/ Forside/ Karriere / Job / Ansættelse / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 380
Selv sagt op - understøttelse?
Fra : Larsigne
Vist : 2326 gange
20 point
Dato : 24-02-09 22:31

Håber nogen har indsigt i dette og vil hjælpe?

For 10 måneder siden opsagde jeg mit job af forskellige årsager!

Da jeg er selvforskyldt i min arbejdsløshed troede jeg ikke at det ville ære muligt at oppebære understøttelse.

Jeg er af flere blevet gjort opmærksom på, at det kun er de første 5 uger jeg ikke kan få understøttelse.

Hvis dette er tifældet, hvornår kan jeg så få understøttelse - gerne med tilbagevirkende kraft, da der snart ikke er flere penge på opsparingen.

Håber at en derude kan hjælpe mig og mine 2 børn!

Hilsen Larsigne

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 24-02-09 22:37

Du kan ikke få med tilbagevirkende kraft

Gå straks til arbejdsformidlingen og få dig noteret som ledig.

Medbring din sidste lønseddel, så de kan se hvornår du er stoppet - og har været i karantæne

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 24-02-09 22:38

Du kan få understøttelse tidligst fra den dag du søger det. Så få kontaktet A-Kassen i morgen.

Hvis loven skal overholdes er der ikke mulighed for at give dig understøttelse med virkning fra før ansøgnings tidspunktet.

Hvis man ikke kan lave en hurtig udbetaling til dig vil jeg råde dig til at henvende dig til kommunen og forklare dem situationen. Måske det vil være muligt at give dig hjælp indtil du kan få hjælp fra A-kassen. Eventuelt mod tilbagebetaling.

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 24-02-09 22:41

Du vil ikke kunne opnå dagpenge med tilbagevirkende kraft, først fra den dag du melder dig arbejdsløs i din fagforening/A-kasse.
Og i den forbindelse er jeg bange for, at din karensperiode vil starte fra den dato og 5 uger frem.

Så skynd dig til at snakke med din A-kasse, de vil kunne fortælle dig de aktuelle regler. Derudover skal du også melde ledighed til dit lokale jobcenter.
Normalt kan ledigheden meldes via Internettet, men I din specielle situation tror jeg, at det vil være en stor fordel af snakke med dem pr. tlf. eller endnu bedre, at møde op.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 24-02-09 22:54

Citat
Du vil ikke kunne opnå dagpenge med tilbagevirkende kraft, først fra den dag du melder dig arbejdsløs i din fagforening/A-kasse.
Og i den forbindelse er jeg bange for, at din karensperiode vil starte fra den dato og 5 uger frem.
[/citat]

Ja sådan er det, du har jo ikke stået til rådighed på arbejdsmarkedet. Det er først fra den dag du melder dig arbejdsledig du kan få dagpenge. Da du har været selvforskyldt i din ledighed, skal du "afsone" karenstiden før du kan kan modtage dagpenge.

Læs mere her

http://www.adir.dk/graphics/informationsprodukter/pjecer/2007/03_selvforskyldt_ledig/pdf/Om_at_vaere_selvforskyldt_ledig.pdf

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 24-02-09 22:55

Som andre siger, tag til AF så hurtigt som mulig

jeg hæfter mig ved

Citat
For 10 måneder siden opsagde jeg mit job af forskellige årsager!

Hvis det drejer sig om chikane/mopning e.lign så du måtte sige din stilling op, så kan det godt være du kan få økonomisk hjælp...

Hvis dette er tilfældet, og hvis du har været hos lægen (ved godt det er mange hvis'er) så kan det være du kan få sygedagpenge/understøttelse

Hvis det ikke har noget med ovenstående at gøre, så er der kun muligheden for dagpenge - når du bliver registretet- , og der vil gå ca 1 mdr før du får dagpengene udbetalt - karanstiden har du overstået

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 24-02-09 22:59

Jeg har engang (for år tilbage) opsagt en stilling.... der mødte jeg først hos arbejdsformidlingen
efter karantænes udløb

Jeg kunne jo bevise hvornår jeg var stoppet hos arbejdsgiveren

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 24-02-09 23:07

Til flere:

Arbejdsformidling / AF findes ikke mere. I dag hedder det Jobcenter og er placeret i de enkelte kommuner, men det er ikke Jobcentrer der bevilger/udbetaler dagpenge, men derimod din A-kasse.

Kommentar
Fra : sushjer

Dato : 25-02-09 00:05

Det er kun 3 ugers karantene,

min mand blev aebejds løs i november og fik 3 uger.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 25-02-09 02:41

Spørgsmålet bærer præg af at der mangler helt grundlæggende kendskab til a-kasser.

