/ Forside/ Karriere / Job / Faglige organisationer / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 460
Understøttelse som 60 årig
Fra : ilgp
Vist : 1869 gange
100 point
Dato : 26-02-09 22:40

Hej.Vi er nogle stykker der har diskuteret hvor vidt man kan få dagpenge hvis man bliver fyret som 60 årig, hvis man ikke betaler til efterløn?Vi kender en der er 61 år og som har arbejde.Men hun betaler ikke til efterløn da hun vil arbejde til hun er 65år.Hvad nu hvis hun bliver fyret i disse nedgangstider,får hun så dagpenge? Det mener jeg at hun må få,men dem jeg har diskuteret det med siger at det i sådan et tilfælde er hendes egen skyld da hun ikke vil betale til efterløn.Men betaling til efterløn er jo frivilligt.Det er vel naturligt ikke at betale til hvis man hellere vil fortsætte med at arbejde.Der skulle vel ikke være en af jer KanDu´ere der ved noget om det.Vi vil jo gerne vide hvem af os der har ret.
Mvh ilgp

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 26-02-09 22:42

Ja, hvis hun betaler til A-kassen

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 26-02-09 22:43

At betale til efterløn er forsent, det skal man gøre fra 60 års dagen

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 26-02-09 22:53

Når man er blevet 60 år, har man ret til efterlønsbevis - og når man har modtaget det, skal man ikke mere betale til efterlønnen.

Men fortsætter man med at betale til A-kassen, er man fortsat sikret dagpenge ved arbejdsløshed - som alle andre.

Accepteret svar
Fra : granner01

Modtaget 110 point
Dato : 26-02-09 22:55

Se her:

Citat
Dagpengesystemet
Er du mellem 18 og 65 år, aktivt arbejdssøgende og står til rådighed for arbejdsmarkedet, har du mulighed for at få dagpenge i op til fire år (208 uger) inden for en periode på seks år.

Der gælder særlige regler for personer mellem 50 og 60 år.

Medlemmer over 55 år

Du kan blive i dagpengeperioden/aktivperioden, indtil du fylder 60 år, hvis du:

• Er fyldt 54 år inden den 31. december 2006.

• Opfylder anciennitetskravet for at gå på efterløn, når du fylder 60 år.

• Har indbetalt efterlønsbidrag.

Medlemmer over 60 år

Er du fyldt 60 år, kan du få dagpenge eller andre ydelser i 208 uger. Ydelser udbetalt før din 60 års fødselsdag indgår i de 208 uger.

Hvornår bruger jeg af min dagpengeret?

Får du ydelser fra a-kassen, bruger du af din dagpengeret, hvis du deltager i aktiveringstilbud i form af uddannelse eller jobtræning, sygdomsperioder under ledighed, dog maks. i seks uger (sygedagpenge udbetales af kommunen) eller afvikler karantæne.

PS. Under barsel og børnepasningsorlov bruger du ikke af din dagpengeret.

Du skal hver uge bekræfte, at du søger job

Er du tilmeldt som ledig skal du hver uge - eller mindst hver 7. dag - på Jobnet.dk bekræfte at du er aktivt jobsøgende. Du skal logge på og åbne "Min side" og her klikke på "Bekræft jobsøgning".

Bekræfter du ikke mindst én gang om ugen på Jobnet.dk, at du er aktivt jobsøgende, kan det få konsekvenser for din ret til at modtage dagpenge, og i værste fald kan du helt miste retten til dagpenge.

Læs mere i folderen "Bekræft, at du søger job" (pdf)

Det er også på "Min side", at du opretter og vedligeholder dit cv, sender ferie-, syge- og raskmeldinger og kan læse nyheder fra Jobnet.

Beskæftigelsesministeriets retningslinier vedr. lediges jobsøgning

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 26-02-09 23:21

Hvis man ikke kunne få understøttelse som 60-årig, så burde man jo blive smidt ud når man når den alder...

Ergo må det være logik at man også kan få understøttelsen

Kommentar
Fra : dova

Dato : 26-02-09 23:24

"Understøttelse" (det hedder arbejdsløshedsdagpenge) har intet med efterlønnen at gøre, og hvis en person er dagpengeberettiget medlem af en A-kasse, kan vedkommende selvfølgelig også få dagpenge ved ledighed efter det fyldte 60. år.....

Efterlønnen er en mulighed for at stoppe på arbejdsmarkedet før folkepensionsalderen

Kommentar
Fra : Malik

Dato : 27-02-09 00:38

Du/ I vil, hvis DU/I [U]er dagpengeberettigede [/U]kunne få dagpenge til det 65. år. Et medlem der er fyldt 60 år kan nu også få dagpenge i 4 år.
Lovbekendtgørelse nr. 994 fra den 8. august 2007 omtaler noget af dette, med hensyn til ydelser etc. Som nogle af de andre siger, så kan man få dagpenge i en periode på i alt fire år (208 uger) inden for 6 år. Du skal endvidere have opfyldt beskæftigelses kravet, som siger at du skal have haft 52 ugers arbejde inden for de sidste 3 år hvis du var på fuldtid. Du skal selvfølgelig være medlem af en A-kasse, det være sig en selvfølge. Man vil stadigvæk kunne få dagpenge selvom man ikke betaler efterlønskontingentet, men man skal så stå til rådighed for arbejdsmarkedet.

Gå evt. ind på WEB https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=29530

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 27-02-09 02:31

Man skal have startet som 40-årig med at betale ekstra til efterløn hvis man ville oppebære dette.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 27-02-09 08:12

Som 60-65 har man de samme rettigheder/pligter som 18-59 årige har i forhold til A-kassen. Hvis man "ryger ud af A-kassen" efter fire år, kan man søge om kontanthjælp og efterfølgende komme i aktivering - også som 64½ årig!

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 27-02-09 08:56

Citat
Man skal have startet som 40-årig med at betale ekstra til efterløn hvis man ville oppebære dette.

Ikke helt rigtigt

Godkendelse af svar
Fra : ilgp

Dato : 27-02-09 15:18

Tak for svaret granner01.Ja så havde jeg ret,mente også at man måtte være dagpengeberittiget,ellers ville det jo være tvang at betale til efterlønnen hvis man vil gardere sig.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 27-02-09 20:37

Selv tak du, jeg er glad for at kunne hjælpe.