/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Børn / Spørgsmål
10  jeb3 1067
i gamle dage ved fødsel
Fra : mangorossa
Vist : 5354 gange
300 point
Dato : 23-02-09 23:35

Når en fødsel gik igang i gamle dage, og vi taler her om hjemmefødsler før 1950, hører man ofte: kog vand og varm håndklæder! Håndklæderne kan jeg godt regne ud hvad skal bruges til, men hvad med det kogende vand??? Eller kogte vand?

Jeg søger ikke gætterier, men fakta

Kommentar
Fra : dova

Dato : 23-02-09 23:43

Til at vaske mor og barn, og til hjælperne at vaske hænder ...kogningen for at fjerne evt. bakterier....

Kommentar
Fra : dova

Dato : 23-02-09 23:45

Hov, kom til at sende for tidligt.

Dengang regnede man med, at nyfødte var meget sarte og derfor skulle håndteres så sterilt som muligt..
Og derudover var det utænkeligt, at moderen fik barnet overrakt før det var vasket grundigt af og svøbt.

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 23-02-09 23:46

ok..ser lige om der er andre forslag

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 24-02-09 00:29

Det er for at koge barnet ihjel hvis nu det skulle vise sig at være en spasser... eller endnu værre en neger.

Ej jeg tror sku også bare der skulle bruges noget vand til at tørre blod og slim af og af det skulle koges for at dræbe bakterier i vandet bare for en sikkerheds skyld.

Ja det fik du det, gætterier sådan er livet der er ikke noget absolut svar.

Accepteret svar
Fra : HelleBirgitte

Modtaget 300 point
Dato : 24-02-09 07:02

Ja det var kendt at god hygiejne var en nødvendighed, også for at undgå den såkaldte Barselsfeber, som førhen kostede mange kvinder livet. Her kan du læse om Barselsfeber

http://www.ssi.dk/sw3329.asp
http://www.jordemoderforeningen.dk/index.dsp?page=2582

Faldt over denne beretning om "mormors fødsel i 50 erne" - der står ikke så meget om hygiejne - men sjovt at læse beretningen.

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 24-02-09 07:03
Kommentar
Fra : alka

Dato : 24-02-09 07:31

Gamle dage? Ak ja - jeg føler mig nu ikke gammel mangorossa, selv om to af vore tre drenge er født hjemme.

Vores to førstfødte er begge hjemmefødte. Jordmoderen var 72 år gammel, og rystede på hænderne - lige indtil fødslen vari geng, så var hun fuldstændig rolig og proff.

Når der skulle bruges varmt vand, så var der altså ikke tale om flere hundrede ltr. Et par kedler, så var det det. Nu det med, at der skulle varmes vand hører den tid til, hvor der ikke kom varmt vand ud af hanerne.

Ved vores to fødsler, kunne vandet fra hanerne godt bruges. Vandet blev brugt til at vaske barnet i det indkøbte børnebadekar, samt at vaske moderen - det var bare det. Jordmoderen kunne bruge håndvasken til at vaske hænder i.

Iøvrigt, da efterbyrden (moderkagen) kom, bad hun mig om, at hente en spand, hvor hun smed den ned i - efter hun havde undersøgt den, så kunne jeg går over i skoven og grave den ned! Som sagt så gjort. Min kone fik en engangsmaske over næse/mund. lægen kom lidt kloroform på masken, så hun kunne bedøves på den måde.

Ak ja, der er løbet meget vand i åen siden. Hjemmefødsler er iøvrigt ved at komme på mode igen!

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 24-02-09 23:33

Ja der er sket meget på ganske kort tid. Der er ikke noget at sige til at vi somme tider glemmer hvordan det var engang.
Alka, tak fordi du mindede mig omdet og nej, jeg synes bestemt heller ikke du er gammel *G*

Godkendelse af svar
Fra : mangorossa

Dato : 24-02-09 23:33

Tak for svaret HelleBirgitte.

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 25-02-09 06:33

Selv tak