/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Gasbeton
Fra : morkaren01
Vist : 5064 gange
100 point
Dato : 22-02-09 17:40

Hej
Er ved at udskifte døre, karme, kontakter m.v. Væggene er af gasbeton, og der er faldet nogle stykker af, i forbindelse med at karme m.v. er brækket ned.

Hvad kan jeg bruge til at fylde hullerne ud med. Kan jeg købe noget færdigblandet??? Og er det nemt at gøre selv???

Rolig nu, har håndværkere til at brække ned og sætte op, men det gjorde ikke noget hvis jeg selv kunne være lidt med (det er gratis)

Venter med spænding

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 22-02-09 17:59

vær lige obs på at hvis du skifter karmene så må kontakterne IKKE sidde i (karmen/panelerne/indfatningen) igen men skal flyttes ud i væggen i indmuringsdåser www.sik.dk kan du finde lov om el-installationer.

nu er det jo et spørgsmål hvor stor huller med grovpuds eller betonmix kan bruges og efter rep. med sandspartel eller finpuds.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 22-02-09 18:25

Du kan bruge færdigblandet mørtel, husk at forvande gasbetonen ellers sluger den alt vandet før mørtelen stivner. Du kan pudse det lige så fint, evt efter glatte med spartelmasse dagen efter

Accepteret svar
Fra : bennymanden

Modtaget 110 point
Dato : 22-02-09 18:35

Hej morKaren.

Jo jo - det kan du sagtens selv være med til - du kan f.eks. i Jem & Fix købe nogle færdigprodukter som kun skal røres op med vand - til de reparationer kan du bruge en grovpuds.
Alt efter hvor store hullerne er kan du bare fylde noget ind og så pudse af med et pudsebræt til sidst, det er en god ide at fugte godt igennem inden du begynder, du kan gøre det med en kalkekost eller en stor pensel - det er for at få det nye til at binde sammen med det gamle, at det er vigtigt det er godt fugtigt inde i hullet inden du begynder.
De skader du omtaler kan typisk være på nogle hjørner, her kan du enten med et ekstra pudsebræt eller med en anden stump bræt lave ligesom en forskalling på den ene side af hjørnet og så ellers fylde hullet op fra den anden side - hvis det ikke er alt for stort et hul kan du holde brættet med den ene hånd og fylde op med den anden, så fører du til sidst brættet bagud med glidebevægelser op og ned, så ender det med at sidde der ..............
hvis du har håndværkere omkring dig, så kan du sikkert få et godt råd eller måske vil en vise dig hvad jeg mener ............. det er slet ikke så svært, så klø du bare på
god fornøjelse med arbejdet
hilsen
Bennymanden

Kommentar
Fra : janik

Dato : 22-02-09 21:19

vi bruger knauf gipspuds til gasbeton vægge den er meget nem
at arbejde med og skal kun blandes op med vand.
Mørtel arbejder ikke godt med gasbeton .

Kommentar
Fra : morkaren01

Dato : 25-02-09 22:45

Hej med jer. Har fundet ud af, at jeg ikke må sætte kontakter i karmene, har lige købt en masse stik og kontakter. De gamle stik/kontakter er fjernet/brækket ned, derfor "hullerne" der skal fyldes ud. Vil gerne tage imod alle råd, jeg er total grøn.

Godkendelse af svar
Fra : morkaren01

Dato : 25-02-09 22:47

Tak for svaret bennymanden.

Har lige købt Polyfilla, kaster mig over arb. opgaven snarest. Vender tilbage med resultat.

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 25-02-09 22:54

Selvtak morKaren ........ held og lykke med projektet, bare klø på med krum hals, det kan ikke gå helt galt - og du skal bare se, inden længe er du specialist ............. glæder mig til at høre hvordan det går.
hilsen
Bennymanden

Kommentar
Fra : morkaren01

Dato : 28-02-09 21:56

Hej nu er jeg blevet Handywoman.

Det gik, efter lidt øvelse, rigtigt fint med min Polyfillaprojekt.

Jeg var udstyret med en lille spand, rørepind, spartel, gummihandsker og en våd klud. Der blev fyldt ud og modelleret, og det der kom ved siden af, blev tørret væk. Er lidt spændt på at se resultatet i morgen, når det er tørret ind.