/ Forside/ Karriere / Offentlige / Klageinstanser / Spørgsmål
10  rotw 300
overdosering af medicin
Fra : ThomasEp
Vist : 1443 gange
100 point
Dato : 22-02-09 10:00

Hej..

Jeg har en rigtig dejlig svigermor som er blevet overdoseret af medicin pga. fejl diagnose.

hun endte på psykiatrisk afdeling i risskov for nogle år siden. da blev hun bedt om at udfylde et spørgeskema, da hun havde udfyldt det og snakket med nogle læger blev hun erkleret mani deprisiv.
hun fik jo nogle piller imod den sygdom, men der har jo været nogle bivirkninger med de piller, det snakkede hun med lægerne om, så fik hun piller imod bivirkningerne.. Hun skulle jo lige pludselig ha piller imod sygdommen, så får hun lidt flere piller pga. bivirkningerne, så får hun sove piller da hun ikke kan sove, så da hun føler sig sløv konstatere lægen at hun hellere må få nogle opkvikkende piller imod sin sløvhed..

Et eller andet sted er det fandme en ond cirkel.

hun forsøgte her for et par uger siden at begå selvmord med de piller, da hun følte at der ikke var noget der hjalp hende.

Det jeg ville høre om, er der ikke noget man kan gøre for at man stoppe det vanvid med de pilller?
Kan man klage nogle steder?? vi er da ikke forsøgspersoner, det er ligesom at det er bare måden at gøre det på..

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-02-09 10:12

Alt for mange bliver fejlmedicineret

Samel hele arsenalet sammen, og gå til en privatpraktiserende læge, og få ham/hende, til at gennemgå det hele og se om ikke noget af det kan udelades

Vil lægen ikke blande sig i andre lægers medicinering, så find en anden læge, der vil hjælpe, der er ikke nogle klageinstanser når det ikke decideret er en fejlbehandling, men et "overforbrug" som helt sikkert kan undskyldes/forklares

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-02-09 10:13

Citat
Det jeg ville høre om, er der ikke noget man kan gøre for at man stoppe det vanvid med de pilller

Jo....

LAD EEN LÆGE STYRE PILLESAMMENSÆTNINGEN.... (eller medbring en medicinliste HVER GANG)

På mig lyder det som om den ene læge IKKE har vidst HVAD den anden læge har udskrevet...

eller patienten bevidst blot er gået til en anden læge UNDER en behandling uden at oplyse dette....

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-02-09 10:13

I dette link, kan du selv prøve at skrive præparaterne ind, og se om de overhovedet må give samtidig

http://www.medicinkombination.dk/

Kommentar
Fra : ThomasEp

Dato : 22-02-09 10:18

det er simpelthen for sygt alt det medicin hun har fået, hun har tilmed fået nervemedicin.. De læger der undersøgte hende i randers efter hendes selvmord sagde at hun ikke behøves de piller..

jeg forstår ikke det system, de skulle fandme få lov til at sluge de piller selv..

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 110 point
Dato : 22-02-09 10:21

ThomasEP.........

Citat
jeg forstår ikke det system

Det er vi mange der ikke gør

Og lige med den sygdom er det meget svært at være patient... føler ikke man bliver hørt, men blot får nye piller, og i det hele taget bare skal holde mund

Godkendelse af svar
Fra : ThomasEp

Dato : 22-02-09 10:25

Tak for svaret Nordsted1.

Kommentar
Fra : ThomasEp

Dato : 22-02-09 10:26

det skal lige siges at der kun har været 1 læge/psykiater til at vejlede og give.. grotesk

Kommentar
Fra : snerose

Dato : 22-02-09 10:27

Er hun stadig indlagt? for så er det dér de skal varetage medicineringen
Bor hun hjemme? for så er det lægen og/eller hospitalet der i samspil skal medicinere hende

Jeg ville starte med hendes egen læge, fordi det jo er ham/hende, der kender sin patient bedst, og derfor har pligt til at hjælpe hende bedst muligt.

Det vil sikkert være en stor hjælp, hvis familien er med til en samtale hos lægen, for ofte bliver sindslidende ikke taget særligt alvorligt, og det er også derfor de tit får en masse medicin, der er helt unødvendig.

I virkeligheden kan det være, at hun bare har brug for at tale med nogen, at blive lyttet til for at få et tåleligt liv. Måske er der i kommunen nogle tilbud, som hun kan drage gavn af, som fx et værested, hvor folk med sindslidelser mødes og har aktiviteter sammen.

Det er i mine øjne vigtigt med social kontakt, og hvis man ikke har den, havner man ofte i et misbrug, selvom der jo her er tale om, at det er professionelle mennesker, der har påført hende dette misbrug.

Held og lykke

Kommentar
Fra : ThomasEp

Dato : 22-02-09 10:33

hun er udskrevet og lægen har sagt til hende at hun aldrig mere skal ha de piller igen.. hun har ikke taget pillerne i 2 uger ca. og hun har det så meget bedre, hun ryster ikke mere, hun har fået en normal kulør og har fået humøret tilbage..

