/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Fjerne polish-køkkengulv
Fra : kammanoerup
Vist : 1274 gange
50 point
Dato : 25-02-09 10:42

Hej-
Mit køkkengulv trænger til en grundig rengøring.
Det er noget "linoleum" som jeg har givet polish. Der fandtes engang noget polish fjerner- men det er åbenbart ikke i handel mere!
Hvordan ( ja- knofedt) med hvad får jeg renset det gamle polish af?

V.H. Kamma

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 25-02-09 10:49

I GAMLE DAGE BRUGTE VI BRUN SÆBE, OG TILSATTE EN SKVAT TERPENTIN, MEN DET VED JEG IKKE OM MAN MÅ BRUGE MERE.

VELIGST
AG112

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 25-02-09 13:12

Hej
Du kan stadig købe Polish fjerner, bl.a. her på nettet - men det ser dyrt ud

http://www.google.com/search?hl=da&q=%2B+polish+fjerner&lr=

Accepteret svar
Fra : k_m_s

Modtaget 50 point
Dato : 25-02-09 14:31

Hej

Muligvis kan du få det af med en kraftig blanding grundrens. (Det kommer an på hvilken type Polish det er)

Super Strip er en stærk polish-fjerner der koster 217 excl. moms for 5 liter.

Men nu ved jeg jo ikke hvor i landet du bor.

Hilsen

Kim

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 25-02-09 16:15

Hvis det er linoleum og ikke efterligning, så prøv med en opløsning af sæbespåner. Du kan egentlig også bruge en opløsning af brun sæbe, men det er temmelig barskt ved linoleum. Du ønsker vel ikke at fjerne linolien fra linoleummen, for så er der kun træmel og korksmuld tilbage samt hessian på bagsiden. Jeg har dog selv ved en lejlighed reddet et linoleumgulv og givet det et par års mere levetid Der var brugt alt for skrappe rengøringsmidler, og så var det forsøgt lakeret. Det fik den barske omgang med brun sæbe, tre gange kolde afvaskninger og så en overhældning med koldpresset linolie, der fik lov at ligge en time eller halvanden, inden overskuddet blev tørret af og brændt. Og det blev faktisk rigtig pænt!! Jeg havde fået lov at eksperimentere med det, fordi det ellers skulle skiftes ud. men indtil firmaet flyttede fra bygningen, holdt det fint og så bedre ud end i mange år før. To - tre år kunne jeg følge det.
mvh
pbp
Den der med sæbevand og mineralsk terpentin har jeg hørt om, også med petroleum, men aldrig selv prøvet. Men linoleum skal have linolie og voks for at kvikke op.

Kommentar
Fra : kammanoerup

Dato : 25-02-09 19:47

Hej

I min dybeste kælder fandt jeg en dunk grundrens. På dunken står, at den kan fjerne polish, den prøver jeg i morgen ved dagslys og vender tilbage!

Kamma

Kommentar
Fra : kammanoerup

Dato : 26-02-09 20:45

Hej - vent med at få point, jeg er ikke rigtig kommet ordentligt i gang-

Har problemer med PC

v.h. Kamma

Godkendelse af svar
Fra : kammanoerup

Dato : 01-03-09 11:23

Tak for svaret k_m_s.

Kommentar
Fra : k_m_s

Dato : 01-03-09 15:29

Velbekommen