/ Forside/ Karriere / Offentlige / Told og Skat / Spørgsmål
10  MissXX 893
Skattetræk ved kontanthjælp
Fra : bibsamie
Vist : 6597 gange
500 point
Dato : 22-02-09 16:51

Jeg har fået ødelagt min ryg er sunket 5 cm grundet slitage (slidgigt), og har derfor søgt om førtidspension hos kommunen, dette er opstartet tidligere men fik afslag, og har nu fået sagen genoptaget, men tilbyder så kontanthjælp i sagsbehandlingstiden, dette er også ok, da jeg intet kan foretage mig uden smerter, får så bevilget kontanthjælp som enlig med ca 9.000.- pr måned, men man giver mig så et nyt skattekort med et skattefrit fradrag på 5 fem kr. pr dag samt en trækprocent på 39 hvilket resultere at jeg får ca 5.000 kr pr måned, jeg har en husleje på 2.500.- pr måned medicinudgifter på 1.000.- pr måned så forlanger man at jeg skal klare mig for 1.500 pr måned, er det ok. nogen herinde syntes sikkert at det er ok, men jeg lytter alligevel Tak.

dbh
per

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 22-02-09 17:05

1 søg ALDRIG selv førtidspention
2. www.k10.dk forum med mange gode råd for andre
3. har du ikke været i arbejde og kan det ikke skylles en arbejdsskade kontakt din fagforening.

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 22-02-09 17:16

Velkommen til danmark.
Hvis du er syg og "kun" har 1500 til dig selv om måneden så det jo din egen skyld det vist det budskab de prøver at sende dig.

Og husk nu du skal så til rådighed for arbejdsmarkede når du modtager kontanthjælpe så det bare med at komme i aktivering det et krav.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-02-09 17:17

Hvad fik du før du fik kontanthjælp??

Hvis du var i arbejde, skal du da på sygedagpenge??

Husk du også kan søge boligsikring

Kommentar
Fra : tezt

Dato : 22-02-09 17:20

jeg ville nok starte med at kontakte skattevæsenet -

du skal heller ikke bruge dit pr. dag fradrag men månedsfradrag da din kontanthjælp er pr md

Kommentar
Fra : dova

Dato : 22-02-09 17:25

Det er helt klart en fejl, og det skal du klage over.....kontanthjælpsmodtagere har også ret til at udnytte det fulde personfradrag (42900,- i 2009) som andre skatteydere.

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 22-02-09 17:27

Skattekortet har intet at gøre med kontanrhjælp.

Du kan selv rette dit skattekort, men når året er omme udregnes den endelige skat - evt. restskat eller for meget betalt.

39 % af 9.000,- er 3.510,- og det vil sige, at uden fradrag vil du få kr. 5.450,- pr. md.

Og hvorfor har du kun et fradrag på kr. 5,- pr. dag = kr. 150,- pr. md.?

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 22-02-09 17:31

Undskylder lige, jeg glemte at oplyse at jeg har en gammel skattegæld, men denne er sat i bero.

Jeg er ikke medlem af nogen fagforening eller a kasse, har været selvstændig siden 1968

per

Kommentar
Fra : dova

Dato : 22-02-09 17:36

Citat
jeg glemte at oplyse at jeg har en gammel skattegæld, men denne er sat i bero.

Jamen så burde det jo være ligegyldigt for fastsættelsen af personfradraget.

Kontanthjælp er at betragte som enhver anden skattepligtig indkomst, og derfor har du også ret til et personfradrag på samme beløb som alle andre skatteydere.

