/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / Andet multimedie / Spørgsmål
10  miritdk 2644
Kopiering fra VHS til DVD
Fra : granner01
Vist : 3277 gange
300 point
Dato : 22-02-09 19:54

Jeg har en maskine stående, Magnum DVD res/VCR 3300, DVD R/VCR.
Den kan kopiere fra videobånd til DVD og omvendt. Kan kun bruge +R.

Nu har jeg kopieret et videobånd over på DVD og det gik fint. Det kan sagtens vises, men men, der er ingen lyd på. Jeg har læst brugervejledningen igennem 3 gange og kan ikke gennemskue hvad der er galt.

Er der nogen her på Kandu som kan hjælpe?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 22-02-09 19:59

det må være en maskine af ældre dato
hvis den kun kan læse + dvd

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 22-02-09 20:23

Jeg har lånt den af min nabo og den er 2 år gammel.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 22-02-09 21:06

Er der lyd i det hele taget ?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-02-09 21:19

Der er nu ikke noget underligt i at den bruger +skiver - det gør flere af den slags modeller.....

Derimod lyder det besynderligt at der ikke er lyd på da dette foregår fuldstændigt automatisk....

Så enten er maskinen defekt eller der ER lyd på, men du får det (af en eller anden årsag) ikke frem ved afspilning....

Prøv DVDen i en anden maskine....

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 22-02-09 22:03

Refi
Der er ingen lyd, heller ikke på en anden maskine. Men nu har jeg studeres vejledningen endnu en gang og måske er den ikke afsluttet på den rigtige måde.
Jeg laver en ny i morgen, det tager jo sin tid, men jeg vender tilbage i morgen aften.

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 300 point
Dato : 23-02-09 01:23

Jeg tror ikke at den manglende lyd skyldes manglende afslutning. Hvis der var noget galt med afslutningen ville du heller ikke kunne spille billeddelen.

Der findes to forskellige lydsystemer til vhs bånd. Den oprindelige hvor der ligger et lydspor i kanten. fuldstændig samme teknik som på en almindelig gammeldags kasettebåndoptager.

Den anden måde er med lyd indspillet med en teknik med roterende hoveder ligesom billeddelen. Det bruges på nyere maskiner med hi-fi stereo.
Ved gengivelse skal man på vhs afspilleren indstille hvilken man vil bruge eller med automatisk omstilling. Din afspilledel kan være indstillet til det forkerte i forhold til de eksisterende bånd.

Når de fleste ikke bemærker den slags er det fordi de bruger samme maskine til optagelse og gengivelse. Så vil begge indstillinger virke. Den nye teknik giver bedst lyd og er den eneste der duer til surround.

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 23-02-09 08:42

Hmm..

Jeg har bare brug for er, der vil kopiere for mig.

Overvejede at investere i udstyret selv, men har kun nogle få hjemmevideoer tilbage.
Så er udstyret for dyrt.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-02-09 09:35

Den med forkert afslutning tror jeg nu heller ikke på - så havde du slet ikke kunnet se noget.....

Disse maskiner er så "idiotsikrede" at det næsten er umuligt at lave fejl...

Du kunne gøre et forsøg med at "spole" VHSkasetten HELT igennem (frem og tilbage) INDEN kopieringen...

Bånd har det med at blive spolet forskelligt fra maskine til maskine og dette kan give forstyrrelser af forskellig art.

Ved at spole det igennem inden kopiering bliver det tilpasset netop den maskine....

Det er et forsøg - men det er hurtigt prøvet om det hjælper - og da du bruger RW skiver er det jo bare at slette dem igen hvis det ikke virker....

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 23-02-09 14:40

Jeg har spolet båndet frem og tilbage på maskinen, det var det første jeg gjorde. Og jeg har købt nye DVD skiver ikke RW, og det gør ikke noget at der ryger et par stykker i forsøget.

I manualen kan jeg ikke se at man kan indstille hvilket lydspor man skal vælge. Men jeg vil gå ind og prøve mig frem.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 23-02-09 18:18

Citat
Jeg har bare brug for er, der vil kopiere for mig.

Overvejede at investere i udstyret selv, men har kun nogle få hjemmevideoer tilbage.
Så er udstyret for dyrt.

og hvor kommer du ind i spørgsmålet ? ? ?

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 23-02-09 23:10

Teil :

Citat
og hvor kommer du ind i spørgsmålet ? ? ?

tre indlæg oppe kl. 08:42

Kommentar
Fra : janik

Dato : 23-02-09 23:26

jeb3 må jeg spørge hvor ilandet du bor for jeg kan godt lave en kopi til dig??

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 24-02-09 11:46

Sønderjylland...

Teil - Jeg kommer bar ind i spørgsmålet, da jeg synes det var lidt relevant.
Det er jo da en mulighed fremfor at investere i en masse udstyr selv, og at skulle kloge sig i noget, der måske ville ende i noget rod.
Jeg hører faktisk til dem, der siger, det her kan jeg ikke.. det interesserer mig ikke at vide, hvordan det foregår. Det er der andre der gør.
Til gengæld ved jeg så meget andet.

Det er vel idéen med Kandu - ikke?

Jeg læste simpelthen spørgsmålet, og skrev hvad jeg tænkte :)

Godkendelse af svar
Fra : granner01

Dato : 25-02-09 19:07

Tak for svaret transor. Jeg har spillet videobåndet over på et nyere videobånd og derefter optaget det på DVD, så nu er der lyd på DVD'en. Det var altså lydsporet på det gamle bånd der var lidt uro på.

Kommentar
Fra : pjkandu

Dato : 18-02-16 18:40

ang lyd kan det også være scartstikket ikke helt er på plads sådan var det ved mig