/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Undertag ved efterisolering
Fra : gibler
Vist : 1685 gange
20 point
Dato : 23-02-09 09:45

Kan man konstruere et undertag indefra uden at skifte lægter og tagsten ?
Hvordan ?

Accepteret svar
Fra : bennymanden

Modtaget 30 point
Dato : 23-02-09 09:55

Nej gibler - det kan man ikke !
Een af ideerne med et undertag er, at det er fuldstændig tæt, d.v.s. at det ikke gennembrydes af f.eks. spær og lægter - det er kun ved inddækninger omkring ovenlysvinduer, taghætter og skorstene der er "hul" igennem undertaget, og også her er det lavet på en helt speciel måde.
Hvis et undertag skal opfylde funktionen, så skal det ligge lige under selve taget, og ovenpå isoleringen.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 23-02-09 10:32

Jeg fik for en del år siden sat et "undertag" op under et uisoleret tag, der var frit tilgængeligt, idet der var isoleret op mod det ubeboede tagrum.
Undertaget blev sat op med lister sømmet ind i spærene, men dækkede så ikke over selve spærene. Det betyder, at hvis der kommer en utæthed ved spærene kan vandet løbe ned af spærene, så det er ikke den ægte vare, heldigvis virkede det alligevel

Men hvis der er isoleret under taget, kan man selvfølgelig ikke lave et undertag på den måde, så skal isoleringen som minimum fjernes, og jeg kan levende foretille mig, at forsikringsselskabet vil afvise skader som svamp el. lign. i taget, fordi konstruktionen ikke er korrekt.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 23-02-09 18:35

der findes ingen lette løsninger der duer. det er bare af med taget og så i gang. når du laver undertag skal du også have klemlister på, så du skal have lægterne af også.

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 23-02-09 19:13

gibler

og husk såfremt du piller de eksisterende taglægter skal der monteres nye T1 godkente taglægter med en dim. på 38 x 73/76 mm

per

Godkendelse af svar
Fra : gibler

Dato : 25-02-09 19:52

Tak for svaret bennymanden.
Du har helt ret.

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 25-02-09 22:57

selvtak gibler - glædeligt når man kan hjælpe nogen, eller bidrage med lidt viden ........