/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Slette alt ved harddisk ombytn
Fra : bimbobo2
Vist : 1380 gange
100 point
Dato : 21-02-09 17:06

Hej,
jeg har en delvist ødelagt harddisk. Jeg kan stadig bruge, men mange clusters er ubrugelige
og WD diagnostic kan ikke "reparere".
Den er under garanti så butikken ombytter med det samme.

Da jeg skal aflevere den gamle harddisk tilbage, ville jeg sikre mig at alt blev "100%" slettet og kan
ikke genoprettes igen med mange "kendte tools". Formattere alene er ikke nok..
Er der en freeware software som virkelige udraderer alt?
Mvh

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 21-02-09 17:11
Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-02-09 17:15

Dette svar har jeg for nylig fået af Eyvind

--------------------------------------------------------------------------------
Med denne CD kan du slette harddisken helt (killdisk)

http://www.blumaise.org/blog/archives/2007/10/download-telecharger-hiren-boot-cd-9-3.html
Lige under den røde djævel.
DOWNLOAD HIREN'S BOOT CD 9.3

Den kan boote comp op og arbejder fra CD

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 21-02-09 17:37

Den her kan overskrive op til 35 gange og er gratis, Killdisk er ikke nok til at slette data effektiv: http://www.heidi.ie/node/6 når programmet er installeret, så kan du klikke på Create Nuke boot Disk og oprette en start diskette, computeren startes med den diskette i og overskriver alt på harddisken, det tager mange timer at slette så grundig, du kan også højre klikke på den fil eller mappe du vil slette, og klikke Erase, det er hurtigere og du kan godt tage flere filer på en gang, husk på forhånd skal du have indstillet hvor mange gange filer skal overskrives med den metode

Kommentar
Fra : bimbobo2

Dato : 21-02-09 17:50

..jeg har ikke floppy drev..
Hvorfor er killdisk ikke nok..?
Mvh

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-02-09 18:56

Kildisk burde være nok.
Og den er på denne gratis CD som jeg selv bruger.
http://www.blumaise.org/blog/archives/2007/10/download-telecharger-hiren-boot-cd-9-3.html
Lige under den røde djævel.
DOWNLOAD HIREN'S BOOT CD 9.3

Brændes som kopi > billedefil i NERO

Det er så en bootdisk > pil ned og enter > vælg harddisk tool > killdisk.
Har du flere harddiske i comp. - så pas på at det er den rigtige du sletter.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 22-02-09 00:02

Citat
Hvorfor er killdisk ikke nok..?
det er det måske også, men den gratis udgave af Killdisk (som er på den Boot cd) overskriver ikke mere end 3-5 gange, hvis data skal slettes så de ikke - eller meget vanskelig kan gendannes, så skal der flere overskrivninger til

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 22-02-09 00:27

Så har man hørt det med.
Højris

Accepteret svar
Fra : JensT

Modtaget 100 point
Dato : 22-02-09 01:30

Der skal kun een overskrivning til at slette data effektivt på moderne harddiske.
Det udstyr der skal til at redde data fra nyere diske der er overskrevet en enkelt gang er langt udenfor hvermands eje, også langt udenfor de fleste datarecoveryfirmaers rækkevidde.

Du vil sikre dig mod de gængse redningsværktøjer, og da er killdisk tilstrækkelig, og blot een overskrivning.

Kommentar
Fra : bimbobo2

Dato : 22-02-09 08:59

... nu er det ikke statens secrets jeg har, men jeg vil være ked af, at min
netbank, private billeder og dokumenter skulle ses af andre, som synes er sjovt
at "spionere" andres privatliv..

Jeg prøver med killdisk... og så må vi se.

Tak til alle... men JensT får pointene.

Godkendelse af svar
Fra : bimbobo2

Dato : 22-02-09 08:59

Tak for svaret JensT.