For det første skal man have betalt til en a-kasse i eet år for at kunne opnå understøttelse, for det andet er der ikke forskel på a-kassernes da staten betaler halvdelen af understøttelsen og dermed også sætter reglerne i samarbejde med arbejdsmarkedes parter.
Og der er heller ikke nævnt om der er medlemsskab, men hvis der var tvivler jeg også på at man kan hæve med tilbageværende kraft hvis man har undladt at søge understøttelse og brugt sparepengene istedetfor.
Godt nok er understøttelse ikke formuebetinget som kontanthjælp, men a-kasserne giver ikke ved dørene, der er jo også en øvre grænse for udbetalingen samt løbetiden, hvis det ikke var tilfælde var a-kasserne nok blevet endnu mere groft udnyttet gennem tiderne.

Kommentar
Fra : Larsigne

Dato : 25-02-09 12:26

Jeg takker jer alle for jeres svar og vil nu registrere mig på jobcentret.
Men jeg kan bare ikke forstå, at jeg ikke kan modtage hjælp med tilbagevirkende kraft,
hvis jeg kan bevise jeg har været ledig siden min selvvalgte opsigelse.
Kontoudskrifter fra bank kan jo dokumentere mine udgifter og indtægter - og hos TOSK kan de jo se at skattekortet ikke har været i brug.

Mvh. Larsigne

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 25-02-09 13:16

Grunden er at loven siger at tingene skal beregnes fra ansøgnings tidspunktet.

A-kassen skal jo også kontrollere at du står til rådighed for arbejdsmarkedet når du modtager understøttelse og kan jo ikke kontrollere med tilbagevirkende kraft.

Kommentar
Fra : Larsigne

Dato : 25-02-09 14:12

Egentlig er det vel også forståeligt nok.
Tak for dit svar Thomas Haugaard.

Larsigne

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 26-02-09 09:53

Hej Larsigne

Det er i reglen jo fair nok at du ikke kan få understøttelse eller dagpenge med tilbagevirkende kraft - de har jo ikke haft mulighed for at sætte dig i aktiveringstiltag såsom jobskrivningskurser, jobsøgning og lignende. Og har du ikke stået tilrådighed for arbejdsmarkedet, skal du ikke have penge som om du havde.

Held og lykke med at finde et nyt og bedre job.

Mvh. Ampere

Kommentar
Fra : Klojs

Dato : 26-02-09 17:39

Helt kort og kontant, så kan du først få dagpenge fra den dato hvor du tilmelder dig jobcentreret. Det kan du gøre online eller ved at møde personligt.

Hvis du gør det online, skal du huske at gemme kvitteringen, for den beviser i a-kassen at du har meldt dig ledig.

Når du så har meldt dig ledig, skal du udfylde alle de papirer som a-kassen skal bruge. Du skal kunne gå max 3 år tilbage (eller tilbage til da du meldte dig ind) i tiden og kunne tælle 1924 timers arbejde. Det skal du dokumentere ved lønsedler. Du skal også vise den sidste kontrakt og opsigelse, da a-kassen skal vurdere om du skal have karantæne. De har nogle klare regler for hvad der er gyldige grunde. Hvis du har sagt op pga feks stress eller mobning, burde du have talt med a-kassen først, da de skal acceptere din opsigelse.

Men start med at melde dig ledig på
www.jobnet.dk

og så ordn papirer til a-kassen i dagene efter. Det haster ikke med at melde sig ledig hos a-kassen.

Og NEJ du får ikke med tilbagevirkende kraft, da du ikke kan melde dig ledig med tilbagevirkende kraft.

Helt helt enig i denne her. Ellers havde jeg gået ledig meget længe

Citat
Det er i reglen jo fair nok at du ikke kan få understøttelse eller dagpenge med tilbagevirkende kraft - de har jo ikke haft mulighed for at sætte dig i aktiveringstiltag såsom jobskrivningskurser, jobsøgning og lignende. Og har du ikke stået tilrådighed for arbejdsmarkedet, skal du ikke have penge som om du havde.

Accepteret svar
Fra : Klojs

Modtaget 20 point
Dato : 26-02-09 17:45

Og ja det er kun 3 ugers karantæne man får fra den dato man er berettiget til dagpenge, dvs den dag du melder dig ledig. Ved dog ikke om de har andre regler når du allerede har gået så længe.

Godkendelse af svar
Fra : Larsigne

Dato : 26-02-09 20:59

Tak for svaret Klojs.