/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Fiat`en vil ikke starte.
Fra : brinkland
Vist : 2446 gange
200 point
Dato : 24-02-09 03:44

Hej Alle.

Skulle starte fiat`en her forleden og glemte at træde koblingen ned, mens den stod i gear.
Så bilen rykkede sig en smule.
Herefter ville den ikke starte.

Selvom jeg nu ikke træder på koblingen og starter mens den står i gear, kommer der ikke engang et lille ryk i bilen.

Når jeg drejer tændningsnøglen, kommer der lys i instrumentbrætet og lys i lygterne.
Ellers sker der ikke noget.

Har tjekket diverse sikringer i motorrummet og de ser fine ud.

Så er der nogle der har gode råd om hvad, der nu er gået i stykker.

/

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 24-02-09 07:01

Prøv at sæt den i gear, og skub den frem og tilbage, sæt den i frigear, og prøv at start den igen.

Hvis det ikke hjælper, så skal du have rep./kontrolleret din starter - det kan du ikke selv -

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 24-02-09 07:03

Det lyder som om din starter sidder fast, derfor ovennævnte "øvelse"

Kommentar
Fra : dova

Dato : 24-02-09 09:05

Citat
Når jeg drejer tændningsnøglen, kommer der lys i instrumentbrætet og lys i lygterne.

Hvad så når du drejer nøglen helt om for at starte...er der så stadig lys i instrumenter eller bliver det helt svagt/forsviner.....hvis lyset forsvinder, er der ikke nok strøm på til at drive starteren rundt.

Hvis der er nok lys på, kan det være startrelæet der hænger....så plejer det dog at gi et klik fra starteren....prøv at slå forsigtigt på startrelæet og starteren nogen gange, og se om det så går løst.

Eller er der en anden mulighed, nemlig at det ryk det gav da du forsøgte at starte mens bilen har stået i gear, har ødelagt noget ved tandremmen/remmen sprunget/hoppet af, sådan at motoren sidder fast nu.

Citat
Selvom jeg nu ikke træder på koblingen og starter mens den står i gear, kommer der ikke engang et lille ryk i bilen

Hvorfor prøver du ikke at starte mens bilen står i frigear?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 24-02-09 09:49

Citat
Eller er der en anden mulighed, nemlig at det ryk det gav da du forsøgte at starte mens bilen har stået i gear, har ødelagt noget ved tandremmen/remmen sprunget/hoppet af, sådan at motoren sidder fast nu

En tandrem/remmen hopper ikke "bare" af fordi bilen bliver startet i gear.

Hvis du kan skubbe frem eller tilbage i 2. eller 3. gear er der intet galt med motoren

Starteren i en Fiat tåler ikke de store belastninger.

På starteren er der to ledninger, en meget tyk der er spændt fast med en møtrik som går op til
batteriet og der en tynd ...pil den tynde af - sæt en prøvelampe på - få en til at dreje nøglen - lyser prøvelampen ikke er din ratlås røget. Lyser prøvelampen - pil starteren ud og få skiftet/rep.

tidl. Fiatmekaniker

Kommentar
Fra : dova

Dato : 24-02-09 12:21

Citat
En tandrem/remmen hopper ikke "bare" af fordi bilen bliver startet i gear

Det ka' den faktisk godt gøre...

Kommentar
Fra : dova

Dato : 24-02-09 12:25

Citat
Starteren i en Fiat tåler ikke de store belastninger

Der er INGENTING i en Fiat der tåler de store belastninger.....

Accepteret svar
Fra : EA_HS

Modtaget 200 point
Dato : 24-02-09 12:50

du har højest sandsynligt brændt startmotoren af, (selvstarteren),..
enten er kullene ødelagt, eller ankerets kobberviklinger,
forsøg på at starte / slæbe bilen i gang med selvstarteren, er ”hård kost”
(kræver enormt meget strøm (amp.)

hvis du er heldig, har der været en dårlig forbindelse til startmotoren,
enten plus ledningen (rød) eller stelforbindelsen (startmotoren ikke fastspændt)

prøv i evt. første omgang om du kan skubbe bilen i gang,..
og tjek,.. efterspænd ledningsforbindelser + startmotor,

en ombytnings startmotor koster ca. 600 – 1000 kr.
(hvis du selv monterer den)

http://www.thansen.dk/search.asp?c=2452759360&inputsearchtext=startmotor&inputmaingroup=ALL

Kommentar
Fra : brinkland

Dato : 24-02-09 12:57

Takker for de mange svar.

Vil når jeg møder på arbejde, kigge på om remmen er hoppet af.
Og skubbe den frem og tilbage i 2-3 gear.

Har haft startkabler på den, det var ikke batteriet.

Så det er nok starteren, der er stået af.

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 24-02-09 18:27

Og hvis du beslutter dig for selv, at udskifte starteren, skal du endelig huske, at frakoble batteriet som det allerførste. Dernæst adskiller du forbindelserne på starteren og efterser kabelskoene for korrosion - om nødvendigt udskiftes de dårlige, og til sidst boltene der holder starteren.
Samling er selvsagt i modsat rækkefølge, men vær omhyggelig med, at starteren sidder korrekt, inden du tilspænder den for alvor - og den SKAL spændes solidt.

Kommentar
Fra : brinkland

Dato : 25-02-09 00:28

Har nu fået den transporteret ned til en mekaniker, som kigger på den i morgen Onsdag.
Han er temmelig sikker på, at det en stel forbindelse der er gået.
Men som sagt kigger han først på den i morgen.

Godkendelse af svar
Fra : brinkland

Dato : 25-02-09 17:13

Tak for svaret EA_HS.