vil sikkert give dig problemer med at finde drivere for producenterne ikke har lavet nogen.

Det er helt rigtigt - det giver for mange problemer.

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 27-02-09 09:49

Kanon tråd :)

Hvad med de computere, hvor der køres store spil, med vild grafik?

Kommentar
Fra : bruuno117

Dato : 27-02-09 12:33

Citat
Det er helt rigtigt - det giver for mange problemer.

Nu kører jeg med med 64bit vista på både min laptop og min desktop, og der har stor set ikke været nogle problemer med det, de fleste drivere har virket, og der er kun et enkelt af mine ynglings programmer der har nægtet at køre 64bit. Det eneste stykke hardware der ikke har virket er min elskede ATI remote wonder, men det har jeg så valgt at leve med.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 27-02-09 13:02

Hvad med printer-skanner? Jeg er ved at skifte fra 32-bit til 64-bit. Skal jeg så forvente, at jeg osse skal købe ny printer. Min nuværende er en Canon PIXMA ip4000. 4 år gammel.. --men med en hulens masse nye farvepatroner...

Kommentar
Fra : Dennis85

Dato : 27-02-09 13:58

Det skulle ikke være nødvendigt, ligesom stort set alt 32bit software også kan køre med en 64bit CPU, man kan bare ikke udnøtte den større "data-motorvej".

Godkendelse af svar
Fra : McBobo

Dato : 27-02-09 16:08

Tak for svaret scootergrisen.