/ Forside/ Teknologi / Internet / Sikkerhed / Spørgsmål
10  molokyle 6481
?? Snavs ??
Fra : Line99
Vist : 708 gange
100 point
Dato : 21-02-09 18:48

Hvad kan det være???? Min sikkerhedspakke (købe) ZoneAlarm er lige pludselig begyndt at komme med følgende popup besked:

-------------------------------------------------------------------------
(lysseblå) ZoneAlarm Security Alert

SERVER PROGRAM
Generic Host Process for Win32 Services wants to accept connections from the internet.

Identification: None
Application: Svchost.exe
Source IP: 87.59.104.14 Port 21924

eller...
Source IP: 87.59.46.7:Port 1204
Soruce IP: 87.59.117.113:Port 271740
...og så videre...

Allow Deny
--------------------------------------------------------------------------
Der er hele tiden en ny Source IP og Port nummer - KAN JEG HAVE FÅET SNAVS ???

Den spørger mig om jeg vil Allow eller Deny - jeg svarer selvfølgelig Deny.

Hvad kan det være for noget ??
Håber at I kan hjælpe

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-02-09 19:06

Hvis det er "noget" du selv forsøger at starte eller tilkoble skal du selvfølgelig give tilladelse...

Eller kommer du aldrig videre....

Den spørger dig fordi du sikkert lige har installeret den - den skal lige "lære" hvad den må først....

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 21-02-09 19:13

refi jeg har INTET installeret
det er noget den pludseligt begynder på

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 21-02-09 19:16

Mon der er en måde, hvor man kan finde ud af hvad disse ''adresser'' må det vel være (??) svarer til ?

Source IP: 87.59.104.14 Port 21924

eller...
Source IP: 87.59.46.7:Port 1204
Soruce IP: 87.59.117.113:Port 271740

Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 21-02-09 19:17

Generic Host Process for Win32 Services er en legitim Windows proces. Den vil altid gerne have server rettigheder, men den behøver det ikke. Sikkerhedsmæssigt vil det også være bedst ikke at give den det. Klik Yes til alarmen, og gå derefter ind i Zonealarm under Programmer. Find så Generic Host Process for Win32 Services og vælg at fjerne tilladelse ud for Server. Ellers skal den have tilladelse i de andre rubrikker.

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 21-02-09 19:18

Jeg vil prøve det du skriver, men hvorfor begynder den pludselig på det ???

Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 21-02-09 19:24

Servicen svarer automatisk på nogle "henvendelser" som farer rundt på nettet, og som tilfældigvis lige er nået frem til din maskine nu. En noget forenklet forklaring, men der er ikke noget usædvanligt i det.

Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 21-02-09 19:28

Hmm, nu ved jeg ikke lige hvordan Zonealarm er indrettet i dag. Du skal muligvis finde Generic Host Process for Win32 Services et andet sted, muligvis under "Processes". Ved som sagt ikke lige hvad det hedder i dag. Men den er der, hvis du har klikket ok til den, og bedt den huske.

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 21-02-09 19:34

Det jeg synes er underligt er at den PLUDSELIGT begynder på det, jeg har jo intet nyt installeret og har kørt med den længe så ''learning'' perioden er jo ovre

Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 21-02-09 19:40

IP adresserne er TDC, så de tjekker måsker forbindelsen, eller laver noget andet "service"

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 21-02-09 19:48

min udbyder er dtc men hvad kan: * laver noget andet "service" * være for noget, har som sagt aldrig været ude for dette før

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 21-02-09 19:49

rettelse: min udbyder er dtc >> skal være tdc

Accepteret svar
Fra : stl_s

Modtaget 100 point
Dato : 21-02-09 19:52

Jamen de laver hastighedstjek og meget andet. Tjekker måske hvor en forbindelse er afbrudt. Så sender de data rundt i systemet, og måler og gør ved

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 21-02-09 19:55

Det er bare fordi den aldrig har gjort det før

Jeg vil lade mig berolige for nu

Tusinde tak for hjælpen

Godkendelse af svar
Fra : Line99

Dato : 21-02-09 19:55

Tak for svaret stl_s.

Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 21-02-09 19:56

Selv tak

Btw, fik du fjernet serverrettighederne?

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 21-02-09 20:00

Jeg vil liiiiige lade den køre lidt endnu for at se hvad den laver, så foreløbig tager jeg den fra popup til popup og svarer deny

senere vil jeg nok gøre det du siger - synes stadig at det er underligt at den pludselig begynder på noget nyt som jeg aldrig har været ude for før

Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 21-02-09 20:06

Det der giver ihvertfald ikke grund til at frygte noget mht snavs. Jeg kan fortælle dig så meget, at hvis du havde brugt Windows egen firewall, så havde den service automatisk været blokeret for indgående henvendelser. Nu har du Zonealarm, som jo er noget mere "spørgende" og "snakkesalig"

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 21-02-09 20:18

stl_s en rigtig ''tante-allarm''

Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 21-02-09 20:47

Nemlig

Kommentar
Fra : Line99