Sådan blev det lavet allederede i 1994

Citat
De forhøjede personfradrag for pensionister gjaldt frem til skatteomlægningen i 1994, hvor de sociale pensioner og en række overførselsindkomster bruttoficeredes og blev gjort almindeligt skattepligtige. Således kom det al­min­delige personfradrag også til at gælde for pensionister og modtagere af kontanthjælp samtidigt med, at pensionssatserne forhøjedes og kontanthjælpen omlagdes til en dagpengelignende skattepligtig ydelse. Herefter var niveauet for overførselsindkomsterne direkte sammenligneligt med niveauet for lønindkomsterne, og hermed sikredes også, at pensionister og kontanthjælpsmodtagere fik del i skatteomlægningens indkomstskattelettelser til bl.a. kompensation for grønne afgifter.

http://www.skm.dk/publikationer/skat/3620/nedsaettelseaffolkepensionsalderen/

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 22-02-09 17:38

IBM760

det er det mit spørgsmål går ud på hvorffor har jeg kun ca 150 i fradrag pr måned, og ikke som Dova skriver normalt fradrag på 42,900 pa.

per

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 22-02-09 17:39

Satser for kontanthjælp, kan ses på denne side:

http://www2.borgerservice.dk/selvbetjening/Product/Text.aspx?textid=bg--rptkontant002-full&treeid=1468806&p=aabenraa07

Hvor der står:

Citat
Er du over 25 år og

- har forsørgerpligt overfor børn er du berettiget til 12.629 kr. (2009) månedlig før skat.
- ikke har forsørgerpligt overfor børn er du berettiget til 9.505 kr. (2009) månedlig før skat.

Er du gift nedsættes kontanthjælpen med 600 kr. pr. person (2009), når en af jer har modtaget kontanthjælp i 6 måneder.

Og der fremgår det klart, at beløbet er 9.505,- pr. måned.

Men du kan evt. undersøge om du kan få hjælp til din medicin.

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 22-02-09 17:43

Beskæftigelsesfradrag er et væsentlg mindre beløb:

Citat
Beskæftigelsesfradrag

Alle skatteydere, der betaler arbejdsmarkedsbidrag, er berettiget til et beskæftigelsesfradrag.1)

Beskæftigelsesfradraget beregnes som (2009: 4,25%; 2008: 4%) af lønnen.2) Beskæftigelsesfradraget kan dog højst udgøre (2009: 13.600 kr.; 2008: 12.300 kr.).

Beskæftigelsesfradragets skattemæssige effekt kan beregnes her: Skatteberegning.

Og som du kan se, får du kun beskæftigelsesfradrag, når du betaler arbejdsmarkedsbidrag - og det gør man kun som lønmodtager, og ikke hvis man får dagpenge eller kontanthjælp.

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 510 point
Dato : 22-02-09 17:48

Citat
Beskæftigelsesfradrag er et væsentlg mindre beløb:

Citat
Beskæftigelsesfradrag

Alle skatteydere, der betaler arbejdsmarkedsbidrag, er berettiget til et beskæftigelsesfradrag.1)

Beskæftigelsesfradraget beregnes som (2009: 4,25%; 2008: 4%) af lønnen.2) Beskæftigelsesfradraget kan dog højst udgøre (2009: 13.600 kr.; 2008: 12.300 kr.).

Beskæftigelsesfradragets skattemæssige effekt kan beregnes her: Skatteberegning.

Og som du kan se, får du kun beskæftigelsesfradrag, når du betaler arbejdsmarkedsbidrag - og det gør man kun som lønmodtager, og ikke hvis man får dagpenge eller kontanthjælp.

Uha....det har slet ikke noget med sagen at gøre, det er det almindelige personfradrag helt uvedkommende

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 22-02-09 17:49

Dit nedsatte fradrag kan evt. skyldes din skattegæld - kontakt skat.

Citat
Undskylder lige, jeg glemte at oplyse at jeg har en gammel skattegæld, men denne er sat i bero.

Citat
det er det mit spørgsmål går ud på hvorffor har jeg kun ca 150 i fradrag pr måned, og ikke som Dova skriver normalt fradrag på 42,900 pa.

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 22-02-09 17:54

IBM760

mener jeg har læst at der ikke må trækkes gammel skat af kontanthjælp, og den skyldige skat er sat i bero

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 22-02-09 18:01

Citat
mener jeg har læst at der ikke må trækkes gammel skat af kontanthjælp, og den skyldige skat er sat i bero

Det kan jeg ikke svare på, men kontakt Skat - de må kende reglerne.

