/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Feriepenge
Fra : Fonzi11
Vist : 3992 gange
200 point
Dato : 26-02-09 09:46

Jeg har været ansat i et firma fra 1 aug.08 til 31/10-08. Firmaet har fyret alle deres ansatte pga. banken sagde stop. Dvs. at firmaet stadig kører videre i dag med samme ejer men uden ansatte. Alle tidligere ansatte har ikke fået deres feriepenge og vi har indgivet en klage til Arbejdsdirektoratet og de har rykket den pågældende arbejdsgiver men ikke fået respons. Adir siger nu at de vil melde arbejdsgiveren til politiet og at arbejdsgiveren kan forvente et besøg fra Politiet. MEN Adir siger også at disse sager har hos Politiet en behandlingstid på 6-8 mdr.!

Kan jeg selv anmelde min tidligere arbejdsgiver til Politiet for at fremskynde at få mine feriepenge ? Det ville da være skønt at få en sommerferie med vores børn.

Med venlig hilsen og på forhånd tak for hjælpen.
Anders

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 26-02-09 10:10

Er du sikker på, at han ikke allerede har indbetalt feriepengene til Feriekonto.

Hvis det er tilfældet vil du tidligst kunne bruge disse penge fra 1. Maj, og det vil sige, at Feriekonto sender dig et bevis kort tid inden du kan benytte beløbet.

Hvordan så din sidste lønseddel ud? - Indeholdte den Feriepenge, som du også skal betale skat af for i 2008.

Kommentar
Fra : Fonzi11

Dato : 26-02-09 10:19

Ja jeg er helt sikker i min sag. På min sidste lønseddel står der det beløb jeg skal have i feriepenge. Udregningen er lavet fra lønningskontoret. Feriekonto har også udregningen, men pengene mangler. De er IKKE indbetalt fra arbejdsgiver. Jeg har netop d.d været online på ATP´s hjemmeside og pengene er der ikke. De har lavet udregningen men pengene mangler fra min arbejdsgiver. Vi er faktisk ikke mindre end 5 ansatte fra firmaet som mangler feriepenge.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 26-02-09 10:21

Som IBM760 skriver er du ikke på nuværende tidspunkt berettiget til at få udbetalt dine feriepenge optjent i 2008.

Du kan tidligst få dem udbetalt den 1. april 2009, hvis du skal holde ferie fra den 1. maj 2009.

Men tjek på Feriekonto om dine feriepenge er indbetalt, men som tidligere skrevet burde det fremgå af din lønseddel.

Læs mere om Feriekonto her

http://www.atp.dk/X5/wps/wcm/connect/ATP/atp.dk/index/privat/feriekonto/

Men hvis der er en politisag, så må du jo bare vente

Kommentar
Fra : ans

Dato : 26-02-09 10:24

Undskyld Fonzi11 , jeg havde ikke set dit sidste indlæg.

Kommentar
Fra : Fonzi11

Dato : 26-02-09 10:29

Bare for god ordens skyld -

Jeg kender ferieloven og ved godt at jeg ikke er berettiget til feriepenge optjent i 2008 førend vi skal på sommerferie til Juli 09.

Jeg er bare ret ked af at skulle vente den lange behandlingstid hos Politiet. Jeg ville rigtig gerne vide om jeg SELV kan anmelde min tidligere arbejdsgiver

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 26-02-09 10:32

Det kan du da godt, men tror du, at politiet arbejder hurtigere hvis du foretager anmeldelse, end når Arbejdsdirektoratet gør det?

I yderste konsekvens, kan du og dine "medfyrede" kolleger begære virksomheden konkurs på grund af manglende indbetaling af feriepenge, og så bliver det pludselig en sag for LG (lønmodtagernes garantifond)

Kommentar
Fra : ans

Dato : 26-02-09 10:32

Du kan godt selv melde din arbejdsgiver til politiet, men jeg tvivler på at det vil gå hurtigere

Læs om reglerne her

http://www.adir.dk/sw27890.asp

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 26-02-09 10:35

Umiddelbart tyder det på, at du kan indgive konkursbegæring mod firmaet
Se: http://www.atp.dk/X5/wps/wcm/connect/ATP/atp.dk/index/privat/lg/hvornaar_kan_lg_hjaelpe/hvornaar_kan_lg_hjaelpe.htm

Citat
Der er 2 forhold, som skal være opfyldt, før at vi kan hjælpe dig:

Din arbejdsgiver skal være ophørt. Se her om din arbejdsgiver er ophørt: cvr.dk
Din arbejdsgiver skal være ude af stand til at betale din løn.
Er din arbejdsgiver ikke ophørt og ude af stand til at betale, kan du indgive konkursbegæring mod din arbejdsgiver.
Se her hvordan du indgiver konkursbegæring

Hvad siger din tidligere arbejdsgiver?