Jeg ved fra mig selv af, har JEG hovedpine f.eks så tager jeg ikke noget imod det, jeg drikker vand eller går en tur.. piller er roden til alt ondt

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 22-02-09 10:35

Du var hurtig til at lukke spørgsmålet.Desværre er din svigermors historie ikke enkeltstående. Jeg vil bare anbefale jer at kontakte - Landsforeningen beder psykiatri -

http://www.bedrepsykiatri.dk/index.dsp?page=808

Rigtig god bedring til din svigermor. Hun er heldig, at hun har familie, som støtter hende

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-02-09 10:36

Jeg bliver noget utryg ved at alle pillerne er taget fra hende - på en gang-??

Men ellers lyder det da rigtigt positivt, det går den rigtige vej

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 22-02-09 10:37

øv tastefejl - beder = bedre

Kommentar
Fra : piratfizken86

Dato : 22-02-09 11:08

Altså undskyld..

Jeg er selvfølgelig enig med dig i at det virker som om hun bare er blevet stoppet med medicin - Men der er jo ikke nogle der har gjort det for at genere hende - De har jo udelukkende prøvet at hjælpe hende med den medicinering der hjælper andre med samme diagnose..

En læge har trods alt 10 års uddannelse og en enorm magt med al den medicin han kan udskrive - Så jeg tror bestemt godt at han ved hvad han laver..

Din svigermor har jo haft mulighed for selv at sige fra i hele forløbet.. Hvis hbun nu havde nævnt for lægen at hun syntes hun ikke ville have flere piller havde han nok kigget på en anden løsning..

Læger er folk der er uddannede til at prøve at hjælpe syge folk - Som regel med medicinering. De er jo ikke mirakel-magere der bare kan gøre hende rask ved at knipse med fingrene uden at medicinere hende..

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 22-02-09 11:23

...Hvis hun ER maniodepressiv, så er det altså ikke til at spøge med... det forsvinder ikke bare ved at lade være med at tage piller og håbe på det bedste.
Næste episode kan være fatal.

Men det er en sygdom, der er rigtig svær at behandle. Og rigtig svær at leve med. Både for patienten og for de pårørende.....

Hvad siger din kone om det hele? Hun kender jo sin mor endnu bedre end du gør. Har hendes mor tidligere i livet haft episoder med manier eller depressioner? Din svigermor har meget brug for nogen at tale med, nu da hun ikke får medicin. Og så er din kone måske den nærmeste?

Det er virkelig vigtigt at tale med hende -og især LYTTE til hende-- rigtig meget, så I kan gribe ind hvis I fornemmer at hun tænker på at tage sit liv igen.

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 07-09-10 15:16

Jeg tror at det der er sket er at hver gang hun har vøret ved løgen har hun talt om flere forskellige symptomer og på den måde har den ene recept taget den næste, det kan hun undgå ved at skrive en seddel hvor hun nedskriver sine symptoner og hvad hun ellers vil tale med lægen om på den måde kommer hun ikke til at glemme noget.
Tro mig lægen har ikke haft onde hensigter den ene sygdom har bare taget den anden og så går det sådan bla: fordi der ikke er nok læger, og så får de nemlig alt for mange klienter, så de kun har et par minutter til hver.
Jeg er ikke glad for at hun er stoppet med alle de piller så pludsligt det kan desværre godt gå galt, sådan noget skal man være forsigtigt med, men forslå at hun skriver en seddel inden hun tager ned til lægen så hun får det hele med nå hun nu er der aligevel på den måde glemmer hun ikke noget.

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 07-11-10 13:35

Jeg er helt enig med dig, men er du helt sikker på at hun ikke har den sygdom?, det er det første du skal finde ud af, hvis det var mig ville jeg tage hende med til min egen læge, hvis du stoler på ham/hende og forklare hvad du mener er galt.
Det er vanvittigt at blive ved med at hælde piller i hende, for det vil føret stoppe når hun er død.
Problemet er at efter min ringe mening, famler disse psykiater i blinde, fordi der er så mange ting vi ikke ved om hjernen og det er mere held end forstand når de rammer rigtigt med noget medicin der virker på selve sygdommen.
Det er faktisk blevet sådan at det er medicinselskaberne der styre tingene og det vil en psykiater ikke indrømme, fordi det er det samme som at sige at de faktisk ikke ved særlig meget.
Jeg er ked af det på din svigermors vegne for hun lider åbenbart, så derfor er du nød til at gribe ind.
Hvis du skal til at klage vil det tage så lang tid at det så kan være forsent og du vil heller aldrig få ret.
Så brug dine kræfter på at få hende til en alm: læge og der skal startes helt forfra med hvilke symtomer det hele startede med, hvorfor kom hun til en psykiater til at starte med?.
Derefter skal hun trappes ned langsom under kyndig opsyn.
Jeg håber at det kommer til at gå godt.