/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Autotrailer?
Fra : ronnib
Vist : 1577 gange
38 point
Dato : 24-02-09 21:23

Skal man ha kørerkort BE for at måtte slæbe en autotrailer eller kan man nøjes med kørerkort B?

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 24-02-09 21:45

du kan da bare kikke på dit kørekort der står der hvad du må

Kommentar
Fra : ronnib

Dato : 24-02-09 21:57

syns ikk rigtigt jeg kan se det nogen steder, altså ved jeg må kører et vogntog på op til en totalvægt på 3500 kg.. mer ved jeg ikk.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 24-02-09 22:09

Du kan læse om reglerner her

http://www.fdm.dk/public/ferie/camping/trailer/

Kommentar
Fra : fusses

Dato : 24-02-09 22:11

Hej

tja der har du så svaret

Du må fører et vogntog optil 3500kg i totalvægt
dvs. bilens + trailerens totalvægt = max 3500 kg

Fusses

Kommentar
Fra : ans

Dato : 24-02-09 22:12

Citat
Kan du af den ene eller anden grund ikke "holde vægten", men overstiger B-grænsen på 3.500 kg, er der ingen anden udvej end at tage et trailerkørekort, der ikke indbefatter en ny
teoriprøve, men blot nogle køretimer og en praktisk prøve.

Har man kørekort kategori B, og en bil hvor størst tilladte påhængsvognsvægt ifølge registreringsattesten overstigen egenvægten + 50 kg, er det en god idé at få ændret registreringsattesten således at største tilladte påhængsvognsvægt svarer til bilens egenvægt + 50 kg. Så glemmer man ikke hvor meget man må trække med bilen på B-kort.

fra mit ovennævnte link.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 24-02-09 23:14

Det er ikke nok, at holde sig under 2500 kg, der er også regler for hvor stor en anhænger en bil må trække, alt efter bilens vægt, og om trailer er med eller uden bremser.

det bedste du kan gøre er, at spørge på den lokale politistation, men på bilens reg. attest står der også hvor meget den må trække

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 38 point
Dato : 24-02-09 23:48

Der er både reglerne om hvad bilen må trække og så om du skal have trailerkortet:

Regler for trailerkørekort:

Med et kat. B kørekort gælder følgende:
Trailerens totalvægt (egenvægt + last) må ikke overskride bilens egenvægt + 50 kg, og det er når traileren er m/bremse. Overskrider totalvægten på traileren bilens egenvægt + 50 kg kræver det et trailerkort.

http://www.sikkertrafik.dk/b1553e80/base/164e3e80/GSID/10556324

http://www.sikkertrafik.dk/b1553e80

Regler for BILEN ...synsfri sammenkobling:

Bilen må aldrig trække et påhæng som har en faktisk totalvægt der er større end den største tilladte totalvægt for påhængskøretøj. (det er det tal der er angivet på bilens registreringsattest)

Regler for påhængets største totalvægt:

1: Påhængets største totalvægt må aldrig overstige de vægtgrænser som bilfabrikanten og fabrikanten af træktøjet har fastsat (ses i bilens instruktionsbog eller oplyses i synshal ved at oplyse bilmærke og typegodkendelseskoden....koden findes på registreringsattesten)

2:

Vægten af et påhæng uden driftbremse må aldrig udgøre mere end 50 % af den trækkende bils tjenestevægt og maksimalt 750 kg)
(Hvis du eks. har en bil der vejer 900 kg...må den maks køre med et påhæng uden driftbremser der har en tilladt totalvægt på 450 kg)

3:

Vægten af et påhængskøretøj med driftbremse må aldrig overstige den trækkende bils tilladte totalvægt

(det punkt er ikke særlig aktuelt, da det er yderst sjældent, at en bil kan godkendes til at trække mere end dens egenvægt...undtagelsen er eks. 4hjulstrækkere)

Og så kommer punkterne om påhæng og hvornår der skal kørekort til samme:

1: Hvis påhængets TILLADTE totalvægt overstiger bilens egenvægt + 50 kg

2: Hvis bilens TILLADTE totalvægt og påhængets TILLADTE totalvægt tilsammen overstiger 3500 kg

(og her gælder ikke reglen om, at "hvis bare man ikke læsser for meget i en trailer" men det der står på registreringsattesten.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 24-02-09 23:49

Nu ved jeg ikke hvilken bil du har, men det er de færreste biler (alm. personbiler) der lovligt kan trække en autotrailer

Kommentar
Fra : alka

Dato : 25-02-09 07:28

En autotrailer har altid bremser. Du må godt køre med en tom autotrailer når der IKKE ER LAST PÅ, med mindre du køre i en Fiat 500!

Da en autotrailer som oftest må laste min. 1.200 kg og opefter, skal der som regel en stor firehjulstrækker/kassevogn til, da det er min 2.000 kg og opefter traileren vejer med last på.
Herudover kommer kørekortreglerne som ans skriver om, så som udgangspunkt skal du nok forvente, at du skal have B/E kørekort!

Kommentar
Fra : dova

Dato : 25-02-09 07:46

Alka...

Citat
Du må godt køre med en tom autotrailer når der IKKE ER LAST PÅ

Nej....der er forskel på TILLADT totalvægt og FAKTISK totalvægt (faktisk totalvægt er trailer + det der er læsset på den)

Og så kommer punkterne om påhæng og hvornår der skal kørekort til samme:

1: Hvis påhængets TILLADTE totalvægt overstiger bilens egenvægt + 50 kg

2: Hvis bilens TILLADTE totalvægt og påhængets TILLADTE totalvægt tilsammen overstiger 3500 kg

og her gælder ikke reglen om, at "hvis bare man ikke læsser for meget i en trailer" men det der står på registreringsattesten.

Faktisk totalvægt gælder når der er tale om hvad bilen må slæbe lovligt....men ikke om der skal trailerkort til, der er det de opgivne tilladte totalvægter der gælder....om så traileren er tom

Kommentar
Fra : rocoolsen

Dato : 25-02-09 12:20

Selv Politiet er i tvivl. Så brug dovas, http://www.sikkertrafik.dk/b1553e80. Den er 112%

Kommentar
Fra : muldvarp1

Dato : 25-02-09 13:37

dova

Eksempel

Hvis bilens registreringsattest fortæller at påhængskøretøjets maksimale totalvægt er 1.200 kg, og bilens egenvægt + 50 kg** er 1.250 kg, ja så kan du køre med et almindeligt kørekort Kategori B.

Når reglen er opfyldt, betyder det også, at du kan køre med et påhængskøretøj, som har en totalvægt på f.eks. 1.500 kg. For det fremgår af bilens registreringsattest, at bilen maksimalt må trække 1.200 kg. Men det betyder så samtidigt, at påhængskøretøjets egenvægt + last ikke må overstige 1.200 kg

Dette er "sakset" fra dit eget link,hvordan skal så det forstås ??

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 25-02-09 16:58

Hvis man har E så må man GERNE køre med en trailer med en tilladt totalvægt højere end hvad bilen må køre med.... MEN FAKTISK totalvægt må jo ikke overstige det BILEN må køre med!!!

Har man ikke E så må man køre med en trailer med en TILLADT TOTALVÆGT på bilens Egenvægt plus 50kg!! HVis bilen må!

Godkendelse af svar
Fra : ronnib

Dato : 25-02-09 18:10

Mange tak for dit svar dova jeg ligger og fræser rundt i en dejlig stor grand vitara for tiden :)