/ Forside/ Interesser / Fritid / Lystfiskeri / Spørgsmål
10  arne.jako.. 660
Gedder er svært at fange????
Fra : ChiDan
Vist : 600 gange
20 point
Dato : 01-04-03 14:27

Hej jeg hedder Dan………Min email er dannguyen1985@hotmail.com

Jeg har et spørgsmål til jer ang. om mit gedde-projekt i skolen.
Jeg vil meget gerne vide om det er generelt sværere at fange gedder end de andre fisk indenfor lystfiskeri eller sportsfiskeri.
Jeg vil meget gerne høre jeres mening. Alle andre som læser det her er velkommen til at skrive til mig
På forhånd tak.
Med venlig hilsen Dan

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 01-04-03 14:40

Dan prøv at gå på www.yahoo.dk og søg på gedder, så kommer der masser af links

Kommentar
Fra : solgaard

Dato : 01-04-03 14:41

ja eller www.google.com "søg sidder på dansk" og søg på gedder svære at fange

Kommentar
Fra : ChiDan

Dato : 01-04-03 14:58

Jeg vil meget gerne høre jeres mening og ikke om søge sider så som www.yahoo.dk og www.google.com, men tak alligevel fordi I forsøgte at hjælpe mig.

Accepteret svar
Fra : CLAN

Modtaget 30 point
Dato : 01-04-03 15:00

Den er absolut ikke svær at fange, det er en rovfisk, så den skal bare 'lokkes'. Har selv fanget op til flere

Gedden er Nordeuropas største ferskvandsfisk, og den kan blive meget gammel. Det fortælles, at Tysklands kejser Friedrich II i 1230 udsatte en gedde, som blev fanget i 1497. Den var da 5,8 meter lang og vejede 250 kg. Skelettet blev udstillet i Mannheims katedral. Det er dog nu afsløret som svindel. Gedden er altædende, og den kan dø på grund af sin grådighed, da dens bagudrettede tænder forhindrer den i at give slip på byttet. I gamle dage spiste man geddens hjerte for at undgå pestsmitte. Om det hjalp, melder historien ikke noget om.

Gedden er let genkendelig på sin nærmest torpedoformede krop og det brede flade hoved. Den store rygfinne og gatfinnen er placeret over for hinanden langt tilbage på kroppen. Munden er stor med mange spidse tænder i både kæberne og ganen. Geddens farve varierer en del. De ældre gedder er normalt mørkere end de unge. Geddens farvetegning er grønlig med gule pletter. Kødet er ret delikat, hvis gedden afslimes inden tilberedningen. Det indeholder imidlertid mange små ben.

Mindste fangstmål er 40 cm. Generelt bliver hunnerne større end hannerne. Den normale maximale størrelse er 1 meter og en vægt på 5-7 kg. Den største gedde fanget i Danmark i 1953 var på 22 kg.

Gedden er generelt en stationær fisk, men i større søer vandrer den mellem gydepladsen og jagtområderne. Den lever i søer, floder og elve, men også i brakvand - f.eks. i Østersøen. Den "står" fuldstændig ubevægelig på lavt vand mellem sivene og venter på byttet. Om vinteren trækker den ud på dybere vand

Gedden æder stort set alt, der bevæger sig såsom vandfugle, snoge, vandrotter og fisk - inklusive sine egne artsfæller.

Hannen er kønsmoden, når den er mellem 1 og 3 år gammel, hunnen når den er 2-5 år. Gydeperioden er fra marts til maj, hvor vandtemperaturen er på mellem 2 og 12 grader. Gedden kan gyde op til 250.000 æg.

Kommentar
Fra : mikogjim

Dato : 01-04-03 15:40

Det syntes jeg ikke den er , men lidt mere omstændig.
Da den ligger på lur i siv,under grøde/træstammer , skal din kasteteknik være iorden.
Det koster mange blink/wopler at lære.
Så jeg bruger levede agn ,skaller fortrinsvis ,lidt ulækkert men det virker.

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 01-04-03 16:04

Gedder er lette at fange. Du skal hverken stå på lur, kigge efter solen og månens indbyrdiges afstand. Dette er "kun" lystfisker historier. Jeg var engang på tur med en kammerat, der lige havde fanget en temmelig stor gedde (jeg har set den). Han kunne alle trix osv., men til hvad nytte? Vi fiskede i 4 timer, han fangede intet, selv med hans store viden. Jeg havde aldrig været på gedde fiskeri før, og holdt op med at tælle efter 15 stk gedder. Det var ligemeget hvad jeg smed i vandet, så bed de.

MVH

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 01-04-03 17:19

Igen... nej de er ikke svære at fange, absolut ikke - se foto fra min forenings forårstur 2002 http://www.grenaa-sportsfisker.dk/30.jpg

Historien om gedder har jeg fortalt ovenfor

Søren (ikke med på foto)

Godkendelse af svar
Fra : ChiDan

Dato : 07-04-03 13:55

Tak for svaret CLAN.