Angående konkursbegæring:
http://www.domstol.dk/saadangoerdu/erhverv/konkurs/Pages/default.aspx

Citat
Er det en lønmodtager, der ikke har fået udbetalt løn eller feriepenge, der indgiver konkursbegæringen, skal der ikke stilles sikkerhed for omkostningerne. Statskassen betaler da omkostninger, som ikke kan dækkes af boets midler.

Prøv at presse ham til et hurtigt svar - han ønsker formodentlig ikke, at der indgives konkurbegæring mod ham.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 26-02-09 10:50

Gå i din fagforening og lad dem tage sig af sagen. De vil kontakte arbejdsgiveren for at få indbetalt jeres feriepenge, og lykkes det ikke vil de indgive konkursbegæring. Desuden vil de hjælpe med at få pengene gennem LG hvis arbejdgiveren bliver erklæret konkurs.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 26-02-09 10:52

En anden ting er, at hvis din ferie afhænger af de penge du har nået at optjene på 3 måneder, så bliver det nok ikke den store familietur til Brasilien alligevel, gør op med dig selv hvor meget arbejde du vil gøre i forhold til udbyttet

Kommentar
Fra : Fonzi11

Dato : 26-02-09 11:09

Endnu et par indlæg...

Jeg er desværre ikke i en fagforening - har aldrig været og heller ikke nu. Det er måske bare mig der er dum. (overvejer kraftigt at blive medlem af en A-kasse)

Men forinden min 3 månders ansættelse hos det pågældende firma, havde jeg andet job og optjent feriepenge, så jeg er da heldigvis ikke nødsaget til at holde ferie for de 3 mdr. løn jeg havde optjent. Jeg har heldigvis også job i dag trods finanskrise.
Men min tidligere chef er virkelig den kvindelige version af Stein Bagger og hun svindler og snyder alt og alle hvor hun kan. Historien er lang, da min kæreste også har været ansat i samme firma og selvfølgelig også er både snydt for løn og feriepenge. Hun har da heldigvis nyt job i dag også.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 26-02-09 11:44

Citat
overvejer kraftigt at blive medlem af en A-kasse

Det vil være en god idé.

Men læs nu det, der er skrevet i tråden/spørgsmålet. Du kan godt gøre noget selv, for at få dine feriepenge.

Om ikke andet kan du jo henvende dig til medierne

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 26-02-09 11:59

Fonzi11

er du vidende om din tidligere arbejdsgiver er medlem af en arbejdsgiverforening, er det tilfældet skal der ikke indbetales feriepenge til feriokonto

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 26-02-09 12:05

Du skal være opmærksom på at det ikke er A-kassen der vil lave en konkursbegæring eller indrive feriepengene via LG. Det er fagforeningen der gør det.
Hvis du henvender dig i en fagforening, så er jeg sikker på at de vil hjælpe dig straks, hvis du bliver medlem. De er vant til at forvalte sådanne sager.

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 26-02-09 13:13

Om der kører politisag har dybest set intet med dig at gøre.

Hvis du ikke får hvad du har krav på kan du indgive konkurs begæring og efterfølgene henvende dig til Lønmodtagerenes garantifond og få dine penge.

Sagsbehandlingen der er temmelig kort.

Det er lidt besværligt men ved at vælge at stå udenfor det solidariske system ar du skabt dine egne problemer.

Sørg for at blive medlem af fagforening og de klarer resten.

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 26-02-09 17:15

Du kan godt selv melde virksomheden til politiet, men for din egen skyld vil jeg råde dig til at følge ADIR, idet det kan være hårdt at skulle tænke endnu mere på sagen end du allerede gør - og tro mig - du vil irritere dig MEGET mere hvis du selv fører sagen.