Bortset fra det, hvorfor har du fået et nyt skattekort - har du selv udfyldt din forskudopgørelse eller er det kommunen, der har gjort det efter aftale med dig?

Kommentar
Fra : ockendon

Dato : 22-02-09 18:11

Du kan ringe skat og forklare situationen. Som regel sætter de den skyldige restskat i bero, hvilket betyder at den ikke danner grundlag for dit skattekort. Dersom du har medicinudgifer for mer end 15400 (crt-saldo) kan du spørge din læge om han ikke kan søge kronikertildskud. Apoteket har en "betalingsórdning" hvor du kan betale 275,00 kr/mnd. Dette bliver reguleret ved ctrdatoens slut. Til slut vil jeg oplyse om at du kan være sygemeldt på kontanthjælp, hvilket betyder at du ikke vil blive sat i aktivering. Det er en lang, sej process du har foran dig - lykke til

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 22-02-09 18:41

forløbig takker jeg for de mange svar, og vender tilbage senere et kunne jo være er kom flere gode svar

dbh
Per

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-02-09 21:46

Citat
har været selvstændig siden 1968

Der ligger dit problem.....

Du har sikkert allerede tjent så meget til dato at dit fradrag er opbrugt....

Du har jo sikkert IKKE betalt skat af det du har tjent til dato

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 23-02-09 07:01

refi

hvis det var tilfældet skal kommunen alligevel køre efter spillereglerne ikk.

per

Kommentar
Fra : alka

Dato : 23-02-09 07:39

Har du ikke været på sygedagpenge i en periode bibsamie? Det er noget der ikke hænger sammen. Det kan være rigtig nok, at når/hvis du ophører med at være selvstændig, og ikke er A-kasse-forsikret, at du kommer på kontanthjælp, men hvis du ophører som selvstændig pga. sygdom, vil du kunne komme på sygedagpenge i normalt indtil et år - og længere hvis der er mulighed for, at dette bringer dig tilbage til arbejdsmarkedet. Hvor er din egen læge henne i denne situation?

Din kontanthjælp er i beløbsstørelse korrekt. Hvis du ønsker yderligere, kan du søge om enkelt ydelse, ved, at henvende dig til din kommune og få udleveret skema, hvor du bl.a. skal lave et lille budgetskema, og søge om den eneklte ydelse - som fx medicintilskud mv. Hvad med boligsikring? Har du en bolig, der i størelsen kan opnås boligsikring til?

Omkring din skat, er du nød til at kontakte SKAT, som er de eneste der kan hjælpe dig der. Gl. skat, Ny skat, fradrag mv. der kan også trækkes gl. skat af en kontanthjælp!

Der er ikke noget krav til et eksistensminimum. I Danmark er vi i dag så langt ude, at hvis du bliver smidt ud af din bolig pga. manglende betaling, så er kommunen IKKE forpligtiget til at hjælpe dig! De kan være dig behjælpelig til, at henvise dig til et Herberg!

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-02-09 09:47

Citat
det var tilfældet skal kommunen alligevel køre efter spillereglerne ikk.

HVILKE spilleregler.... Det er SKAT der laver dit skattekort - ikke din sagsbehandler...

Hvis fradraget allerede ER brugt - ja så er det brugt...

Det er måske overgået til mand/kone eller hvad ved jeg.... Vi kender jo ikke din økonomi...

Men du må da kunne se på udregningen HVORDAN de når frem til det...

Men det er helt sikkert overgangen fra selvstændig til lønmodtager der giver det "mystiske" skattekort....

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 23-02-09 16:57

alka

man er ved at behandle min ansøgning om førtidspension, derfor kontanthjælp.

tak for svaret.

per

Godkendelse af svar
Fra : bibsamie

Dato : 23-02-09 17:01

Tak for svaret dova.

Jeg mener at dit svar er det der når nærmest en hjælp for mit vedkomne, jeg var på kommunne og fik straks et månedsfradrag på 4,312.- men det krævede at jeg fik talt med en overordnet person, på Holbæk Kommune

dbh
Per

Kommentar
Fra : dova

Dato : 23-02-09 18:13

Godt at fejlen blev rettet