/ Forside/ Karriere / Erhverv / Udlejning / Spørgsmål
10  katekismus 460
korttids udlejning
Fra : Mille1966
Vist : 5985 gange
100 point
Dato : 25-02-09 08:49

Findes er en Lejekontrakt for korttids udlejning ?
Vi er i den uheldige situation at så med 2 huse, og overvej at leje ud for at få nogen penge i kassen
Vi er lidt bange for lejeloven da den jo kun er lejer til gode.
Det ville jo være surt at hvis vi lejer ud nu og huset bliver solgt om et halvt år
Eller kan man skrive i lejekontrakten at de har 3 mrd til at finde noget andet hvis vi får solgt huset

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 25-02-09 08:55

Du kan lave en tidsbestemt lejekontrakt.

Den kan købes i en boghandel og er en helt almindelig lejekontrakt hvor du bare har indført en dato for lejemålets ophør, en tidsbetemt lejekontrakt må ikke løbe længere end 2 år, og kan IKKE forlænges efter de første 2 år, da lejelovens almindelige bestemmelser så vil træde i kraft.

Men du kan jo sagtens indføre en gensidig opsigelsesfrist på 3 måneder indenfor den fastsatte tidsramme

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-02-09 09:04

Behold det og lej det ud på normale vilkår....

Du for næppe nogen til "at hoppe på" en lejekontrakt for få måneder...

Desuden vil dette forringe huset og gøre det endnu sværere at sælge da korttidslejere absolut vil være ligeglade med tilstanden....

Kommentar
Fra : Mille1966

Dato : 25-02-09 09:11

Glemte en vigtig detalje
Dem er gerne vil leje det er meget hug på at købe det men de står osse med et hus er er til salg pga skilsmidse og vil gerne leje med forkøbsret

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 100 point
Dato : 25-02-09 10:00

Jamen så laver du da bare en f. eks. 1 årig fremleje med ret til fornyelse 1 år mere.....

Kan de ikke sælge deres hus på 2 år bliver det næppe til noget alligevel...

Forkøbsretten kan du indfælde i lejekontrakten....

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 25-02-09 10:14

DER FINDES KUN EN LEJEKONTRAKT TIL UDLEJNING AF BOLIGER,
DEN HEDDER TYPEFORMULAR A, 8.UDGAVE, OG DET ER DEN ENESTE, DER ER RETSGYLDIG.

DU KAN GODT LAVE EN TIDSBEGRÆNSET LEJEKONTRAKT, PÅ OP TIL 2 ÅR MED EN OPSIGELSE FRA LEJERS SIDE PÅ 3 MDR. MEN IKKE MED 3 MDR'S OPSIGELSE FRA UDLEJERS (DIN) SIDE, DU HÆNGER PÅ DE 2 ÅR, HVIS LEJER IKKE VIL FLYTTE, SIGER VORES GRUNDEJER KONTOR, SOM ER SPECIALISTER I LEJEKONTRAKTER.

DET DER MED FORKØBSRET, BETYDER AT DU SKAL FINDE EN TREDIE KØBER, DER ER VILLIG TIL AT SKRIVE UNDER PÅ, AT VILLE GIVE DEN PRIS DU FORLANGER, INDEN DIN LEJER BEHØVER AT TAGE STILLING TIL PRISEN.

NÅR DET SÅ ER I ORDEN, SKAL DU GÅ TIL DEN FØRSTE, DER HAR FORKØBSRET, OG TILBYDE HUSET TIL SAMME PRIS, HVIS HAN SÅ SIGER JA, ER DET OK, ELLERS ER DET DEN TREDIE PART, DER FÅR HUSET.

DET ER MEGET BESVÆRLIG, HOLD DIG LANGT VÆK FRA DEN FORKØBSRET, MAN TROR IKKE DETVIRKER PÅ DENNE MÅDE, MEN JEG HAR SELV PRØVET DET, OG BLEV MEGET FORBAVSET.

MED VENLIG HILSEN
AG112

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-02-09 10:41

Det var dog en afsindig gang vrøvl du der fik fyret af....

Hvad skal parterne dog med en tredie køber hvis de er ENIGE om købet men blot vil udskyde til det "gamle" hus er solgt

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 25-02-09 10:47

TIL REFI

SÅDAN VIRKER LOVEN OM FORKØBSRET, DU KENDER OGSÅ MENNESKER SÅ GODT, AT DU VED, DER SKAL IKKE MEGET, TIL FØR DET HELE KAN GÅ I SKUDDER MUDDER.

SELV OM DER ER EN AFTALE, DER ER NEDSKREVET, ER DET LOVER DER GÆLDER, OG FÅR DEN, DER HAR FORKØBSRET NYS OM DETTE, OG DER KAN VÆRE PENGE AT SPARE, FORDI MAN GERNE VIL HAVE SIT HUS SOLGT NU, OG DET ER SVÆRT AT FINDE EN TREDIE PART, KAN DET JO VÆRE DET BLIVER UDNYTTET.

PRØV SELV AT UNDERSØGE DE NÆRMERE REGLER FOR FORKØBSRET, VED UDLEJNING.

VENLIGST
AG112

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 25-02-09 11:02

Dette er klippet fra Retssal.dk

Citat
Der findes ingen egentlig definition af forkøbsret. Blandt de almindeligt antagne og anvendte er udtryk som en aftale eller lovbestemt ret, som den berettigede kan anvende til at købe en ejendom på aftalte vilkår.
Forkøsbretter må ikke sidestilles med en pligt, og derfor omtaltes de også ofte som optioner. Den potentielle køber kan vælge at gøre sine købsret gældende, når bestemte forudsætninger er opfyldte.

Altå, intet krav om tredjepart.
Forkøsret betyder i praksis blot, at du IKKE må sælge til tredjepart før du har givet personen med forskøsret mulighed for at købe på SAMME BETINGELSER som tredjepart

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 25-02-09 11:14

PÅ SAMMEN MÅDE KAN DEN, DER HAR FÅET FORKØBSRET, VÆLGE AT SIGE NEJ, FØR DER ER FUNDET EN TREDIE PART, OG PÅ DEN MÅDE EVNT. PRESSE PRISEN.

DEN DER HAR FÅET FORKØBSRET, ER IKKE BUNDET AF NOGET, MEN DET ER DEN, DER GIVER FORKØBSRETTEN.

VENLIGST
AG112

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-02-09 11:24

Det er da fuldstændig ligegyldigt i denne situation når parterne er enige

Der FINDES jo IKKE en trediepart.....

Og de to parter kan da til hver en tid annulere en kontrakt HVIS DE ER ENIGE....

Godkendelse af svar
Fra : Mille1966

Dato : 25-02-09 11:24

Tak for svaret refi.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-02-09 11:27

Om du har 10 års opsigelse eller 14 dage er jo underordnet HVIS DE ER ENIGE OM AT OPSIGE AFTALEN kl. 14:00