Glem alt om at indgive en konkursbegæring - det medfører bare yderligere omkostninger (i kr.) for dig, også er pengene formøblet og lidt til.

Det er korrekt, som du selv skriver, at du tidligst kan få udbetalt feriepengene 1. maj. Men du har KRAV på en opgørelse af feriepengene som minimum. Indbetaler arbejdsgiveren til Feriekonto, fremfor selv at administrere feriepengene, skulle indbetalingen være sket nov/dec.

Så konklusion/råd: Tilslut dig ADIR, så du ikke skal tænke endnu mere over sagen - den vil ellers fylde din hverdag ALT for meget end den allerede gør.

Mvh. ampere

Kommentar
Fra : Fonzi11

Dato : 26-02-09 18:09

Indtil videre vil jeg sige mange tak for alle disse super gode indlæg der er kommet på mit spørgsmål.

Jeg har i dag talt med et par kollegaer som har været ansat gennem mange år i samme firma. De har heller ikke fået deres feriepenge og her snakker vi om feriepenge fra hele 2008. Vi er godt og grundige sure på hende (altså vores tidligere chef) og de vil rigtig gerne være med på ideén med at sende et ultimatum pr. anbefalet brev, hvori vi vil kræve vores feriepenge betalt inden et vist tidsrum, kunne være 3 dage ellers vil vi indgive en begæring om konkurs, en politianmeldelse samt kontakte medierne. Det er nok desværre det eneste hun vil reagere på. Desværre bor vi næsten alle implicerede ret tæt på hinanden og vi kan se at vores tidligere chef kører rundt i en kæmpe stor Volvo, er netop hjemkommet 21 dg. ferie i Indien. Inden så længe tager de på skiferie til Italien i 2 uger. Deres kæmpe overforbrug af dyre mærkevarer både til dem selv og deres børn (som vores 2 egne børn desværre går i klasse med og jævnligt bliver mobbet pga de ikke har det dyre mærketøj)
Det værste er at vores børn bliver mobbet og kaldt fattig-røve, det er sgu ikke deres skyld. Og helt fattige er vi da ikke
Så alt i alt bliver der nok sendt et anbefalet brev de nærmeste dage.

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 200 point
Dato : 26-02-09 18:32

Citat
hvori vi vil kræve vores feriepenge betalt inden et vist tidsrum, kunne være 3 dage ellers vil vi indgive en begæring om konkurs, en politianmeldelse samt kontakte medierne.

Hun har så muligheden for at pengene bliver sat ind på Feriekonto, men efter 3 dage er det ikke sikkert at du/I kan se at pengene er blevet indsat, så vent et par dage mere, før næste skridt bliver taget.

Citat
som vores 2 egne børn desværre går i klasse med og jævnligt bliver mobbet pga de ikke har det dyre mærketøj

Tag det som en "oplevelse". Det er jo ikke sikkert at hendes egne børn går i "mærkevarer", det kan være "kopier"

Men godt at du/i gør noget ved det

Godkendelse af svar
Fra : Fonzi11

Dato : 28-02-09 07:33

Tak for svaret ans. Det har været en fornøjelse at "arbejde" sammen med dig under mit spørgsmål.
God weekend!

Kommentar
Fra : ans

Dato : 28-02-09 07:56

Selv tak ... jeg håber, at alle får deres feriepenge

God weekend

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 28-02-09 11:22

I kan i brevet skrive at der skal fremsendes en kvittering for bankoverførslen til Feriegiro - det har hun da mulighed for at lave i samme øjeblik pengene sættes til betaling og kvitteringen kan ovenikøbet mailes til Jer

Kommer til at tænke på en familie fra jeg var barn. Børnene gik på samme skole og var godt forkælet og snobbet - ligesom deres mor. Intet kunne være fint nok for moren. Desværre var deres forbrug finansieret ved at have taget af kassen i grundejerforeningen hvor faren var kasserer - familien måtte flytte og tabte VIRKELIG ansigt da det blev opdagen. Det er ingen kunst at have og bruge penge, når man ikke betaler hvad man skylder.

Held og lykke til jer!

Mvh. ampere