/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Psykologi / Spørgsmål
10  dova 460
Psykisk terror?
Fra : hendeselv88
Vist : 669 gange
20 point
Dato : 24-02-09 13:01

Hej.
Jeg håber der er nogen der vil svare på det jeg skriver om som evt ved noget om hvad man skal gøre.
Jeg mødte min x kæreste for 4 år siden ca. vi har haft det godt i den tid vi har været sammen.
vi gik fra hinanden da jeg fandt ud af nogel ting om ham..
Men efter noget tid begyndte han og skulle låne penge hele tiden, til ting hvilket jeg troede var sandt.
Da vi gik fra hinanden for over 1 års tid siden, begyndte han og tvinge mig til og låne ham penge konstant.. Ikke bare 200kr. Jeg skulle låne ved såkaldte "lånehajer". Det var større beløb som jeg ikke lige vil komme ind på. Hvis jeg ikke gjorde som han sagde truede han mig med at han ville ringe til min mor og fortælle hende nogle ting om mig som jeg ikke lige synes vedkommer hende (ikke noget "farligt).
Men jeg synes ikke min mor skal vide at jeg skylder penge.
Hvis så jeg ikke låner ham penge bliver han ved med og true med og ringe til hende.

Er det penge afpresning?
Hvad skal man gøre?
Føler det er en slags psykisk terror, jeg føler mig "tvunget" til og gøre det for ellers ved jeg hvad der sker.. Og det er ikke sjovt og være igennem.

Hvad skal/kan man gøre ved dette?
Håber i vil hjælpe

Accepteret svar
Fra : jeb3

Modtaget 30 point
Dato : 24-02-09 13:08

Du skal gå til politiet NU

Godkendelse af svar
Fra : hendeselv88

Dato : 24-02-09 13:10

Tak for svaret jeb3. men kan de gøre noget ved det?

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 24-02-09 13:11

Fortæl din mor ALT.
Fortæl ham, at han kan rende og hoppe.
Drop al kontakt med ham.
Gå til politiet, hvis han truer.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-02-09 13:35

Først fortæller du din mor alt................uden at pakke det ind.
Så melder du det til politiet at han truer dig...................det er vigtigt at du insistere på at få optaget rapport, som du får en kopi af.

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 24-02-09 13:59

Jeg tror du er så gammel, så du måske ikke lige behøver at fortælle din mor alt.

Og det er ganske forståeligt, hvis ikke du har lyst til det.

Hvis det var mig, ville jeg tage evt. beviser, lave et regnskab over beløbene og ikke mindst: hvem er pengene lånt af!!! (Den slags er nemlig også ulovligt - de vil elske at få navne på lånehajerne - du er nemlig ikke den eneste "kunde" de har).
Og så ville jeg gå til politiet - med det samme. Og få lagt sag an.
(Du kan søge fri retsproces)

Det er strengt ulovligt og strafbart, det din x foretager sig.

Tror du han virkelig vil gå til din mor?

Det nævner du self. også til politiet. En trussel.

Så tag DEREFTER en snak med din mor.
Du behøver ikke at gå i detaljer, bare forklar, at du for at beskytte hende, har "kørt med" på legen, og at det var en fejl, der er rettet op på nu.
Du er nødt til at have noget støtte i baglandet.

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 24-02-09 14:02

Jeg ville uanset alder fortælle "mor" alt.
Så har han intet at true med.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 24-02-09 14:03

Gør som de ovenstående har beskrevet det.Det kan godt være en "hurdle",du lige skal over.
Men du vil få det meget bedre bagefter.
Det kan jo ikke passe,at de kriminelle hvergang skal trække det længste strå.

Held og lykke.

VH.Mosebaek.

Kommentar
Fra : Luke2000

Dato : 24-02-09 14:03

Ja, det er pengeafpresning.. Meld det til Politiet.

Sæt dig ned med din mor og fortæl hende om det, fortæl selv de ting som han evt ville kunne sige. Det er da ubehageligt men sådan er der så meget.

Politiet ville sikkert kontakte ham, han vil nægte og det vil være svært at få en sag ud af det der er forgået.

Få et program til din tlf der kan optage samtaler, hvis han ringer igen kan du optage det og håbe at han "taler over sig".

Held og lykke med det.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 24-02-09 14:05

Jeg ville følge jeb3's "vej".

Og det kan kun gå for langsomt!

Ham ekskæresten er vist ikke så knøv, som han selv tror

Hanne

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 24-02-09 14:12

Citat
Det er strengt ulovligt

Jeg troede at når noget var ulovligt , så var det bare det, men der findes måske forskellige kategorier?? Straffes det så forskelligt, hvis det er mindre strengt ulovligt?

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 24-02-09 14:12

Den slags mennesker har magten, fordi vi lader dem have den.

Det vil aldrig stoppe, før DU stopper ham.

Og helt ærligt.... ville du ikke nyde at se ham bag tremmer :)

Kommentar
Fra : hendeselv88

Dato : 24-02-09 14:18

tak for jeres hjælp
jeg er snart 21 så i ved det :)
Jeg har gemt nogle samtaler over msn på min pc som bevis. jeg har lånepapirene endnu som bevis. på min netbank har jeg bevis på der er overført samtlige beløb til ham

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 24-02-09 14:34

Jamen sødeste ven.

Du har alle de beviser du har brug for.

Politistationen har åben.

Afsted det går ven.

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 24-02-09 15:39

Hvorfor må jeg ikke få at vide, hvad mindre strengt ulovligt vil sige

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 24-02-09 15:46

Tja... strengt ulovligt er ikke hverken mere eller mindre :)

Men en talemåde.

Men ser man bogstaveligt på det, er der jo altså ting, der dømmes som om det er mindre strengt.

Hvis du voldtager en pige får du måske et par mdr. Hvis du voldtager den ene af dine køer, mister du retten til at have dyr (måske dit levebrød?) samt får en kæmpe bøde.

Klapper du en mand nogle på låget - brækker et par tænder, arme osv, er det ikke så ulovligt, som hvis du bedrager samme mand en masse penge.

Så jo - noget er vel mere strengt ulovligt end andet. I hvert til fælde, hvis man ser på strafudmålinger.

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 24-02-09 17:14

du sku da også en idiot du låne penge hos en lånehaj.

Kommentar
Fra : Annela

Dato : 24-02-09 20:58

"Jamen sødeste ven.

Du har alle de beviser du har brug for.

Politistationen har åben.

Afsted det går ven."
HELT ENIG - Du er ikke tabt bag af en vogn - brug det, gør digselv og sikkert også mange andre den tjeneste. Du skal ikke for altid leve under det præs