/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
HP pc starter ikke
Fra : amlupo
Vist : 2039 gange
400 point
Dato : 26-02-09 18:58

Min søns computer er en stationer HP computer. Vi monterede for nogen tid siden en strømskinne med afbryder så det hele kunne afbrydes efter brug. Efter strømafbrydelse på strømskinnen en nat over kunne han pludselig ikke tænde maskinen. Fandt ud af at efter en times tid med strøm på kunne den igen starte. Derefter koblede vi selve PCen til strøm uden om skinnen, og så starter den med det samme. I dag installede vi ekstra ram og havde derfor strømmen fra igen. Nu har vi så ventet snart 4 timer med strømmen tændt uden den vil tænde (4 timer uden PC med netforbindelse er slemt for en teenager). Bag på er en grøn diode over strømforsyningskablet. Denne lyser når det hele fungerer men nu står den bare og blinker og PCen vil ikke starte. Har målt startknappen igennem, den virker fint.
Nogen der har forslag til problemet ??? Kan batteriet på bundkortet være skyld i problemet ?

Mvh Martin

Accepteret svar
Fra : Teil

Modtaget 410 point
Dato : 26-02-09 19:36

næh batteriet har ingen indflydelse.

PSU er mulig fejlkilde

Kommentar
Fra : amlupo

Dato : 26-02-09 19:37

hvad er PSU ??

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 26-02-09 19:41

Strømforsyningen

Kommentar
Fra : ultra2

Dato : 26-02-09 19:52

selve pc skal ikke på skinnen det er resten der skal
når du så slukker pc så slukker du også alt det andet

så put usb stikker i pc og resten i strøm skinnen så skulle det virke

Kommentar
Fra : amlupo

Dato : 26-02-09 20:23

Det er ikke en USB strømskinne, men heller ikke det der er problemet. Problemet er at den ikke vil starte efter den har været afbrudt fra strøm i nogle få minutter !

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 26-02-09 22:35

Det er strømforsyningen i maskinen som har fejl. Prøv at sluk og tænd for den et par gange, vil den slet ikke tænde så skal der ny strømforsyning i.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 27-02-09 01:22

Det lyder nu mest som om at bundkortet ikke kan tåle at stå uden strøm på, men så burde der være andre problemer også, hvis batteriet på bundkortet er fladt, så skulle der være problemer for eksemel med uret i BIOS, så computer uret ikke viser korrekt dato eller lignende. Jeg ville forsøge at skifte det lille batteri før eventuel skift at strømforsyning.
Hvorfor tror i andre at det er strømforsyningen
Mine computere står med strøm på hele tiden, men der er ingen problemer, med at starte eller andet, selv om der har været strømsvigt i timevis

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 27-02-09 08:59

Hvis batteriet på bundkortet er død kan pc startes
med at trykke på F1 en eller flere gange.

Kommentar
Fra : amlupo

Dato : 27-02-09 09:32

Har skiftet batteri på bundkort til nyt uden resultat. Har også skilt strømforsyningen af. Der er flere store kondensatore. Måske en af dem er dårlige og meget længe om at tage imod strøm. Har samlet det hele i går, så for vi se i eftermiddag om den vil starte efter 18 timer med strøm tilsluttet.

Kommentar
Fra : ultra2

Dato : 27-02-09 10:48

der sidder måske en thermo sikring i psu prøv at skifte den

Kommentar
Fra : amlupo

Dato : 27-02-09 18:07

Ikke godt , den vil ikke starte

Godkendelse af svar
Fra : amlupo

Dato : 28-02-09 17:30

Tak for svaret Teil.Det er strømtorsyningen. Har haft PCen startet op vha en strømforsyning fra en gammel PC