/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Hjælp til Jamie Oliver pande
Fra : bassenborg
Vist : 10005 gange
100 point
Dato : 22-02-09 20:25

Jeg fik en Jamie Oliver stegepande (med slip-let og rød plet i midten) sidste år til Fars dag.
Den er langsomt blevet til en hæng-i pande, i stedet for en slip-let pande.
Det er lige meget hvad jeg steger, så brænder det fast i bunden af panden, også når jeg bruger fedtstof.
Den røde spot i midten af panden, bliver heller ikke rød mere.
Jeg har altid kun brugt plastik og træ-redskaber, og den er enten blevet vasket med børste eller den bløde side af en svamp.

Er der nogen der har været udsat for det samme, eller har en løsning på mit problem?

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 22-02-09 20:28

Citat
Den røde spot i midten af panden, bliver heller ikke rød mere
... den skulle også gerne forsvinde sig

ps.. det er ikke en god ide at stege over kraftigt blus - bare en reminder - og det er måske grunden

Kommentar
Fra : bassenborg

Dato : 22-02-09 20:52

Den røde spot er aldrig rød mere

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-02-09 21:09

Den er SLIDT OP

Pander holder ikke evigt

Kommentar
Fra : akle

Dato : 22-02-09 21:09

Uanset om det drejer sig om en Oliver pande eller ej, så gælder følgende;
Lad ALTID stegepanden varme LANGSOMT OP, max på halv blus I begyndelsen.
Gør stegepanden ren efter brug i kun varmt vand, gerne koges op i panden.
Tør panden og fedt den ind i olie, gerne majs eller raps olie. Lad dette virke til panden tages i brug næste gang.
Samme fremgangsmåde hver gang.
MVH Akle

Kommentar
Fra : bassenborg

Dato : 22-02-09 21:53

Jeg synes det er utroligt en pande til den pris ikke kan holde længere, eller skal være så besværlig at bruge. Jeg tror jeg vil prøve at reklamere over den, om ikke andet, så for at Red-spot ikke virker mere. Den er trods alt ikke mere end 10 måneder gammel.

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 23-02-09 01:25

Jeg har også sådan en lille tefal teflon pande.
Jeg har aldrig brugt den røde prik idet jeg ikke forstod hvad den skulle bruges til.
Jeg syns stadig min virker fint nok jeg bruger den dog ikke så tit.

Vasker du den medopvaskemiddel ? fordi jeg har hørt det ikke skulle være godt.

Accepteret svar
Fra : AG112

Modtaget 100 point
Dato : 23-02-09 07:35

DET ER JO IKKE OLIVER SELV, DER PRODUSERE PANDEN, MEN ET GANSKE ALMINDELIGT METALVAREFIRMA FIRMA, DER OGSÅ LAVER PANDER AF UTALLIGE ANDRE MÆRKER.

DER ER INGEN AF DISSE SLIPLET PANDER DER HOLDER I LÆNGDEN, DOG ER DER NOGLE DER GIVER 5 ÅRS GARENTI.

DET ER BESTEMT IKKE MENINGEN, AT EN PANDE KUN SKAL HOLDE 1 ÅR, DET KAN DU ROLIGT REKLAMERE OVER.

DET ER JO NAVNET DER SÆLGER PANDEN IKKE KVALITETEN, DEN ER AKKURAT LIGE SÅ GOD ELLER DÅRLIG, SOM DE ANDRE SLIP LET PANDER, BORTSET FRA DEN RØDE PLET, DET ER JO FOR AT DEN SKAL VÆRE ANDERLEDES.

SÅ AF STED TIL DET STED DEN ER KØBT, SÅ SENDER DE DEN NOK IND TIL FIRMAET, SOM BYTTER DEN OM.

HELD OG LYKKE
VENLIGST
AG112

Kommentar
Fra : Desimule

Dato : 23-02-09 07:37

Jeg har haft flere af de pander med rød spot i midten. Ikke Jamie Oliver, men dog Tefal. De har alle holdt MEGET længe. Jeg bruger altid opvaskemiddel og en blød børste, og det giver ingen problemer. Det er ikke nødvendigt at smøre den med olie efter brug.

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 23-02-09 08:40

Vedr. den røde prik - klag.

At maden hænger fast, kan sagtens være, hvis du har brugt sæbe.

Prøv at dække bunden af 1 cm alm. salt.
Sæt panden på halv varme 15 minutter.
Skru op på fuld blus i 15 minutter.
Skyl Panden og smør madolie på, og lad den stå til næste gang.

Det virker i hvert til fælde på støvejernspander.

VASK PANDER OG GRYDER AF MENS DE ER VARME I VARMT VAND - ALDRIG SÆBE

Kommentar
Fra : myes

Dato : 23-02-09 15:51

Nu har jeg hørt den så mange gange den der med ikke at bruge sæbe, hvor stammer det fra? Nu har jeg spurgt i flere butikker og fået samme svar hver gang. Det med ikke at bruge sæbe er en skrøne, alle pander teflon eller ej, skal vaskes af i sæbe, så undgår man blandt andet bakterier, men også at en smule gammelt olie/stegefedt skulle brænde sig fast i panden. Men en pande må for alt i verden ikke bare bankes op for fuld tryk på blusset/varmen fra starten, det skal foregå langsomt.
Hvis den har fået for høj varme for hurtigt, så kan den røde plet godt blive ødelagt.
Hvorfor det hænger i kan jeg desværre ikke lige svare på.
Har selv haft en pande med Jamies navn på og de er nu nogle gode pander, men også bare rigtig god reklame for Tefal. Det gør ikke nødvendigvis panden bedre. (garanteret ham Jamie ikke en gang selv bruger dem.. )

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 23-02-09 19:05

Når du køber en dyrere pande står der fx altid den der med sæben. INGEN SÆBE!

Ellers er det skam mange kloge kogekoners fif. INGEN SÆBE.

Egne erfaringer? jo da. Når ungerne har haft sæbe på panden hænger frikadellerne i. INGEN SÆBE.

Kommentar
Fra : bassenborg

Dato : 23-02-09 20:04

Jeg har lige fundet "brugsforvirringen", og der står: Rengør panden med varmt vand og opvaskemiddel med en børste eller svamp. Brug ikke en slibende svamp.
Det er sådan jeg har gjort hele tiden, så jeg prøver at tage den med til butikken.

Godkendelse af svar
Fra : bassenborg

Dato : 24-02-09 22:02

Tak for svaret AG112.

Jeg prøver at reklamere.

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 24-02-09 23:10

SELV TAK BASSENBORG.

HELD OG LYKKE MED REKLAMATIONEN.

VENLIGST
AG112