/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
vandvarmer
Fra : jensogmumi
Vist : 2515 gange
50 point
Dato : 26-02-09 18:44

Hej med jer. Hvad er mindste temperatur for en vandvarmer hvis man vil undgå bakterie i vandet ?? og hvad sætter man temperaturen på normalt??

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 26-02-09 18:57

Hvis du har en gennemstrømnings vandvarmer har du ikke problemer med bakterier.

Holder du temperaturen nede på det varme brugsvand sparer du lidt,
så det er mere hvad der er behov for, eksempelvis til at skylle gryder med.

Resten kommer du jo i opvaskemaskinen og til brusen er 40-50 grader nok.

Ca 70 grader vil være nok for de fleste...

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-02-09 19:00

60 gr.
Men det er ikke vandet som sådan der er farligt - men det forstøvede vand, som indåndes under badning.
Vandsparebruser er noget af det værste hvis der er legionellabakterier i vandet.

Accepteret svar
Fra : stilkene

Modtaget 60 point
Dato : 26-02-09 19:17

Mon ikke du får fyldesgørende svar her:
http://sundtvand.dk/#_Varmtvandsbeholder

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 26-02-09 19:25

Taler vi om vandvarmer eller varmvands beholder?

Selv holder jeg også brugsvandet nede på omkring de 60 grader,
men når jeg undertiden får hjælp til opvask, klages der over temperaturen,
især til rengøring af gryder, derfor gik jeg op på 70 grader i min anbefaling...

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-02-09 20:16

Ok - vi har også 60 gr. som middeeltemp. som jo svinger lidt på begge sider på grund af hysteresen.

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 27-02-09 00:11

55° er tilstrækkeligt for at dræbe legionellabakterien - iøvrigt har Eyvind helt ret med at det er det forstøvede vand som er det farligste, fordi det indåndes - så hvis man ikke ligefrem drikker det ..
- ellers er en alm. temperatur som dækker de flestes behov omkring 65° -

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 27-02-09 05:37

de fleste elvandvarmer kan max være 65 grader og det anbefales at man har den på 55 som mininmum

http://www.metrotherm.dk/upload/metro/Brochurer/08_011.pdf?epslanguage=da

Godkendelse af svar
Fra : jensogmumi

Dato : 27-02-09 09:48

Tak for svaret stilkene.